** ENSKAT vko 51 (17.12-23.12) **
Huomenta ja hyvää alkanutta viikkoa enskoille.
Enää viikko jouluun :)
Viime viikon turinat:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11907037&p=3&tm…
-Sara-Maria-
Kommentit (29)
Täällä mennään nollakelissä ja pimeydessä... Koira ollut muutaman päivän outo; sen maha vähän sekaisin ja vahtii mua lähes koko ajan. Mun kireä hermo ei helpota hommaa ollenkaan, kun koira mielistelee ja seuraa sitä enemmän mitä enemmän käsken sitä kauemmas. Yölläkin se istu tyynyn vieressä ja tuijotti mua kun heräsin... Oiskohan jotain tapahtumassa vai stressaako se vaan mun mielenheilahteluista?
Paco yritä malttaa levätä! Varsinkin jos kipuja on kovin, niin ei tee hyvää riehua. Se on turha sitten harmitella, kun raskausmyrkytys iskee et olis pitänyt malttaa...
Butterfly; vähän hienoa kun teillä on neuvolassa ultra, niin saat mielen helpotusta heti, jos tarve vaatii. Meillä ei sellaista hienoutta ole. Jotkut kun näkee pienen joka kerta kun käyvät normineuvolassa (pieni kateuden piru yrittää iskeä...)
Mutsiko; isyyspakkaus on edistynyt ihan hyvin. Koossa on jo Batterya 2 tölkkiä, turkinpippureita, kylpynorsu (en löytäny ankkaa...), isukki sukat, iskä-kalsarit, " Vauvan käyttöopas ja 1.vuoden huolto" -kirja (mies tykkää rassata autoja, niin " sen kielellä" kirjoitettu kirja). Tilattuna on vauvalle " Daddy rocks" -body ja oloasu, toivottavasti ehtivät tulla ennen joulua... Mietin vielä et tuttipullo ja tutti olis ihan tarpeen myös eli ne vois laittaa pakkaukseen. Ja ehkä vähän vaippatavaraakin. Jostain luin myös hyvän idean laittaa valokuvakehys, johon isä voi laittaa työpöydälleen kuvan pienestä. Joskaan meillä se idea ei pelitä, kun mies ei ole työssä missä olis oma pöytä tai jotain. Mutta muuten oli musta hyvä idis. Ja jos olis rahaa kuin roskaa, niin kantorepun ostaisin siihen myös, mutta...
Täällä odotellaan huomista synnytysvalmennusta ja synnärille tutustumista. Ja keskiviikkona normineuvola. Olo ihan hyvä, turvotuskin taas helpottanut ja nilkat löytyny. Papunen hinkkaa pyllyään tuohon kylkiluiden reunoihin tosi aktiivisesti ja jonkinlaisia liitoskipujakin on jo havaittavissa. Jos se vaikka yrittäis jo hiissata itseään alemmas... Joskaan mäkään en halua mitään kummempaa tapahtuvaksi ainakaan ennen joulua... Tuota mutsikon mainitsemaa menkkamaista juilintaa on myös mulla ollut.
Nyt touhuamaan jotain... tai ainakin syömään...
Pore&Papunen 37+1 (Papunen olis jo täysaikainen jos syntyis! Jee!)
Jee, kohta on joulu :D
Mutsiko: Ei tietoakaan lähdöstä ainakaan synnyttämään¿ Jos oireita on väsymys ja äkäisyys, niin sitten niitä löytyy :) No menkkakipuja kyllä, kuten sulla ja poreellakin, ja kaippa ne sitten on jotain supistuksia! Yksi yö ne tuntui ihan kamalan kovina, mutta en ehtinyt ihan lääkettä ottaa, kun hellittivät. Varmasti vähintään jouluun asti täällä ollaan mahan kanssa. Ja mikäs tässä ollessa, jos vaan yöt menisi paremmin. Vihloo molempia lonkkia yhtä aikaa, niin ei meinaa nukkumisesta tulla mitään.
Pore: Jännä tuo sun koira¿ Olisko sillä jotain ennakkoaavistuksia lähenevästä synnytyksestä? Tehän olette mutsikon kanssa 37+ viikoilla, niin eihän se kamala asia ole, vaikka vauvat jo syntyisivätkin. Ja mistäs sitä ikinä tietää, jos päättääkin tulla ajoissa!? :D
Hobbie: En osaa sanoa tuosta kivusta kyllä mitään¿Kaikenlaisia outoja kipuja on raskauden aikana ollut, suurimpina varmaan liitoskivut, kun alapään luut natisee ja paukkuu ja vihloo..
Butterfly on ollut ahkeralla leivontapäällä :) Hyvä, että ultrassa kaikki oli ok!
Pacolle tsemppiä sairaslomalle! Kuulostaa hurjalta tuo sun touhuaminen. Nyt rauhoitu hyvä nainen oikeesti!! Ei tartte jaksaa hinkata lattioita tuolla tavalla!
Tämä päivä on mennyt yhdessä hullunmyllyssä asioilla ollessa. Nyt on niin väsynyt olo, ettei mitään rajaa ja mahaa kiristää ihan pirusti. Tänne on JO NYT alkanut tulla tekstareita kavereilta, että joko joko¿ Voi hallelujaa¿ Yli viikko vielä laskettuun aikaankin!
