O0o~HELMET JOULUNALUSVIIKOLLA 51~o0O
Viime viikon keskustelut:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11906951&p=1&tm…
Kommentit (54)
Sain taas vaihteeksi vähän isomman vaihteen noissa joulutohinoissa päälle (ensin näytti, että ihan vaan väsymyksen kourissa menee tämä päivä). Tein suklaisen kahvikakun ja juuri sain valmiiksi suklaa-kirsikka-kääretortun. Tuo kääretorttu on parhaimmillaan, kun muutaman päivän tekeytyy. Täytyy vaan yrittää jemmata tuo kääretorttu silleen, ettei me herkkusuut sitä syödä ;-). Mieskin kun on sellainen, että aina pitäis olla kahville jotain parempaa kuin pullaa... Leipomiset alkaa kyllä olla nyt kasassa, vaikka kyllä kai tässä herkkusuiden perheessä (joo, isä ja äiti ne pahimmat herkkusuut;-) sais jatkuvasti jotain tehdä. Kunpahan nyt edes aatoksi ja joulupäiväksi riittäis tarjottavaa, kun silloin on tulossa vieraita. Sit alkaakin kohta taas uudet leipomiset, kun vanhin tyttö täyttää 24.1. 8 vuotta. Voi apua, joko meidän Jossukin on jo niin iso tyttö! Hyvä ettei tippa tule linssiin, kun hänkin kohta isoksi neitokaiseksi muuttuu. Nytkö sitä jo saa alkaa pelätä, että lapset kasvaa ja kohta muuttavat pois kotoa... Niin ne nuo vuodet vierii :-/.
Mulla on nyt viime aikoina välillä ollut vähän apeita fiiliksiä, vaikka yleensä olen kyllä sellainen peruspositiivinen ihminen. En oikein tiedä, mistä johtuu. Viime aikoina olen kyllä normaalisti tuntenut itseni tosi onnelliseksi. Arki ei ole mitään ruusuilla tanssimista, vaan melkoista hulinaa kuten voi kuvitella 5-lapsisessa perheessä, mutta silti on tuntunut, että tämä on elämäni onnellisinta aikaa. No, ehkä on hyvä välillä olla vähän apeissa fiiliksissä, niin sitten taas onnellisuuskin " maistuu" paremmalta. Eiköhän se peruspositiivisuus taas kohta nouse pintaan ;-).
Juu, jos lopettelen nämä jorinat ennen kuin niistä syntyy romaani ja lähden maistamaan kantapalan tuosta kääretortusta. Sit pitääkin alkaa raivata tuota keittiötä ja miehelle laittaa tekstiviestillä ostoslistaa.
Ai niin, en muistanut eilen mainita ultraviestissäni, että vauvan pää oli tosi syvällä lantiossa. Sai lääkäri monta kertaa painaa anturilla tuosta häpyluusta, että sai kuvakulman sellaiseksi, että vauvan pää näkyi ruudulla kokonaan mittausta varten. Pakkohan sen on siellä syvällä olla, kun jalat liikkuu navan korkeudella ;-).
Onkos täällä muuten muita, joilla alkoi tänään joululoma siinä mielessä, että koululaiset jäi lomalle? Ei tarvii aamuisin herätä aikaisin lapsia kouluun laittamaan.
neronja rv 33+5
Just tulin vasta saunasta ja nyt kyllä pitää painella sänkyyn. Tänään on pesty saunaa ja pukuhuoneen lattia ja käyty valmistujaisissa ja kaupassa viimeiset joululahjat ostamassa niin nyt tuntuu, ettei kyllä jaksa enää mitään. Huomenna tarkoitus olisi sitten siivota ja sunnuntai meneekin italiansalaatin tekoon ja kaikkeen mitä voi valmiiksi tehdä aattoa ajatellen :) joten on tekemistä. Mrs. Marplen resepti muuten näytti tosi hyvältä! Olisi tosiaan raikas ja vähän erilainen salaatti.
Aurela: Piti jo aikasemmin kommentoida, että sulla on sama himo kuin mullakin :) eli ne hornetit!! Meilläkin tulee niitä tehtyä iltapalaherkuksi ja minulla kyllä närästää joten pitää yrittää aina rajoittaa.. Muutenkin tuollaiset maustetut uppoaisi paremmin kuin hyvin mutta se närästys vaivaa sitten kyllä.
