Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Noin 1/2-vuotiaan päiväunet: miten teillä nukutaan?

19.12.2007 |

Apua! Kohta puolivuotias kuopuksemme on ilmeisesti muuttamassa päiväunirytmiään eikä meillä meinaa esikoisen kanssa ulkoilusta tulla mitään, kun tuntuu, ettei tuo pienempi enää oikein nuku päivällä (no eipä ole koskaan ollut kovinkaan hyvä nukkumaan päivällä) No mutta siis heräilee nykyään aamusta jo ennen kuutta ja nukahtaa puolen tunnin unille siinä 8-8.30. Äsken juuri heräsi toisilta puolen tunnin unilta. Ja ainakin yhdet ellei kahdetkin pienet unet tarvitsee ennen yöunia...

Mitenkä muut puolivuotiaat nukkuu? Voisikos tässä alkaa jotenkin hienovaraisesti ohjaamaan esim. kaksiin vähän pidempiin uniin..

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva pian 6 kk. Yöllä nukkuu 11-12 tuntia ja keskipäivällä 1,5 tuntia ja alkuillasta 2 tuntia.

Vierailija
2/5 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kun olisin omaa viestiä lukenut. Kaksi poikaani ovat kummatkin ihan kuvailemallasi tavalla nukkuneet päivisin pieniä unia. Hereillä kukonlaulun aikaan ja sitten ekat unet n. 8 - 9 aikoihin. Esikoinen jatkoi tätä aamulla aikaisin heräämistä ja pienten unten ottamista aina 1,5 vuotiaaksi asti! Kumpikaan poika ei pienenä nukkunut pitkiä unijaksoja mutta ajan kanssa muutoksia tuli jatkuvasta. En kyllä keksinyt keinoa päiväunten pidentämiseen kummankaan kohdalla. Unta on tai ei ja se tulee milloin sattuu. Iltarutiinilla onnistuin saamaan illan kuntoon mutta päivisin ei rutiinit auttaneet vaikka aina yritin. Josku onnistui joskus ei. Kuopus nyt 8 kk ja kas nukkuu paremmin päivisin (ei aina mutta toistuvan usein voin ilolla todeta). Ekat pikku unet 9 jälkeen ja sitten tokat klo 13 jos saa näiden avulla riittävästi unta käy sitten seuraavan kerran illallan nukkumaan ja on väsynyt eli iltarutiinit helpommat. Rytmiä hän muokkaa koko ajan itse ja minä vain myötäilen välillä tosin huudan nuku jo. voin kertoa ei auta se auttaa meidän 2,5 vuotiaaseen joka äänensävystä tietää, että nyt ei auta itku markkinoilla.

Malttia ja jaksamista tiedän, että kypsyttää kun pieni koko ajan hereillä koettu on kahteen kertaan mitä ei saa tehdyksi ja itse on todella poikki ja väsynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli ihana huomata että luit rivien välistä kaiken sen mitä en jaksnut kirjoittaa :o)

asandst:

Ihan kun olisin omaa viestiä lukenut. Kaksi poikaani ovat kummatkin ihan kuvailemallasi tavalla nukkuneet päivisin pieniä unia. Hereillä kukonlaulun aikaan ja sitten ekat unet n. 8 - 9 aikoihin. Esikoinen jatkoi tätä aamulla aikaisin heräämistä ja pienten unten ottamista aina 1,5 vuotiaaksi asti! Kumpikaan poika ei pienenä nukkunut pitkiä unijaksoja mutta ajan kanssa muutoksia tuli jatkuvasta. En kyllä keksinyt keinoa päiväunten pidentämiseen kummankaan kohdalla. Unta on tai ei ja se tulee milloin sattuu. Iltarutiinilla onnistuin saamaan illan kuntoon mutta päivisin ei rutiinit auttaneet vaikka aina yritin. Josku onnistui joskus ei. Kuopus nyt 8 kk ja kas nukkuu paremmin päivisin (ei aina mutta toistuvan usein voin ilolla todeta). Ekat pikku unet 9 jälkeen ja sitten tokat klo 13 jos saa näiden avulla riittävästi unta käy sitten seuraavan kerran illallan nukkumaan ja on väsynyt eli iltarutiinit helpommat. Rytmiä hän muokkaa koko ajan itse ja minä vain myötäilen välillä tosin huudan nuku jo. voin kertoa ei auta se auttaa meidän 2,5 vuotiaaseen joka äänensävystä tietää, että nyt ei auta itku markkinoilla.

Malttia ja jaksamista tiedän, että kypsyttää kun pieni koko ajan hereillä koettu on kahteen kertaan mitä ei saa tehdyksi ja itse on todella poikki ja väsynyt.

Vierailija
4/5 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parin päivän päästä 6kk vanha tyttäreni nukkuu seuraavasti:

- Herää klo 8

- Ekat päikkärit 8.15-11

- Tokat päikkärit 13-15

- Kolmannet päikkärit 17-18

- Yöunille klo 19, ei herää yöllä.

Meillä on vasta nyt tasaantunut tuo nukkuminen, vielä pari viikkoa sitten nukkui miten sattui ja millaisia pätkiä sattui!

Esikoinen tarvitsi myös hirveästi unta vauvana, ja niin näköjään tämä kuopuskin.

Joskus tyttö kyllä saattaa jättää nuo kolmannet päikkärit väliin ja valvoa sinne yöunille menoon asti. Ja toisaalta sitten taas, jos lähdetään ulkoilemaan silloin, kun ei ole päikkäriaika, niin silloin sitten vaan tillistelee vaunuissa vaikka pari tuntia, ja nukkuu vasta sitten kotona, vaikka päikkäriaikakin olisi mennyt jo ohi. Ja tulee TOSI kärttyisäksi, jos ei saa tarpeeksi unta päivällä...

heather, esikoinen 2,5v ja kuopus kohta 6kk

Vierailija
5/5 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika nukkuu yöt hyvin, syö yhden kerran. Mutta päivisin vaan 0,5h unia ja mitenkään en oo saanu pitemmäks niitä pätkiä. Näin on menty jo 3kk lähtien. Nyt ollaan reilut 5kk. Päivä menee suurin piirtein näin.

* 6-7 aamutissi ja unet jatkuu 8-9

* sitten ekat 0,5h unet 10-11 riippuu miten on herätty

* sit seuraavat 0,5h unet 12-14 taas riippuen edellisistä

* sit vielä 0,5h unet siinä 16-17 ja joskus pienet vielä illasta 18 aikaan

* Sit unille 19-20. Monesti vielä tankkaa siinä 20 aikaan tissiä ja sit nukutaan 2 asti ja syödään ja jatketaan unia.

Meillä ei kauheen kärtty päiväunistaan, jos ollaan esim. liikenteessä, mut kotona kyllä. Vaikka venyis tuo valveilla olo 3-4h ei auta unien pituuteen. Aika kiinni oon herrassa päivisin. Onneks yöllä nukkuu hyvin.