Näiden jatkuvien menkkakipujen lisäksi ei mitään oireita mihinkään suuntaan¿ Melkeinpä kyllä toivon, että menisikin joulun yli ¿ hyvä päivä olisi synnyttää vaikka 1.1.08 :D
Tsemppiä kaikille enskoille odotuksen ihanalla polulla! :D
gaiole ja piiperö 38+4
(miten ihmeessä aika on mennyt näin nopsaan, että minäkin olen jo loppusuoralla...???)
..nyt ensikot kiiresti palstalle! (ihan niinkuin itse olisin aina aktiivisesti linjoilla)
Tuosta " raskausdementiasta" vielä. Kuulin monelta eri kaveriltani, että se on kai ihan tutkittua, tai ainakin käytännössä monelle kokemusta asiasta, että raskauden aikana muistikapasiteetti huononee ja ennen tärkeänä pitämiä asioita alkaa vähättelemään ja unohtelemaan.. Ei siis kai mitään hätää tämänkään suhteen.
Paco oli ainakin huhuillut minun ultra-/neuvolakuulumisia.. Mukavaa, että kaipaillaan. Tässäpä siis hieman tarinaa sieltä:
Ensimmäinen lääkärineuvola oli siis 12.12. eli viime viikon keskiviikkona. Silloin viikot oli siis 11+5. Paino oli aivan sama, kuin ensimmäiselläkin kerralla, vaikka olin ihan varma, että ainakin pari kiloa oli jo tullut. Verenpaine oli 123/72. Proteiinit oli myös täällä hieman koholla ja siksi lääkäri käski käymään labrassa joku aamu antamassa uuden näytteen. Hemoglobiini oli 123. Ja sydämen sykkeen lääkäri kuunteli ekan kerran. Oli se vaan ihanan kuuloista. <3
Ja sitten kontrolliultra oli 13.12. eli heti seuraavana aamuna. Siellä koko vastasi viikkoja 11+1, vaikka menkoista oli jo 11+6. Eipä siis kovin montaa päivää eroa, mutta oli kuitenkin.. Sydämen syke näkyi hienosti ja hypähtelipä asukki siellä pari kertaa, kun sitä kuvattiin. :D LA on nyt sitten varmistunut ja on 2.7.2008.
Moni loppupääläisistä toivoi jo suppareita!!! Minä myös lähetän niitä teille joulupaketissa, jos tänne ilmaantuvat (toivottavasti eivät kuitenkaan)!!
Onko muilla enskalaisilla joulun aikaan lomaa? Mulla on mahtavat 12 päivää. Vähän oon innoissani ja odotan jo kovasti. Nyt ois siis enää kaks päivää ja sit meen töihin vasta toinen päivä. En oo ollu lomalla puoleentoista vuoteen, jos viime kesän yhtä viikkoa ei lasketa.. Joten jo on aikakin! Ihanaa!
Nyt valmistautumaan pienimuotoisiin pikkujouluihin. Mennään työporukan kanssa syömään.. Nam.
-Saikku rv11+6-
Tervehdys kaikille!
Kylläpä pitää kiirettä tässä joulun alla, töiden suhteen lähinnä. Illat on mennyt flunssaa potiessa, olisi kyllä pitänyt ottaa jo saikkuakin, mutta vielä sinnittelin töissä ettei ihan hommat kasaantuisi. Hiljalleen alkaa onneksi helpottamaan¿Ihan haittaa nuo muut jutut tätä tärkeää asiaa eli palstailua¿ ;) Viikko tässä on taas hurahtanut ihan huomaamatta¿Eilen oltiin siellä rakenneultrassa ja voi että oli upea kokemus! Siellä se pienokainen pyöri ja meille vilkutteli. Kaikki oli kunnossa, kasvultaan vastasi viikkoja. Sukupuolihan me jätettiinkin kysymättä. Pitäähän sitä jotain jännitystä vielä olla ;) Mutta kyllä oli taas ihana nähdä mitä masuun kuuluu ja kovastihan se oli kasvanut sitten viime näkemän. Tulee taas ihan eri tavalla todellisemmaksi tämä odotus. Liikkeitä en olekaan edessä olevan istukan takia vielä tuntenut kunnolla, löytyi siis ¿syy¿ sillekin.
Saikullakin oli ultrakuulumisia. Mukava kuulla että kaikki oli siinä kunnossa. Niin, ja tuo ensimmäinen sydänäänten kuuntelu jää kyllä hyvin mieleen. Minullakin on joulun aikaan tiedossa lomaa. Nämä kolme päivää vielä kun jaksaisi pakertaa, niin ensi vuonna palailen takaisin ja kyllä loma tuleekin tarpeeseen!
Loppupääläisille minultakin suppariterkut! :)
Jäi nyt vähälle kommentoinnit, kun unohdin jo mitä pitikään sanoa.. taitaa siis täälläkin olla sitä raskausdementiaa ;)
Hyvää joulunodotus aikaa...ei ole enää montaa yötä ;)
Weera rv 21+1
Tuolla Maalismussukoissa olenkin pinoillut melko ahkerasti ihan alkuraskaudesta lähtien, mutta nyt vasta hoksasin tämän enskojen pinon. Vieläkö mahtuu mukaan?