Neronja: Täällä kanssa alkoi koulusta loma:) Löytyy siis yksi ekaluokkalainen perheestä ja ihanaa aatella, että nyt on vähän aikaa rauhallisia aamuja tiedossa. Tuo neitokainen kanssa on sellainen mitä saa patistella vähän joka paikkaan.. aamulla sitten pitää tosiaan vahtia, että se vaatteet saa päällensä ja syötyä aamupalan ja vielä pitäisi taksiinkin joutua niin, että suurinpiirtein olisi kaikki ulkovaatteet päällä ja reppukin olisi selässä. Melkoinen hulda huoleton kyllä on!!
Mutta nyt jotain iltapalaa vielä naamaan ja nukkumaan.
Vimpula ja rv 31 ja jotain..
Nyt on asunto putipuhdas katosta lattiaan! =] (no okei, tietokonepöytä jäi pyyhimättä.. =P) tänään saatiin viimein joulusiivous päätökseen, ja nyt illan ratoksi käytiin saunassa ja kohta pitäis kiehutella glögit.
Edellispäivänä kävin neuvolassa. Verenpaine oli hieman noussut ollen 126/58 (viimeks oli 110/50). Lisärautaa saan syödä edelleen, joten sitä varmaan popsin loppuraskauden ajan (aloitin sen rv 14). Sf-mitta oli nyt 29cm, joten lähemmäs keskikäyrää päästiin (tähän asti mennyt alakäyrällä). Vauva on yhä raivotarjonnassa, puskee peppuaan tosta navan yläpuolelta " läpi ihon" .. =] Liikkuu kyllä ihan kiitettävästi.
Nyt olen alkanut " pelkäämään" raskausmyrkytystä, vaikka mitään turvotuksia ei ole, eikä pissassakaan mitään, eikä toi verenpainekaan hälyttävä.. =/ mut kuitenkin on jostain tullut päähän että kaipa sekin mulle tulee, kun " kaikki" muut taudit on jo. =] tai lähinnä raskausdiabetesdiagnoosi..
No, jos nyt joulun ajan ja vuoden vaihteen yli selviäis, niin sit oltas jo " varmemmilla vesillä" . =] Itse olen syntynyt ihan alkuvuodesta (samana päivänä oman äitini kanssa) mutta uskon että vauva ei vielä niin alkuvuodesta ulos itseään pungerra! =]
Löysin itselleni muuten todella hienon joululahjan, jonka ehkä-kenties-tilaan joulun jälkeen netistä.. =] yhden hoitolaukun! =] maksaa tällä hetkellä 125¿, mutta toivon että tulis joulun jälkeen mahdollisesti aleen.. =] jos en sitä malta ostaa, niin sit pitää etsiä joku toinen laukku hoitolaukuksi.. =]
Nyt menen lämmittelemään glögiä ja katselemaan palan matkaa jotain elokuvaa. Huomenna pitäs vielä sukutapaamiselle (joulupäiväksi) leipoa pullaa..
Rauhallista Joulun odotusta kaikille!
jonttu rv 33+3 (kolmosilla alkava päivä.. =])
Just kun minun piti ruveta tuota keittiötä raivaamaan (siis tiskejä ym. leipomisen jälkiä), niin ensin sai 6-vuotias tyttö inspiraation alkaa pyyhkiä kirjahyllystä pölyjä. No, välittömästi samasta puuhasta innostui myös 7-vuotias, jota sitten kehoitin aloittamaan pyyhkimisen pianon päältä. Sit alkoi 5-vuotias tuskailla, että mitä hän sitten tekee ja mistä hän saa luutun. No, sillekin luuttu käteen ja sanoin, että voisit alkaa pyyhiä näitä keittiön tuoleja ja pöydän jalkoja, kun oli likatahroja ihan kiitettävästi. Tytöt halus myös joululaulut soimaan ja niinpä kun 1-vuotiaalla ei ollut Titi Nallea pyörimässä, niin se aloitti sitten " pahan teon" ja minä sain juosta neidin perässä ja samaan aikaan toimia työnjohtajana siivoojille. Yhden kuvankin nuorimmainen tiputti ja siitä meni lasi rikki ja ei kun imuria äkkiä esille. Sit velliä kuopukselle ja sen jälkeen teki kakat ja ja ja... Siis tuntui, että mä uuvun tuon kuopuksen kanssa. Sit vielä kiipeili joka paikkaan eikä yhtään tajua varoa tippumista. No, sammutettiin sitten joululaulut ja pantiin Barbie eläinsaaren prinsessana näkymään (siinä on vissiin niin paljon musiikkia, että kuopuskin tykkää) ja vihdoin neiti alkoi rauhoittua.
