O0o~HELMET JOULUNALUSVIIKOLLA 51~o0O
Viime viikon keskustelut:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11906951&p=1&tm…
Kommentit (54)
anna-liisa: Onko sulla vielä supistellu paljon? Eka etappi vois olla, että vuoden vaihteen yli pääsis, niin silloin teidän vauva on jo aika iso ja onhan jo nytkin kasvanut hyvin ja jokainen päivä on plussaa. Mut mielummin sitä masussa vauvaa hoitelee kuin keskoskaapissa pitkään. Ja varmaan 36 viikolla vauva ei keskoskaappia ehkä ollenkaan tarvitse. Mulla on supistukset tykkänään lakannut. Ja nyt tuntuu siltä, et kyllä hän siellä hyvin leikkaukseen asti on, toivottavasti! Ei pitäs tämmöstä sanoa, nyt sit tietty syntyy pian!!
iitulii72 31 vkoa
Pitkästä aikaa jaksan tännekkin kirjoitella. Luen muiden jutut kyllä melkein päivittäin. Soitin tosiaan äsken kelalle kun ei päätöksiä kuulu. Ei kuulemma vieläkään ole tullu verottajalta tietoja. Tällä viikolla pitäs tulla. Hirvee ruuhka sit päällä.. Työnantaja oli nyt laittanut tiedot. Kävin hakeen sairaspäivärahaa alkukuusta niin silloin ei vielä ollu tietoja. Tänään sitte tuli ekat sairaspäivärahat. Äitiysraha on kuulemma melkein saman suuruinen. Hyvin pärjää 73e/pvä.
Sokerit on ollu hyvällä mallilla. Olen jo uskaltanut herkutellakkin välillä. Kunhan ei ota tavaksi. Paino ei ole vieläkään noussut yhtään. Jipii!!
Painoarvio viime viikolla oli 2.1kg. Hyvin on kasvanut mut ei kuulemma liikaa. Viikolla 36 on seuraava ultra. Neuvola on 27.12. Sillon pitää ilmoittaa joulun sokerimittaukset. Eipähän tule hirveesti lipsuttua..
Vauva on ollu pari vkoa rauhallinen kunnes eilen aloitti taas kunnon jumpan jota on jatkunut tänäkin aamuna. Pää menosuuntaan on ollu kummiski kokoajan.
Yöllä näin unta et vauva synty ja mitään vaatteita ei ollu valmiina. Taidan pistää toppapuvun koneeseen tänään.. Eilen tein heräte ostoksen kirpussa. Ostin sitterin. Esikoisella ei sitä ollut. Oli niin nätti..
Joulukukka-asetelmat sain eilen tehtyä. Ihanat tuli. Miten raskin antaa pois? Joululahjat on ostellu. Piparit leivon kun olen saanut siivottua. Aaton vietämme aina samalla kaavalla. Ensin puuro, sit sauna, syönti, mun sisko luo pukkia kattoon, haudalle ja sit anoppilaan illlaksi. Nyt on eka joulu ilman appea. Saas nähä onko tunnelma vaisu. Lapset taitaa pelastaa tunnelman. On tytöllä kuulemma jo ikävä pukkia..
Tytär on nyt joulukirkossa päiväkodin kanssa ja äitin pitäs siivota..
Rauhallista joulua, Siirikki ja neiti 32+4
Ihan alkuun täytyy todeta että kateeks käy niitä joille tuo valkoinen joulu suodaan, täällä pirkanmaalla ei kait ole sellaisesta toivoakaan. Kamalan pimeää koko päivä. Plääh.
( . ) kävin tänään ultrassa, kun viimeksi havaittiin jotain häikkää vaavin munuiasten tienoilla, ja nyt ultrasi oikein " rohvessori" , ja paljastui että vaavin " suolistokaasut" ne siellä vain olivatkin olleet.:) Taitaa tulla isäänsä, kun jo ennen syntymää kärsii ilmavaivoista.:D Jännintä oli kyllä se, että sain vaavin kasvoista 4D-kuvan, ihan vauvaltahan se jo näyttää! Ja asukki kuvassa jostain kumman syystä imeskelee napanuoraa, taitaa olla raukalla nälkä.:) Isukki oli vähän ihmeissään, kun on mun vauvakirjoista katsellut jotain sikiön kuvia viikoilta 10, ne kuulemma näyttävät hänestä kaloilta, ja nyt tämä maha-asukki olikin jo ihan ihmisen näköinen.:) Voi noita miehiä... Iso vaavi on kyllä masussa, nyt rv32+1 ja painoarvio yli 2kg, olisiko ollut 2300g. Edelleen ihmettelen oman vatsanahan kestävyyttä, kun nyt vyötärönympärykseen tullut +30cm, eikä edelleenkään yhtään arpea. Ainoa ikävä puoli on se, että vanhaa umppariarpea pakottaa vietävästi...:/
Nyt pakko jaksaa siivota, alkaa sekin puuha olla yllättävän vaikeaa, varsinkin tavaroiden noukkiminen lattialta. Olenkin nyt siirtynyt tällaiseen " istun lattialle siivoamaan" -tyyliin, joka näyttää varmaan todella hoopolta...:)
Hyvää joulunvalmisteluaikaa kaikille!
