Alapään kuivuus ja kutina, muita ongelmasta kärsiviä? Miten helpotat oloasi?
Intiimi vaiva kyseessä, ihan oikeasti. Perheessä 2 lasta- Toisen syntymästä reilu 2v. Nyt vajaan vuoden verran ongelmana on omien limakalvojen kuivuus, kuivuudesta johtuva kutina ja yhdynnän jälkeen tulee jopa pieniä haavaumia limakalvoihin. Olen rasvaillut bebanthenilla ja välillä käytämme liukastetta. Mitä voisin tehdä että ongelma helpottaisi? Kaikki niksit tarpeen! Vai voiko johtua jotenkin hormonitasapainosta, pitäiskö ihan verikokeet tutkia. Muita ongelmia ei ole, kuukautiset tulee ajallaan ja vuoto ja kesto niinkuin ennekin. Haluaisin harrastaa seksiä, mutta alapää menee niin ikävään kuntoon, että mielummin olen ilman :-(
Kommentit (8)
Minulla on sama ongelma. Kuivuus ja kutina alkoivat lapsen syntymän jälkeen. Kuukautiset tulevat säännöllisesti, mutta olen miettinyt olisiko hormonit jotenkin sekaisin siitä huolimatta. Minäkin kaipaan neuvoja.
Luulin pitkään sen johtuvan jostakin hiivasta tms., mutta gyne sitten vuosi sitten sanoi limakalvojeni vain yksinkertaisesti olevan luontaisesti kuivat. Neuvoi käyttämään Aqualan L-rasvaa (sellaisessa keltaisessa tuubissa) ja mua se kyllä on auttanut. Yhdynnässä käytämme suosilla liukasteita.
Mitään vitamiini- tai ruokavalio-ohjeita en osaa antaa.
ceridalöljy apteekista toimii liukasteena ja hoitaa samalla... sitä voi siis käyttää vaikka käsiin, mutta sopii intiimialueille...
Gyne suositteli. Voi kuulemma käyttää vaikka ei olisikaan 50+ vaihdevuosista kärsivä. Apteekista saa ilman reseptiä.
Tosi siisti käyttää, yleensä ylläpitoon kaksi kertaa viikossa. Pakkauksessa asetin jossa pieni pilleri, se vaan sisään (liukasteen avulla, esim KY) ja homma selvä.
Kurkkaa sinne alakertaan onko limakalvot vaalenneet. Siihen auttaa kortisoni. Tai vehnänalkioöljy, joka on " luonnon kortisoni" , jos ei ole paha tapaus.
mulla ei ceridalit auttaneet, vaikka sinänsä ihan hyvä tuote. vagifem alkoi auttaa heti parin tabletin jälkeen, vaikka olo oli jo ihan epätoivoinen...
Eli mars gynelle, kattoo samalla, että kaikki kunnossa!
ennen lapsen saamista myös pillereiden käyttö kuivatti mua liikaa eikä merkkien vaihto auttanut. Kun siirryttiin kondomiin, tilanne parani heti!! Ehkä kuparikierukkakin saattaisi hormonittomana olla hyvä ehkäisy..
Itse käytän Nuvaring-ehkäisyrengasta ja sekin varmaan osaltaan vaikuttaa kuivuuteen.