Tyttöjen huone jäi vielä siivoamatta, mutta kätevästi sen kyllä huomenna pistävät järjestykseen. Ihanaa, miten suuri apu noista tytöistä jo on. Ei oo kauan, kun eivät saaneet muuta aikaan kuin koko huushollin sotkuun ;-). 6-vuotiaastakin on tullut niin taitava imuroija. Enää ei oo sitä, että keskeltä lattiaa ja sieltä täältä, vaan hyvin perusteellisesti imuroi joka paikan :-). Vielä kun oppisivat ikkunat pesemään kirkkaiksi, niin olispas mahtavaa. No, ei varmaan siihenkään kauan mene. Ja toivottavasti niillä nyt tuo auttamishalu säilyy.
Myöhäiseksi meni koko porukalla tänä iltana. Tytöt nukahti hetki sitten ja mies ja poika ovat just rupeemassa nukkumaan. Minä jatkankin sitten yökyöpelinä ja pistän tuon keittiön järjestykseen. Mä olen muuten surkea pitämään pöytätasoja järjestyksessä. Siis tavaraa kertyy niille älyttömästi ja mä oon kauheen laiska järjestelemään niitä. Siinä olis minun seuraava urakka...
Joo, mut työt kutsuu. Aamulla varmaan nukutaan miestä lukuun ottamatta pitkään :-).
neronja rv 33+6
Jouluun valmistautuminen alkaa olla täydessä vauhdissa. Keskiviikkona
kävi siivoojat tekemässä joulusiivouksen ja tehtiin miehen kanssa
Muumitalon osat piparkakkutaikinasta. Torstaiaamuna koristelin osat ja
eilen illalla yhdessä miehen kanssa liimattiin ne valmiiksi taloksi.
Tuli tosi hieno!
Eilen aamulla oli ohjelmassa kauppareissu, jouluruokien ja kuusen
hankinta. Just hyvään aikaan oltiin, kun lehdessä oli juttua, et noin
15 min meidän lähdön jälkeen koko kauppakeskus oli tyhjennetty jonkun
sprinklerihälyytyksen vuoksi. Mies oli jo niin hermona siitä, et
joutui ylipäätään kauppaan, niin miten se olis reagoinut siihen, et
olis joutunut välillä ulos ja taas takas:)
Tänään Lauantaina mennään mummolaan auttamaan mummia laatikoiden
teossa ja laittamaan sille joulukuusta. Sunnuntain olen pyhittänyt
ruoanlaitoille; äidin toivoman lohi-mätimoussekakun sekä
piparkakkupohjaisen valkosuklaa-glögikakun teolle. Piparikakkuun tein
jo pohjan ja valkosuklaatäytteen eilen. Tänään ajattelin vielä laittaa
glögikiilteen päälle. Toivottavasti onnistuvat molemmat.
Nallekarkki näyttää nauttivan joulupuuhista ja potkii minkä jaloistaan
irti saa. Tuleva äiti on hieman väsynyt (huonosti nukkunut ja
lantiokipuinen), mutta joulumielinen. Tämä onkin viimeinen joulu, mitä
vietetään ihan aikuisporukalla. Ensi vuonna taitaa lattialla mönkiä se
joulun kirkkain tähti.
Tämä surffailija lähtee nyt viettämään hyvin ansaittua joululomaa,
nauttimaan joulustaan yhdessä läheisten kanssa ja rauhoittumaan.
Piparin tuoksua,
tonttujen juoksua,
siinäkö joulu on?
Kiirettä huisketta,
salaisuuskuisketta,
siinäkö joulu on?
Joulu saapuu jokaiselle,
lapselle ja aikuiselle.
Sydämiimme joulun lahja,
seimen luona annetaan.
Tähti ja kuusi,
lyhtykin uusi,
siinäkö joulu on?