' Justusta' (tekonimenä oli ihan alusta asti ja soittautuikin ultrassa todennäköisesti pojaksi) odotellaan rv 29+2, jouluaattona pääsenkin seuraavalle kymmenelle. Raskaus on mennyt hyvin lukuunottamatta noin kuukauden kestänyttä rajua pahoinvointia ja väsymystä viikkojen 8-12 tienoilla, sen jälkeen ei ole ollut oikeastaan mitään vaivoja. *koputtaa puuta* Viime aikoina jonkin verran on närästystä ollut, samoin lyhyitä yöheräilyjä (onneksi saan uudelleen unen päästä kiinni) ja pitkien kävelyjen jälkeen muutaman kerran supistellut. Melko helpolla olen kuitenkin mielestäni päässyt. Hankinnat vauvaa varten on aika lailla tehty, koska ollaan saatu niin paljon käytettynä sukulaisperheestä.
Viime viikon pinoa kurkkailin ja siellä puhuttiin isyydestä. Minun miehelleni tunteista puhuminen ei ole kovin helppoa, enemmänkin on ' toiminnan mies' (kantelee kauppakasseja, kokoaa pinnasänkyä jne.), mutta jonkin verran on tullut kommenttia, joista huomaa, että hänkin on paljon miettinyt tulevaa isyyttä. Kun viikkasin pakkauksen vaatteita lipastoon, niin mies totesi, että ihan alkaa itkettää, kun ne on niin pieniä :) Ja on kysellyt, että osaakohan hän sitä vauvaa hoitaa. Kovasti kyllä touhuaa kummipojan kanssa, joten eiköhän ne vaipanvaihdotkin harjoittelun kanssa ala sujua. Ja ihan yhtä aloittelijahan minäkin olen, vaikka olen jonkin verran kummilasta vauvanakin hoitanut, mutta onhan se oma lapsi ihan eri asia.
Paljon omaa napaa näin aluksi.. mutta jospa aktivoituisin kohta myös keskustelemaan muiden kuulumisista, jahka tutustun.
Terkut työkaverille, jos käyt täällä ja tunnistit ;)
Tervetuloa mukaan mama030308! Sulla on jo hyvät viikot menossa raskaudessa :)
Saikku ja Weer@ oli molemmat käyneet ultrassa :) Oi että se on aina niin ihana näky, kun pieni siellä polskii... Kiva, että molemmilla oli kaikki kunnossa.
Tänne ei erityistä kuulu.. Aika tuntuu jotenkin pysähtyneen, enkä oikein tajua, että kohta pitäisi " jakautua" .. Itsellä on vaan sellainen olo, että yli menee lasketusta ajasta ja reilusti, ja jotenkin olen siihen asennoitunutkin. Siksi vaan ärsyttää ihmisten kyselyt, että joko joko joko... Onhan tässä laskettuun aikaankin vielä viikko!
Oireita kun ei ole juurikaan, ainoastaan niitä menkkamaisia juilimisia, jotka toki voivat siellä pehmitellä paikkoja - hyvä vaan.
Eilen puuhastelin kotihommia siihen malliin, että iski yöksi aivan järkyttävät liitoskivut, ja meinasi pistää itkuksi :( Ihan oma moka, mutta en malttanut olla leipomatta ja siivoamatta, tuli sellainen " kohtaus" , että oli pakko puuhata. Pahinta tässä raskaudessa on ollut kyllä tuo liikkumisen rajoittuminen, kun ei enää jalka nouse entiseen malliin kun tekee niin kipeää! Kunnon puukon vihlaisuja, ja luut napsuu ja paukkuu niin, että luulisi menevän jo poikki!
No synnyttämällähän näistä vaivoista pääsee, ja toistaiseksi odottelen ihan hyvillä mielin. Piiperö syntyy kun on valmis. Saa nähdä miten lasketun ajan tienoilla ajatus alkaa itsellä muuttua, sillä kyllä sitä nyt jo on synnytys mielessä melkein koko ajan ja tulee pohdittua, että josko ensi yönä tuleekin lähtö tms. Mutta en usko näin käyvän vielä viikkoon tai pariin..
Mutta jorinat sikseen, vilkutuksia kaikille enskoille ja mukavia joulunaluspäiviä! Pidättekö joulunpyhät vapaata? Mulla on onneksi mies vapaalla pyhien jälkeen, jospa hän saisi jatkaa sitten siitä suoraan isyyslomalla... :)
Gaijis ja piiperö 38+6
Piti tulla kyllä jo aikasemmin tänne rustailemaan, mutta en kyllä tajua mihin tää aika katoaa. Päivisin on töissä niin kiirettä ettei pahemmin mitään kerkeä ja illalla ei aina viitti edes konetta avata.
