Miksei tyttömme opi kuivaksi?
Alkaa kohta huumorintaju ja hermot loppua kun tyttäremme 3v 3kk on vielä täysin vaipoissa! Pissalle saaminen lähes aina kauheaa taistelua eikä "saalista" tule kuin harvoin. Kakka ei tule pyttyyn edes vahingossa. En tiedä mitä tehdä. En edes muista koska aloitimme "harjoittelun", "vuosia" sitten.Lahjonta ja muut kannustimet eivät tunnu auttavan mitenkään. Taas äskön kastui housut vaikka vessassa oltiin juuri käyty koittamassa josko pissa tulisi. Muutamassa tunnissa voi kastua kolmet vaateet. Ja kokoajan saa kuulla anopilta ja muilta että miksi tyttö on vielä vaipoissa. Hajoaa kohta pää! Onko kohtalotovereita?
Kommentit (32)
oikeesti luuletteko te että Afrikassa tai Intiassa lapset käyttää vaippoja?
mutta ne pissii ja kakkii päälleen niin kauan kunnes oppivat. Täällä länsimaissa ei vaan valitettavasti voi elää niin että lapsi on aina paskoissaan, tai voisihan sitäkin tietysti kokeilla mutta ei ole pitemmän päälle varmaan miellyttävää ;)
ja oma lapsi on ilman vaippoja joten ei ole ns oma lehmä ojassa.
Mutta kyllä täällä kotimaassa ollessa on kumpparit ja pipot ym. sään mukaiset releet mukana ja ihan vessassa käyvät.
MLL.n ohje on Suomen oloihin ihan käypää tekstiä. Ihmehenkilö, joka ei ole kunnolla edes vaippaa nähnyt elämänsä aikan, ei tietenkään tarvitse maallikoiden ja kuolevaisten ohjeita.
leuhkimaan miten muka on vain kyse äidin laiskuudesta tms. jos lapsi ei pääse eroon vaipoista! Tiesittekö sitten että on lapsia jotka eivät vain kakkaa muualle kuiin vaippaan? Ei ole kiva katsoa sellasita lasta joka ei ole kolmeen päivään kakannut kun ei olla hänelle viitsitty vaippaa laittaa:(. Tällalinen oli tyttäreni. Ja kauan vaikka oppikin menemään potalle kakalle, niin tuli kakkatuhrua myös housuihin.
Monella lapsella on tätä "ongelmaa" vielä kouluiässäkin. Ettei oikein ehditä vessaan ajoissa tai jännittävät niin että eivät oikein saa kakatuksi.
Tosi pahalta tuntuu lukea tällaisista ketjuista sitten kuinka jonkun Liisa oppi kyllä jo 2-kuukautisesta! Joo mut ehkä mun lapsi sitten vastaavasti vaikkapa oppi lukemaan ihan itsestään 5-vuotiaana.
Siihen vaikuttavat jotkuu homoonit, nimeä en muista. Eli väkisin on aivan turha lasta kuivaksi opettaa. Kun lapsi on siihen valmis hän kiinnostuu asiasta itsestään. Tokihan potan voi jättää näytille ja koittaa houkutella lasta siihen. Mutta jos lasta ei kiinnosta pätkääkään, niin kannattaa siirtää kokeilua tuonnemmaksi.
Meillä kaksi lasta ja molemmat oppineet päiväkuivaksi n. 2v iässä ja yövaipan jättivät itse pois 2v 10kk vanhana! Molemmat tyttöjä!
ja edelleen perään kuulutan, että ottakaa oppia tästä ketjusta. Pientäkin vauvaa voi varhaisessa vaiheessa pitää ilman vaippaa.
Ja kaikki sympatiat ap:lle, uskon että tilanne todella hankala ja hyvä jos saa täältä neuvoja. Mun neuvo on se että yritä olla stressaamatta ja tiedän, että se on lähes mahdotonta varmaan tuossa vaiheessa. Kyllä ne kaikki jossain vaiheessa oppii on ihan hyvä ohjenuora.
Niille kellä tämä kaikki vielä edessä niin ihmeessä jo heti vaan vessaan ja tutustumaan vessa kultuuriin. Meillä esim. mies ja vauva vessailee yhdessä. Isä siis pöntöllä ja vauva potalla. Vessailusta ei saa tehdä mitään peikkoa vaan sen pitää olla asia joka kuuluu arkeen...
Meillä esim. mies ja vauva vessailee yhdessä. Isä siis pöntöllä ja vauva potalla. Vessailusta ei saa tehdä mitään peikkoa vaan sen pitää olla asia joka kuuluu arkeen...
Jos jonkun lapsi on oppinut kuivaksi aikaisin, ollaan niin tietäviä ja hyviä neuvomaan miten homma toimii.Entäpä jos seuraava lapsi ei opikaan yhtä nopeaan? Juuri tuon neuvomisen takia en enää puhukaan meidän lapsien vaipoista kaikkien kanssa. Hormooneihin kun ei voi vaikuttaa.
aikaan pöntölle kun lapsi potalla. Pikkulapsivaiheessa ei kannata kainostella omien vessakäyntien kanssa.
unohtakaa painostaminen tosiaan joksikin aikaa, esim. pariksi viikoksi ja käyttäytykää sen aikaa kuin olisi täysin normaalia eikä teitä ärsyttäisi yhtään, että lapsi on koko ajan vaipoissa (ja käyttäkää niitä vaippoja!) Sitten pottamerkit käyttöön, eli taulukko vessan oveen, esim. meillä oli alkuun 20 ruutua joihin laitettiin komea kiiltävä tarra joka saaliista (me annettiin kakasta yksi tietty hymynaamatarra). vahinkoja tuli aluksi tiuhaan, monta päivässä, niistä ei rangaistuksia. Tosin minä toisinaan hermostuin kun loppui jo pikku- ja sukkahousut kesken... Me ostettiin myös baby björnin "laiskanlinna"potta, lapsi sai valita värin kaupassa ja sitten ahkerasti pottailemaan. Tuntui toisin kuin esikoinen pelkäävän "matalia" malleja.