Lapsenko juhlaa,
paljon kun tuhlaa,
siinäkö joulu on?
Joulu saapuu jokaiselle,
lapselle ja aikuiselle.
Sydämiimme joulun lahja
seimen luona annetaan.
-Jukka Salminen-
Kiireen keskellä on hyvä joskus huokaista, antaa aikaa itselle ja
läheisille.
Oikein rauhallista ja ihanaa joulun aikaa piparin, glögin ja kuusen
tuoksuineen
ja
onnea uudelle vuodelle 2008!
Toivoo Nonna, Mies ja " Nallekarkki" rv 31+3
Tuli sitten melkein valkoinen joulu, kun oli aamulla kuuraa maassa. Miehen mielestä sitä ei lasketa, mutta minäpä lasken.:) Ollut niin ihana sää ainakin täällä Pirkanmaalla koko päivän, että ihan piti kävelyllä käydä. Tai no, kävelyllä ja kävelyllä, lyllertämistähän tuo nykyään tuppaa olemaan...
jouluostoksetkin melkein kaikki tehty, huomenna sitten vielä viimeinen kerta kaupassa ja sitten voikin aloittaa joulunvieton. Ajattelin hengailla pyjamassa koko pyhien ajan, kun ei ole tällä kertaa mitään velvoitteita mihinkään suuntaan, sukuloimaankin vasta tapanina. Ja tämä on kuitenkin viimeinen joulu näin " aikuisten kesken" , niinkuin joku tuolla jo mainitsikin... Ensi vuonna onkin sitten uusi tonttu talossa.:)
( . ) maha paisuu kuin pullataikina, ihmettelen edelleenkin nahan venyvyyttä, kun ei edelleenkään arven arpea. Nyt vyötärönympärys +31cm alkuperäisestä... Huh. En tiedä tämänhetkistä hemoglobiiniarvoani, mutta uskoisin että on noussut, kun väsymystä ei enää ole niin pahasti. Etova olokin on onneksi kadonnut, voi mässäillä taas sitten koko joulun hyvillä mielin.:)
Nyt vielä parit pullat paistamaan, hyviä jouluja kaikille!
Ja oikein hyvää aatonaattoa kaikille!
Nyt pitäis ruveta ruokia värkkäilemään, paisti uuniin (saa nähdä kuinka käy, näin kasvisyöjä kun olen niin ei kovin usein tule tehtyä. Tänä vuonna isännälle lupasin tehdä), salaatti valmiiksi ja muuta.
Ensimmäisenä kuitenkin kahvia, on KAUHEA väsy.
Joulukuusikin tuossa odottaa vielä koristeitaan....
*haukotus*
Hyvää ja Rauhallista Joulun aikaa kaikille!
Täälläkin maassa vähän " valkoista" , puut kyllä mustia. =]
jonttu
Toivoo aurela ja masuasukki rv 34+2
Toivotteleepi suan, mies ja Nuppu 32+4
meille kaikille tasapuolisesti!
Mä täällä supistelen jo melkein ajatuksesta, et pitäis tehdä jotain liikkumista vaativaa...
Mutta. Mukavaa joulunaikaa!!!!!
Luuk@ ja Onni 32+1, Luka-esikoinen sekä lasten isä :)
Tulin edes pikaisesti toivottamaan oikein hyvää joulua teille kaikille helmimammoille!!! =D
En ole ehtinyt palstailemaan mutta kuulumisianne olen käynyt silloin tälläin lukemassa ja niihin palailen paremmalla ajalla joulun jälkeen=)
Terveisin p02p06 ja pikkuinen 32+1
Nyt kyllä painun nukkumaan, jotta huomenna jaksaa taas touhottaa.. Nämä yön tunnit ovat vaan niin rauhallisia ja jotenkin tuntuu, että saa enemmän tehtyä.. Jospa vielä vähän nuuhkaisisi kuusen tuoksua ja kävisi nappaamassa pari suklaanpalasta.. Ihan pari vain........... Sitten peiton alle!
Nojanda ja Pulla 32+5
tosta sun sf- mitasta.. Aika paljon oli. Mullakin oli kyllä TOSI iso toi mitta eilen neuvolassa 34 cm! Vaikka viikkoja tuolloin kasassa 32+1. Luotan siihen että se tosta vielä tasoittuu.. :D
Suan ja Nuppu 32+2