mutsiko: toivottavasti olotila ja kivut helpottaa. Varmasti on mukavaa viettää viikonloppua aivan kahdestaan miehen kainalossa :)
Gaiole: meillä noita perhevalmennukseen liittyviä käyntejä on yht 6 kpl, osa alkuraskaudessa ja osa täällä loppupäässä. Tänään oli sitten viiminen liittyen vauvan kanssa kotona olemiseen. Vielä on synnäriin tutustuminen edessä. Suppareita sinne suuntaan :)
butterfly: Hyvä, että neuvolassa oli melkein kaikki kunnossa ja olit päässyt kattelemaan masuasukkien elämää. Tsemppiä sinne hiilihydraatittomalle ruokavaliolle, ei se varmasti oo kivaa ja helppoa ruveta vahtimaan näin joulun alla mitä suuhun laittaa. Kyllä se siitä. Saikko isyyspaketin valmiiks ja annettua miehelle?
hobbie: Ihan normaalisti ajattelin jäädä sen 30 päivää ennen äitiyslomalle. Äitiysloma alkaa kuitenkin vasta ens vuoden puolella, mutta kun tuossa on nuo joulupyhät ja välipäivät pidän vapaata niin siks niitä konkreettisia työpäiviä on niin vähän. Kivaa ja ne vähenee koko ajan.
Pore: toivottavasti teillä koiran mielialat on muuttunut normaaliksi, aika hyvin noi koirat vaistoaa ihmisten mielialat. Sulla on isyyspakkaus hyvässä mallissa :) Mä laitoin omaan pakkaukseen iskälle sellasen tutin ja tuttipullon missä lulee papa is the best (esim. www.babycare.fi tai www.peppilotta.fi) ja sitten jotain noita vaipanvaihtoon liittyviä juttuja mm hoitovoidetta, talkkia, pyykkipoikia (jos hajua ei kestä) ja kumihanskat (jos ei muuten ilkeä koskea) yms.. Miten synnäri käynti meni?
saikku: siellä oli oikein hyviä neuvolakuulumisia ja masuasukin elämääkin olit päässyt katselemaan, on se mahtava kokemus. Jouluna on täällä ainakin lomaa, kivaa :) Ja sitten vielä muutama työpäivä ennen äippäloman alkamista.
Weera: sielläkin oltiin päästy katselemaan masun sisään, mahtavia kokemuksia :) Hyvä, että ultrassa oli kaikki kunnossa. Kyllä ne liikkeet sieltä alkaa kunnolla tuntumaan vaikka se istukka on edessä :)
mama: tervetuloa myös mun puolesta tänne enskapinoon turisemaan. Viikkoja sulla onkin kerennyt jo kertymään kivasti ja kaikki mennyt hyvin. Mä laitan tähän linkin vielä meidän esittelypinoon jos viitsit sinne käydä vielä laittamassa oman esittelyn niin päivitän sen sitten sinne:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11871896&p=13&t…
Tänään tosissaan oli toinen noista perhevalmennuksista, liittyen vaavin kanssa kotona olemiseen ja vaavin hoitoon. Synnäriin tutustuminen on vielä edessä. Huomenna onkin neuvolakäynti edessä.
Kovasti tuossa masussa ollaan aktiivisia, kieltämättä välillä tuntuu siltä että se on päättänyt venyttää mun mahan oikein kunnolla ja tulla ulos. Tosi hyvin liikkeet näkyy jo masun päältäkin, maha silleen kivasti aaltoilee :) Mukavaa on tuntea liikkeitä kunnolla vaikka tuohon ylävatsaa kohdistuvat ei aina tunnu niin mukavalta, varsinkin istuessa.
Joulun aikaan on ihanasti pitkä vapaa kun välipäivinä pidän kertyneitä vapaapäiviä. Tammikuussa onkin sitten vain 5 päivää töitä jäljellä ennen äitiyslomaa. Vähiin käy nää työpäivät ja kivasti tuntuu töitä riittävän sinne asti.
Nyt on pakko kyllä kysyä, että sattuiko kukaan kattomaan viime viikolla 45 minuuttia ohjelmaa keskiviikkona ja sieltä tuota teurashevosiin liittyvää juttua? Mua se ainakin hirvitti, ja hirvittää edelleen. Järkyttävä kohtalo niillä hevosilla. Sääliksi käy niitä parkoja.
Nyt pitänee lopetella ja mennä ruokkimaan koiruli.
-Sara-Maria rv 31+6-
aika hiljaista kyllä näyttää olevan meidän enskojen palstalla. tuolla tammikuisissa taas ollaan ihan liian nopeita, että mä ihan tipahdan jutuista. pitäs olla vissiin varttomassa joka tunti uusia viestejä. :D siksi tuleeki nyt enemmän kirjoteltua tänne enskoihin, kun ei enää ota niin luonnistuakseen tää koneella istuskelu.
tervetuloa uudelle.. unohdin jo nimen! (se on se tämä raskausdementia täälläkin, ollut koko raskauden.) ainahan tänne uutta porukkaa mahtuu. :)
meillä ollaan lomalla joulun aika.. minä luonnollisestikin mammalomalla ja mieskin sai vapaata tuonne 2.tammikuuta asti tuolta suomen kielen kurssiltaan. onneksi! lauantaina lähdetään mun vanhempien luo n.450kilsan päähän. junalla matkustetaan nii pääsee mukavasti jaloittelemaanki n.4tunnin matkan aikana. tullaan sitten takaisin joskus ensi viikon lopulla vasta, riippuen vähän kyydistä että minä päivänä.. jos tullaan junalla nii tullaan jo torstaina, mutta jos päästään autolla niin sitten tullaan kotiin vasta lauantaina tai sunnuntaina. toivotaan että vauva oottaa syntymistään vasta sitten kun ollaan jo takaisin kotosalla. laitetaan kyllä kaikki valmiiksi tässä ennen lähtöä, jos sattuukin sillälailla että vauva saadaan joululahjaksi. :) nyt taas on olo sen mukainen että mennään sinne laskettuun aikaan ainakin.. jos ei ylikin. huomenna neuvola, joten sitten taas lisää..