Joulusiivouksen kannalta otan tänään vähän löysemmin, eilen tuli rehkittyä liikaa ja illalla sitten supisteli.
Eli tänään vuorossa kylpyhuoneen siivous jahka pyykit on narulla kuivamassa, eikä sitten mitään muuta! Hyvin on vielä aikaa jouluaattoon (tai aatonaattoon) ja kaikki on melkein tehty.
Löysin muuten eilen just passelin salaattiohjeen meidän ruokailuun:
Klementiini-kurkkusalaatti
4 klementiiniä
1/2 kurkku
noin 150 g erilaisia salaatteja (Pirkka Provencen -salaattisekoitusta lukee alkuperäisessä ohjeessa, RuokaPirkassa 51/2007)
Kastike:
1/2 dl oliiviöljyä
1 rkl sitruunamehua
1 tl hunajaa
1/2 tl minttua
suolaa
pippuria
1 dl Cashew-pähkinöitä
1) Kuori klementiinit ja viipaloi ne, viipaloi myös kurkku
2) Sekoita kastikkeen ainekset keskenään ja lisää kastike revittyjen salaatinlehtien joukkoon
3) Asettele klementiini- ja kurkkuviipaleet salaatin päälle. Ripottele pinnalle paahdettuja Cashew-pähkinöitä.
Tuo vaikutti meille sopivan yksinkertaiselta ja kuitenkin jonkinverran erilainen. Salaatteja etsin varmaan ainakin jääsalaatin ja sitä pikkurucolaa ja jotain muuta, tulee vähän eri makuja. Niin ja kun pähkinät on kokonaisina, niin helpompi ottaa pois tuon esikoisen lautaselta.
Nyt hommiin ja palataan taas.
iitulii72:Kyllä mulla on herkkä alkaan supisteleen,pakko varoa koko ajan.Kysyin eilen lääkäriltä niistä menkkamaisista supisteluista niin sanoi että se on ihan normaalia kun häpyliitokset venyy ja kohtu kasvaa.
Sullahan on hyvä et supistelut on loppuneet.Niin milläkäs viikolla sulle tehdään se sektio?
Meinaa nää päivät tuntua pitkiltä ku mitään ei oikeen voi tehdä,sairaalakassin laitoin alulle eilen.Ootko sinä laittanut?
anna_liisa 33+0
Käväisin pikaisesti töissä allekirjoittamassa pari paperia ja viemässä suklaarasian henkilökunnalle, nyt saa rauhassa olla joulunpyhät.
Eilen oli neuvola, vauva kasvaa tasaisesti siinä hivenen alle keskikäyrän. Sf-mitta oli nyt 27. Hb oli 137, eli unohdan nyt Obsidanit ja syön pelkästään multivita-raskaus tabletteja. Painoa on tullut nyt kaikenkaikkiaan 9 kiloa, enempää ei kyllä tarvittis tullakaan kun oli jo lähtiessä pari kiloa ylimääräistä. Käytiin jo terkkarin kanssa läpi synnytykseen lähtöä. Ambulanssilla on mun todennäköisesti mentävä jos olen lasten kanssa kotona kun aika tulee. Onneksi miehen työpaikka on 3 kilometrin päässä, ehtii äkkiä paikalle. Terkkari muistutti myös että vauvalle pitää olla oma tutti joten kävin sen hankkimassa. Seinäjoella toivotaan myös että äidit ottavat oman aamutakkinsa ja tohvelit mukaan Keskus-Pesulan tulipalon takia, joten siinä tulikin mun joululahjatoiveet.
Tällä viikolla olisi tarkoitus leipoa vielä karjalanpiirakoita. Reseptin sain äidiltäni mutta itse en ole vielä koskaan aiemmin yrittänyt niitä leipoa. Saapa nähdä kuinka onnistuu.
Mauii 30+5
Hei vaan!
Täällä rupeaa moni olemaan jo äitiysloma- ja synnytystunnelmissa. Joulutunnelmista nyt puhumattakaan! Itselläni tuntuvat vieläkin nuo kaksi edellistä jotenkin kaukaisilta, vaikka jäljellä onkin enää kokonaista neljä työpäivää ennen ä-loman alkua. Välipäivinä tapahtuva muutto sotkee vielä suunnitelmia oikein kunnolla, kun olen koko syksyn ajatellut, että joululta sitten rauhoitun ja alan keskittyä tulevaan perheenlisäykseen. Nyt vaan toivon, että vauva pysyisi mahassa ainakin sinne laskettuun aikaan (9.2.) saakka, että päästäisiin asettautumaan uuteen kotiin ja ennättäisin siinä välissä vähän huilatakin rankan syksyn jälkeen. Tsemppiä vaan Sukolle ja perheellensä myös muuttoon!:)
Joulu vietetään meillä tänä vuonna muuttolaatikoiden keskellä, joten siivouksesta ja sapuskoista en ole kauheasti huolta kantanut. Joululahjojakin on vielä hankkimatta, mutta onhan tässä muutama päivä aikaa. Meinaa vaan olla hankalaa tuo kaupungille lähteminen, kun päivät menee töissä ja illat pakatessa - enkä muutenkaan jaksaisi enää työpäivän jälkeen lähteä tuonne ryysimään, en itsekseni enkä varsinkaan esikoinen muassani.
