Te, joille EI tule jouluPUKKIA! Miten lahjat " tulevat" ?
Meille ei tule joulupukkia ja nyt pitää keksiä joku juttu siihen lahjahommaan. Yhtenä jouluna tuli lahjat jo päikkäreiden aikaan ja viime jouluna pukki vaan toi lahjat oven taaksen illalla ja kun oli kova kiire niin vaan tööttäsi auton torvea mennessään.
Nyt pitäisi keksiä taas joku juttu. Ideoita?
Kommentit (13)
Mä oon vaan sanonu et tässä lahjoja kummeilta sukulaisilta yms.
Kyllähän lapset silti tietävät joulupukista ja tietävät, että yleensä pukki tuo lahjat.
ettei ehdi joka vuosi kaikkien lasten luo....Ei ole saatu hyvää pukkia ja vanhin alkaa olemaan siinä vaiheessa, että tunnistaa jos joku tuttu pukeutuu pukiksi. Mä en luota mihinkään lehdestä tilattuun pukkiin kun olen kuullut kaikenlaisia tarinoita.
Ja sama ongelma, joten vinkkejä otetaan täälläkin vastaan.
Meillä tontut tuo lahjasäkin pihalle, kun joulupukki ei ehdi joka paikkaan. Jossain vaiheessa sitten aletaan miettimään, oliskohan ne tontut jo käyneet ja mennään pihalle katselemaan. Sieltä se säkki sitten löytyy puun takaa.
Lahjat jaetaan vasta illemmalla, kun on jo pimeätä. Joten jompi kumpi vanhemmista tai isovanhemmista käy säkin puun taakse siirtämässä.
lahjat kuusen alle aattoa vasten yöllä. ja sanoisimme että pukki on yöllä tuonut savupiipun kautta.
mutta onko tuo liikaa kidutusta lapsille kun lahjat kutenkin saisivat joskus iltapäivällä?
lapset 3v, 5v ja 7v
Lahjat vaan ovat kassissa jossain nurkassa ja sieltä jaetaan. Joulupukkisatuja luetaan samoin kuin muitakin satuja.
Kun olin lapsi, lähdimme aina illalla kävelylle. Äiti, joka aina oli viimeinen sanoi että minä ja isä voidaan mennä pihalle odottamaan, ja kun limme menneet raahasi parvekkeelle tai kuusen alle lahjasäkin. Siellä se sitten odotti kun tultiin takaisin, enkä pariin vuoteen mitään epäillytkään :)
Jos on menty vaikka sen verran pois pihasta niin voi sanoa että tonttu toi sillä välin.
Meillä lapsena lahjat tuli usein kun oltiin saunassa aattona. Isä tuli saunaan vähän myöhemmin tai sitten huomasi unohtaneensa jotain sisälle lähti vielä hakemaan (meillä oli siis sauna piharakennuksessa). Tuota voisi harkita, mutten ole varma lämmitämmekö saunaa aattona.
Aattoaamupäivän ohjelmaan kuuluu joulukuusun koristelu. kun kuusi on valmis, todetaan että " tähän kuuluu vielä jotain, käydäänpäs hakemassa" . ja sitten lahjat haetaan ihan lasten nähden komerosta/kellarista ja asetellaan kuusen alle. Kylään tullleet sukulaiset ovat voineet lisätä omansa sinne tullessaan. Sieltä ne sitten otetaan ja aukaistaan aikanaan illalla (ruoan jälkeen).
Toinen, aika suosittu jäjestely on ollut, että lapset itse ovat pukeutuneet tontuiksi (joko keskenään tai jonkun joulupukiksi/muoriksi pukeutuvan aikuisen avustusella) ja hakeneet lahjat paikasta, johon ne on koottu (rappusilta) ja jakaneet paketit. Pukeutuminen on osa leikkiä.
Meillä ei siis ole koskaan ollut sellaista ajatusta, että lapset eivät tietäisi, mistä lahjat tulevat. Päinvastoin, he ovat itsekin tehneet ja hankkineet lahjoja kummeille ja mummuille.
Eli meillä siis käy pukki jokaikinen joulu, ja lapset sitä odottaa ihan täpinöissään, niin eikö lapsenne pety kun ovat vaikka nukkumassa, ulkoilemassa tms. just kun pukki on käynyt lahjat tuomassa?
En kysy pahalla, mutta mihin se perustuu, että kuitenkin uskottelette, että pukki on olemassa, mutta lapsenne ei sitä jouluna nää?
Sen siis ymmärrän, että jotkut ei edes uskottele pukin olevan olemassa vaan kertovat että esim. äiti ja isä ja sukulaiset ostavat lahjat.
Vierailija:
Eli meillä siis käy pukki jokaikinen joulu, ja lapset sitä odottaa ihan täpinöissään, niin eikö lapsenne pety kun ovat vaikka nukkumassa, ulkoilemassa tms. just kun pukki on käynyt lahjat tuomassa?
En kysy pahalla, mutta mihin se perustuu, että kuitenkin uskottelette, että pukki on olemassa, mutta lapsenne ei sitä jouluna nää?
Sen siis ymmärrän, että jotkut ei edes uskottele pukin olevan olemassa vaan kertovat että esim. äiti ja isä ja sukulaiset ostavat lahjat.
Olin jo sen verran iso että asia ei tuonut ongelmia. Tosin olisin halunnut silloinkin pukin nähdä, mutta ei se pettymyt kestänyt kuin muutaman minuutin korkeintaan. Selittivät, ettei pukki ehdi käydä joka vuosi joka paikassa kun lapsia on niin paljon. Meillä siis meni niin, että kun olin pieni pukki kävi, sitten alkoi jättämään lahjat parvekkeelle/kuusen alle. Oli siis tavallaan pehmeä lasku siihen pukkiuskon katoamiseen.
mikä numero sitä nyt kyselikään... meillä ainakin 4 vuotias odottaa että näkee pukin ja ja porot, eis iis pelkästään lahjoja. mut mistä sen pukin tempasen? ei oo ketään sellasta tuttua ja ihan vierasta en halua, kun eitiedä minkälainen on...