//mutsiko ja pikkuinen rv37+3
Tervetuloa 030308 tokihan tänne mahtuu mukaan! Ja hyvin mennyt ultra takana, onnea poikatiedosta!
Onnittelut myös saikulle ja Weeralle hyvistä ultrakuulumisista.
Gaiole täällä myös alkaa jo ärsyttää ihmisten utelut ja kyselyt. Siskoni on vakuuttunut, että vauva syntyy ennen joulua ja aloittaa puhelunsa aina; " joko supistaa?" Lupasin lyödä luurin korvaan seuraavalla kerralla...
Sara-Maria tosi paljon teillä noita valmennuksia, meillä ei ole kuin yksi tutustuminen ja siinä se. Normaalista olis vielä kuulunu toinen kerta mut ilmeisesti se hoitajien lakkouhka sotki kuviot ja on tyydyttävä yhteen kertaan.
Onneksi en katsonut sitä hevosjuttua. Oon kuullu siitä ja mun mieli ei olis kestänyt nähdä sitä.
Juu ja sit oma (.) Eilen käytiin synnytysvalmennuksessa ja mukava mieli jäi. Muutama dia katsottiin synnytyksestä, asennoista ja kivunlievitysmahdollisuuksista. Kätilö kertoi, milloin " saa" tulla synnyttämään eli kuinka kauan voi olla kotona ja muutenkin kaikkea aiheeseen liittyvää, sekä tutustuttiin synnytyshuoneeseen ja -osastoon. Ei jäänyt paniikkioloa itselle eikä kuulemma miehellekään.
Neuvolassa kävin tänään, uusi neukkatäti oli ja tässä tuloksia;
Rv 37+3
Paino +1300 törkeetä...
RR 154/82 yläpaine koholla...
Pissa puhdas
Hb ei katottu
Sf 38
Lveden määrä N
Tarjonta rt
Syke +140
Liikkeet ++
Vauvan sykkeet aleni pariin otteeseen 120:een eli huomenaamulla mentävä uudestaan. Jos vielä sit heittelee niin äippäpolilla käymään sitten... Ei kuulemma saa huolestua, mut ei tää nyt mieltä helpotakaan. No, aamulla ollaan ehkä viisaampia.
Nyt herättämään mies päikkäreiltä töihin...
Pore&Papunen
Tässä kun on pari kuukautta jo kotona ollu, niin ei meinaa päivissä kestää perässä.. Mutta keskiviikko on Heroes-ilta, eli hyvä pore kun täsmensit! Ettei unohdu Heroes kattomatta!
Taisin unohtaa kertoa, että minäkin kävin tänään neuvolassa... Heh, että on hatara pää.. oikeesti hyvä että enää nimeänsä muistaa!
Kaikki kunnossa, piiperö yhä raivotarjonnassa, muttei vieläkään kiinnittynyt. Pissa puhdas ja paineet ok (tosin vähän koholla). Painon tulo vihdoin hiipunut - johan tässä se 20 kg onkin tullut... Hemppa 123, rautaa pitää jatkaa silti. Sf oli yhä noussut, oli nyt 33. Ja piiperön sykkeet 135-140, sitä ne ovat olleetkin koko ajan. Liikkeet hyvät ja lapsivettä normaalisti. Terkka epäilee että tyttö tulee, kuulemma mahan muodosta :) Poikaahan meille vähän on " lupailtu" , joten saas nähdä :D
Tsemppiä pore, ei kai nuo sykkeiden alenemiset välttämättä mitään meinaa?!
Nyt Heroesia kattomaan, kai se nyt tänään tulee..?
G ja piiperö taas
nonniin, tulin just neuvolasta. pikkuisen pää on ilmeisesti lähtökuopissaan.. eli oli laskeutunut aika paljon, ku ei meinannu neuvolatäti ees löytää sitä tuolta lantioluiden välistä. nyt alko jännittään aivan hirmuisesti. hui! uskalletaan silti lähteä jouluksi mun vanhemmille pohjois-pohjanmaalle.. seuraava neuvola-aika päätettiin jättää suosiolla 31.12. kun on kaikki ollut koko raskauden ajan niin hyvin ja mun oma neuvolatäti ei oo ens viikon välipäivinä edes töissä. ja jos jotain ongelmia tuolla pohjois-pohjanmaalla ilmenee nii mulla on mahdollisuus kuitenki käydä terveyskeskuksessa käydä mitattamassa verenpainetta ja kuuntelemassa vaavin sydänääniä (on se hyvä ku on perheessä lääkäri. vaikkakaan se ei synnytyksistä ym. mitään ymmärräkään.)
rv37+4
paino 68kg, muutos +87g/vko (jes!) nyt siis tullut painoa lisää +18kg lähtöpainosta.
rr 118/81
pissa puhdas
sf-mitta 36cm
tarjonta rt2
syke +150
liikkeet ++
mutta nyt siivoileen, että saa ukko sitten kotiin tullessa kasata tuon vaavin sängyn. ja muutenki pitää kaikki vauva-jutut saada valmiiksi tänään kun huomenna tulee vieraita ja lauantaina lähdetään reissuun.