Potattakaa lasta säännöllisesti, kysykää vaikka joka puoles tunti että pissattaako? ja vaikka ei pissattaisikaan, niin potalle tiuhaan. Meillä isoveli oli loistava kannustaja, kävi oikein katsomassa aluksi jokaisen saaliin ja ilmoitti että pissasta taputetaan, kakasta lauletaan - hän hoiti sen puolen, me vanhemmat kehut ja tarrat. 20 merkkiä tuli lopuksi viikossa täyteen vaikka vahingotkin menestyi, sitten eka palkinto, joku mieluinen pieni lelu vaikka ja fanfaarien kera juhlallinen luovutus. Seuraavaan taulukkoon ruuvasin 55 ruutua ja ne täyttyi reilussa 2 viikossa, sitten seuraava palkinto - ja nyt lapsi on käytännössä päiväkuiva, unille ja ulos laitetaan varalle vaippa, yleensä se on kuiva muutoin paitsi yön jälkeen, mutta jos ulos ei laita niin vahinko yleensä pääsee tapahtumaan. Palkitsee jo itse itsensä kehumalla saaneensa pissa/kakkamerkin, vaikka merkkejä ei ole enää noin viikkoon annettu ollenkaan. Vahingon jälkeen tyttö nykyään alkaa itse riisua housujaan ja ilmoittaa, ettei ole mikään pissaliisa (minun tuli hermostuksissa kerran niin mainittua :S) Aamulla heti ekaksi vaippa pois ja potalle, samoin illalla viimeisenä ennen vaipan laittoa tai lähtöä autoon/ulos/ylipäätään mihinkään. Ihmeen äkkiä tämä alkoi toimia, vaikka mies epäili ettei asiasta kannata tehdä suurta numeroa - mutta aluksi tämä suurisuuntainen toiminta tosiaan näytti kannattavan. ennen kokeilua tyttö päästi kaiken housuihinsa jos vaippaa ei ollut ja suunnilleen ei tuntunut olevan asiasta moksiskaan. Ikää neidillä on 2v6kk.
Esikoispoika alkoi tässä vaiheessa kesällä harjoittelemaan puskapissiä, joten ihan tyytyväinen olen kehitykseen, tavoitteena että kolmannen syntyessä olisi korkeintaan yövaipat enää.
t. eikkuli ja lapset 4v8kk, 2v6kk ja rv30
Ihan kun meillä ois koskaan arasteltu mitään vessahommeleita!! Niin minäkin päätin kolmannen kanssa että joo aikaisin yritän saada vaipoista eroon. On poika. Potatin aktiivisesti jo vuoden iässä. Nyt kesällä poju oli 2v ja oli koko kesän ilman vaippoja. Oli mukana vessassa joo, pissasi pottaankin mutta YHTÄ USEIN TULI LATTIALLEKIN TAI HOUSUIHIN! Lopulta parin kk:n päästä kyllästyin ja laitoin pojalle vaihteeksi vaipat:). Nyt menee taas paremmin, pissailee potalle melkein aina. Öisin tosin on vaippa, joka on ihan täynnä pissaa...
Kakkaa ei ole koskaan suostunut pottaan tekemään vaikka olemme paljon yrittäneet tehdä. On yrittänyt ponnistella siellä mutta kun ei onnistu:(. Sitten lopulta kakkaamisesta tulee niin hankalaa että kakan tuleminen sattuu... Vaippaan kakkaa hyvin koska saa tehdä sen missä haluaa ja aina rauhassa!
En oikein tiedä mitä sanoisin teille jotka muka väittävät että ne joiden lapset eivät opi nopeasti kuivaksi, että me olisimme jotenkin "häpeilleet" näitä vessatouhuja??! Mitä teidän päässä oikeasti liikkuu? Ettekö tosiaankaan ymmärrä että lapset ovat kaikki erilaisia? Mun kaikki kolme lasta ovat aina olleet mukanani vessassa sekä isolla etät pienellä hädällä. Ei kuvittelis että ois mitään ihmejuttuja heille...
Tää kuopus on kyllä sen verran itsepäinen tapaus että jos hän on päättänyt ettei hän pottaan kakkaa tai pissaa niin sitten ei kyllä sitä tee! Näin ittepäistä lasta en ookaan koskaan tavannut:). Vaan oppiipa kai jokainen kuivaksikin viimein, näinhän se on.
oikeesti ei saa vetää hernettä nenään noin kovasti!!!
mä en ainakaan hauku täällä ketään, jos joku ehdottaa että käykää vauvan kanssa vessassa kimpassa, niin mistä mä voin tietää ootteko käyneet vai ette. Mä vain ehdotan että kokeilkaa! Jos olette käyneet niin ei sitten... kyllä maailmassa keinoja löytyy ja yksi hyvä on juurikin tuo että odottaa ja laittaa vaipat!!!!
oikeesti luuletteko te että Afrikassa tai Intiassa lapset käyttää vaippoja?
Miten te luulette että ne lapset oppii pissaan muualle kuin vaippaan.
Kyllä noi vaipat on ihan länsimaalainen keksintö ja mitä kauemmin lapsi niitä käyttää niin sen paremmin se sopii markkinoille!!!!!
Ymmärrän että ap tilanne hankala, mutta te joilla lapsi vielä pieni niin ottakaa nyt hyvät ihmiset opiksi ja potalle aikasin.
t. 2 kuukautisesta asti vessatetun vauvan äiti