//mutsiko ja pikkuinen rv37+4
Heippa kaikille pitkästä aikaa!
Tulin pikaisesti tässä vaipanvaihdon ja syöttöjen välillä kertomaan tärkeimmän uutisen: marrasmasusta tulikin joulukuun tonttu : ) Pikkuprinsessa näki siis päivänvalon 7.12.07, strategiset mitat 3,5 kg ja 50 cm. Synnytys ei ollut mikään helppo, mutta lopputulos palkitsee kaiken :) Urakka alkoi käynnistelyllä 5.12. tableteilla. Jatkettiin tableteilla seuraavana päivänä, mutta kohdunsuu avautui todella hitaasti. Supisteli kyllä, mutta tehoa ei ollut tarpeeksi. Kivuliaita kuitenkin olivat, joten nukkumaan en pystynyt kuin pari tuntia kipupiikin avulla. Kokeilin ammetta ja ilokaasua, auttoi hetkellisesti.
Sitten jossain vaiheessa siirryttiin tippaan, jolla yritettiin saada tehoa supistuksiin. Lapsivesi meni myös ja kivut kävivät sen verran koviksi,
että sain epiduraalin, joka joksikin aikaa auttoikin tosi hyvin. Kätilöt ja lääkäri tutkivat kohdunsuuta vähän väliä ja yrittivät saada sitä venyttämälläkin aukeemaan: tämä tuntui ihan karmealta! Kohdunsuu avautui 6-7 senttiin ja siihen sitten pysähtyi. 7.12. aamulla tutki lääkäri,
ja teki sektiopäätöksen. Siitä sitten leikkaukseen ja pieni tyttönen syntyi. Alkuun olin valtavan pettynyt siihen, että jouduttiin sektioon, mutta lopulta päätös oli varmaan hyvä: lapsiveden mentyähän siinä oli jo sitten tulehdusriski. Toipuminen sektiosta on tietysti hitaampaa ja pari eka päivää meni makaillessa. Lisäverta sain pari pussia, kun hemppa laski melko pohjalukemiin. Hoitajat ja mies nostivat tyttöä välillä rinnalle. Viikon verran sairaalassa oltiin ja kotiuduttua on opeteltu tässä sitten vauva-arkea. Ihan kivasti on mennyt, ihanahan tuo tytteli on! Ja miehestä on ollut suunnaton apu.
Tämmöistä siis tänne... Kaikille nyyttinsä lunastaneille SUURET ONNENTOIVOTUKSET! Ja muille kiitokset tästä odotusajan juttuseurasta ja kullanarvoisesta tuestanne sekä tsemppiä odotustaipaleelle!
Rauhallista joulunaikaa toivotellen
Dajm + Pätkis, ikää huomenna 2 vkoa
Paljon paljon onnea tonttutytöstä!!!!
Mä oon joka päivä käynyt täällä vakoilemassa et joko susta jotain kuuluis =)
Tulehan vauvapuolelle jutustelemaan kunhan jaksat.
Hermione ja Eetu joka täyttää lauantaina jo 3kk
Pätkis se sieltä saatiin ulos sitten kuitenkin. Onnittelut siitä koko perheelle! Ja oikein hyvää ja varmasti erilaista joulua sinne!
Juu mua vaan turhaan valvotettiin eilisen takia. Grrr! Eli ei hätää, sykkeet saakin heitellä tässä vaiheessa ja jos vielä kauan pidetään äitiä selällään, vaikuttaa sekin vauvan sykkeisiin helposti. Joka tapauksessa tänä aamuna kävin uudestaan eikä mitään hätään minkään suhteen. Mun oma neukkatäti lomalla ja sijainen lapsineuvolan puolelta, siksi vähän epävarma ja turhan tarkka. Mutta tietenkin parempi et tarkka kuin et ei välittäis mistään. Mut ei paljon uni tullu viime yönä ja itkukin pääsi aamulla kun mies tuli töistä... Joka tapauksessa väärä hälytys.
Nyt huilimaan söin aika setin jauhelihakastiketta ja perunoita ja suolakurkkuja... Olipa hyvää ja ravitsevaa =)
Pore&Papunen 37+4
Dajm: suuren suuret onnittelut koko perheelle prinsessasta :) Tulihan se sieltä vihdoinkin ja saatte nauttia nyt vauva-arjesta
mutsiko: siellä ollaan jo lähtöasemissa. Teillä on ainakin jännitystä reissussa mukana, kun ei tiedä tuleeko erilainen joululahja.
Pore: hyvä, että kaikki oli kuitenkin kunnossa. Onhan se hyvä, että ne tuolla neuvolassa huolehtii meistä hyvin.
Gaiole: Ei kai raskausajan dementia meinaa iskeä :) Hyvä, että kaikki on kunnossa ja varmasti se vaavi sieltä jossain vaiheessa ulos tulee ja saatte jännittää kumpi se on :)
Neuvolassa on täällä kanssa käyty, neuvolatäti ei ollut vielä ainakaan huolissaan tuosta mun ylävatsan kipupisteestä. Ei oikein päässyt selvyyteen, että miten tuo kaveri tuolla masussa on, ei vissiin ainakaan pääalaspäin, no onhan tässä vielä aikaa. Painoa oli tullut 1000 g/vko, turvotusta löytyy, paineet 120/71 ja sf-mitta 30 ja pikkusydänkin siellä kovasti jumputti. Parin viikon päästä sitten uudestaan.
Synnytystapa-arvioon aika varattuna ja jos huomenna sais vielä varattua ajan sinne synnäriin tutustumiseen. Sitten olis nekin hoidettu ennen lomaa. Kovasti kaveri jumppaili eilen tuolla perhevalmennuksessa, nauratti itteä ku maha vaan aaltoili :) Mukavaa kun tietää että kaikki on kunnossa kun mahassa ollaan aktiivisia.
Isyyspaketti on nyt valmis ja odottaa vaan sitä antamisen hetkeä. Siis ajattelin sen antaa ku oma äippäpakkaus tulee. Sitä tässä odottelenkin kun kela on kerran taas jatkanu niiden jakamista. Saa nähä mitä tuo mies omasta paketista tykkää.
Töissä sain tänään meidän osaston palaverissa pienen paketin vaaville. Tuntu tosi kivalta ku ne oli muistanu ja kerännyt porukalla paketin. Toki sen sai nyt kohtalaisen ajoissa, mutta meillä ei oo enää ens vuonn tällästä tilanetta että kaikki oltais saman pöydän ääressä. Pitää varmaan jotain viedä töihin kun on viiminen päivä.
Nyt taitaa tulla jo aikamoinen romaani tästä. Istun yksin kotosalla, kun mies on joululahja ostoksilla, ja lämmitän takkaa :)
Missäs kaikki enskat luurailee??
-Sara-Maria rv 32+0-
Paljon onnea Dajm tonttutytöstä!! :) Hyvää kannatti odottaa! Oikein ihanaa joulunaikaa teille pienokaisen kanssa!
mutsiko: Siellähän ollaan jo lähtökuopissa! Hyvä, että kotona on lääkäri, jos tarttee paineita mittailla tai muuten tutkia, onko pienellä kaikki ok.
Pore: Varmasti helpotti, että pienen sykkeet oli ok. Hyvähän se on, että neuvola ottaa kaiken tosissaan ja pitää huolta. Vaikka siitä äiskä saakin pari ylimääräistä sydämentykytystä. :)
Sara-Maria: Hienoa, että siellä kanssa kaikki ok. Tuo isyyspaketti on hauska juttu. Itse meinasin kanssa alkaa sellaista väkertää, mutta jäipä tekemättä.. Enää en kykene edes yksin kauppaan, ei tee mieli ajaa autolla yhtään. Mukavaa, että töissä muistettiin. Tommosista jutuista tulee kyllä hyvä mieli.
Täällä mussutetaan pipareita ja juodaan glögiä, namskis. Glögi kyllä turvottaa ihan kamalasti.
Päivä on mennyt taas puuhatessa kaikenlaista ja äkäillessä miehelle. Ihan syyttä suotta.. Anoppi-kokelaskin rupesi ärsyttämään, kun voivotteli sitä, jos vauva sattuu syntymään jouluaattona.. Kuulemma on lapsella ¿elämä pilalla¿, jos on synttärit ja joulu samana päivänä.. Voi haloo. En jaksaisi yhtään kuunnella tollasia voivotteluja. Pääasia että joskus syntyy ja tulis ehjänä ulos! Sopi päivämäärä sitten anopille tai ei. Muutenkin ihmiset voivottelee joulun aikaan tai loppuvuodesta syntyneiden kohtaloa niin paljon, että ärsytyskynnys alkaa olla jo tosi matala. Ihanku tässä oltais kalenteri kourassa lasta väkerretty, oon onnellinen että ylipäänsä olen raskaana!
No niin, rupee verenpaineet taas nousemaan¿ :) Taidan siirtyä takavasemmalle ja syön vielä pari piparia¿
Terkut kaikille!
Gaiole ja uusille viikoille siirtynyt piiperö 39+0 TASAN!
Pikaisesti tulin toivottelemaan rauhallista ja iloista joulua sekä etenkin jännittävää joulua niille, joille la on jo lähellä! :)
Pitää vielä kommentoida noihin perhevalmennuksiin.. Kateellisena olen lueskellut, meillä on nimittäin yksi kerta synnytysvalmennusta, joka tapahtuu isossa luentosalissa kaikille niille, joiden la tämän sairaanhoitopiirin alueella on parin viikon - kuukauden sisällä. Eli ei kovin yksilöllistä. Ei päästä edes livenä katsomaan synnytyssalia ja osastoa. Saati että olisi jotain pienryhmiä neuvolassa.. Toivottavasti luento on kuitenkin hyvä, ollaan menossa tammikuussa kuuntelemaan.
No, nyt ei sen enempää valitusta, vaan pitää nauttia joulun tunnelmasta ja siitä, että masussa tuntuu olevan kaikki kunnossa. Meillä onkin tänään töissä puurojuhla!!
Huomenta enskat! Yhäkö kaikki vaan nukkuu... :) Piti oikein tulla nostamaan pinoa, kun taas tiputaan ties minne..
Täällä on herätty oudon pirteinä 6 tunnin yöunien jälkeen ihmettelemään maailman menoa. Olo on kuin ei raskaana olisikaan, onneksi piiperö sentään vähän möyrii masussa, että tietää kaiken olevan kunnossa.
Kävin eilen vielä neuvolassa, kun tulisi muuten niin pitkä tauko joulun takia. Kaikki oli ok, kohdunpohjan korkeus laskenut sentin ja paino kääntynyt laskuun. Jospa se enteilisi jotain.. No kolmen viikon sisällä jotain pitäisi kyllä tapahtua :) Muuten ei supistele eikä mitään. Olen täysin varautunut nauttimaan joulunpyhistä ja vasta sitten synnärille :) Mutta voihan lähtö tulla kuin salama kirkkaalta taivaaltakin. Jännää, kun ei yhtään tiedä..
Mama030308: Harmi, ettei teillä päin pääse tutustumaan synnäriin. Josko sinne soittaisi ja pyytäisi " yksityiskäyntiä" ? Kai sellainen voisi tulla kyseeseen? Meillä järjestetään neuvolan kautta 2 x 2h valmennus, mutta ei sen kummempaa. Synnärillä päsee kyllä käymään, ja omalle kohdalle se oli tosi hyvä juttu. Jotenkin mieli rauhoittui, kun pääsi näkemään paikat ja juttelemaan vielä kätilönkin kanssa. Helpompi mennä sitten synnyttämään, kun tuntee jo vähän paikkoja etukäteen eikä niin jännitä. Ehkä :) Mutta soita synnärille ja kysy asiaa!
Ovatko kaikki enskat lähteneet jo joulun viettoon vai vieläkö puuhailuja riittää? Tulkaahan nyt moikkaamaan vielä ennen pyhiä!
Mukavaa lauantaita!
Gaiole ja piiperö 39+2
Eipä täällä paljoa puuhailla :) Otetaan ihan rauhallisesti vaan, näin olen päättänyt jo kuukausia sitten. Varmaan Viitasaarelle viedään miehen kummipojalle paketti ja illalla saunotaan rauhassa, siinäpä tän päivän suunnitelmat. Jalat on tosi turvoksissa taas yön jäljiltä, kai lähdettävä koiran kanssa ulos, jos se helpottaisi. Tuo edessä oleva autossa istuminen, vaikkakin vain 60km, ei ainakaan turvotusta laske... Ilma on kauniin keväinen ja aurinkoinen, ei oikein tunnu edes joululta.
Gaiolen maha alkanut laskeutumaan viimein. Hienoa! Toivottavasti kuitenkin pyhät saat olla rauhassa vai joko olet niin kypsä, että heti olis päästävä? Täällä möyritään ylhäällä edelleen eli ei huolta.
Nyt ulos koiran kanssa ja sit herättämään mies.
Oikein ihanata joulua enskoille!
Pore&Papunen 37+6
en muistanutkaan vkonloppuna käydä teitä ollenkaan täällä kurkkimassa ja moikkaamassa. meni taas vkonloppu ihan hukkaan, vaikka suunnitelmia oli kovasti nii mitään ei sitten saatu miehen kanssa kuitenkaan aikaseksi. mutta on se ihan mukavaa vaan olla.. ja halitella ja pusutella tuon ukon kanssa. pitää ottaa nyt kaikki irti kahden keskisestä ajasta, kun kohta sitä ei niin paljon löydy kun pienokainen saapuu maailmaan. :)
butterfly, mitäs laitoit siihen isyyspakkaukseen? itse kans oon sitä väsäilemässä miehelle joululahjaksi ja mielessä on jo että mitä sinne tulee (tällä viikolla pitää käydä shoppailemassa), mutta mietin että jos sulta tulis vielä jotain vinkkiä. :)
pore, jokos siellä on isyyspakkaus valmis? mitäs on sulla sisältönä?
gaiole, jokos siellä on lähtö tullut? suppareita paljon toivottelen, jos lähtö ei oo vielä koittanut!
hobbie, en kyllä osaa sanoa että mitä kipuilua vois olla. raskaudessa kun on jos jonkimoista vaivaa ja kolotusta. ehkä vaan masuasukki oli potkiskellu paikat helläksi tms? hyvä kuitenkin oli ohimenevää.
omaa massua:
vkonloppuna oli hirmusesti menkkamaista juilintaa (ja liitoskipuja..argh!). ja yhtenä päivänä oli hirvee supistus (?) päällä koko päivän.. tai massu siis oli aivan hemmetin kovana koko päivän ja sitte oli tota juilintaa ja välillä semmosii ' selkäkramppeja' . onneksi ei vielä kuitenkaan tullu lähtö mihkään. :) mulle saa toivotella suppareita vasta sitten ens vuoden puolella!
//mutsiko ja pikkuinen rv37+1