Vauvan vaatteita olen vihdoin yrittänyt iltaisin esikoisen kanssa käydä läpi ja pyykätä (muutoin kyllä mieskin osallistuisi tuohon, mutta on nyt ollut ihan yötä päivää töissä, joten tuon likan kanssa olemme liki kahdestaan pitäneet huushollia jo pari viikkoa). Kestovaipatkin alkavat olla kasassa. Olin ajatellut, että tätä uutta tulokasta varten hankittaisiin vähän lisääkin tuota vaippa-arsenaalia, mutta sen asian eteen ei ollla kyllä ennätetty tehdä mitään. Samoilla vanhoilla harsoilla, lisäimuilla ja Bumpyn kuorilla sekä villavaippahousuilla siis mennään kuin esikoisenkin kanssa... Hyväkuntoisiahan nuo vielä ovat toki.
Hieman olen tässä sairaalakassin sisältöäkin ehtinyt mietiskellä, vaikka toivon, ettei sitä tarvita vielä puoleentoista kuukauteen. Esikoisen kanssa mulla oli mukana ainakin imetysliivit, liivinsuojia, omat kosmetiikat, kirja, lakuja ja purkkaa, puhelin ja laturi, lompakko, neuvolakortti, pieni muistikirja ja kynä, kalenteri, omat collegehousut (joita en kyllä käyttänyt), omat villasukat, parit vaihtoalusvaatteet (käytin kyllä sairaalan verkkopöksyjä) sekä kannettava cd-soitin ja levyjä. Noita cd-levyjä valkkasin silloin erityisen huolella synnytystä varten, mutta niinpä vain ei koko 26 tuntia kestäneen synnytyksen (joista noin 20 t sairaalassa) aikana tullut sellaista oloa, että olisin halunnut musiikkia kuunnella. Vaikka aikaa siis kyllä olisi ollut...:) Tällä kertaa pakkaan varmaan aika samanlaisen sairaalakassin. Omat ja vauvan kotiinlähtövaatteet saa sitten mies tuoda aikanaan mukanaan.
En ole osannut vielä kauheasti itse synnytystä miettiä muuten kuin siitä näkökulmasta, että minne saadaan esikoinen hoitoon ensihädässä siinä lähdön hetkellä, jos sattuu olemaan vaikka yö - ja kuka sitten tulee hoitamaan, jos synnytys taas kestää... Esikoisen syntymä kesti kauan, mutta oli jotenkin ihan mukava ja rauhallinen kokemus, joten ainakaan vielä tuo tuleva koitos ei pahemmin hirvitä. Tiedän kyllä, että ennätän vielä huolestua ja panikoidakin monta monituista kertaa. Lähinnä vain toivon, että edessä olisi normaaliksi luettava synnytys ilman komplikaatioita. Mutta siihen asiaan ei tietenkään voi itse vaikuttaa. Avautumisvaiheessa vesialtaassa oli mukava rentoutua, sinne haluaisin tälläkin kertaa. Ja sitten toivon, että kivunlievitys osuisi yhtä hyvin kohdalleen nyt kuin esikoisen kanssa, jolloin sain epiduraalin mielestäni juuri oikeaan aikaan, ja kun sitä ehdittiin antaa toisenkin kerran, niin ponnistusvaihe oli lähestulkoon kivuton (tai ainakin hyvin iisi verrattuna niihin mielestäni todella viheliäisiin avautumiskipuihin). Se vähän jännittää, miten istukan kanssa käy tällä kertaa. Esikon syntymässä se ei irronnut ensin ollenkaan, ja lopulta napanuorakin katkesi, kun sitä oikein riuska kätilö kävi kiskomassa. Kamalan rytyytyksen jälkeen istukka siis lopulta irrotettiin leikkaussalissa käsin. Eipä tuosta mulle kummempia traumoja jäänyt, mutta tietysti toivon, että tällä kertaa tuoltakin osin kaikki sujuisi ns. normaalisti.
Vointi on edelleen tosi hyvä. Kävin viime viikolla neuvolassa, eikä sielläkään tullut ilmi mitään erityistä. Hb tosin oli tippunut 131:stä 113:een, joten jouduin vihdoin minäkin rautakuurille. Painoa on tullut nyt alusta lukien 8 kg, mikä on varmaan ihan ok määrä. Esikoista odottaessa taisi olla suht saman verran tässä vaiheessa, ja lopulta kiloja tuli kai 11. Tällä kertaa olen kyllä ennättänyt kiinnittää _huomattavasti_ vähemmän huomiota terveelliseen ruokavalioon, joten huh helpotusta, ettei kiloja ole sentään tuon enempää kerääntynyt! Fundusmitta oli tuolla käynnillä (rv 31+4) 29 cm, eli siinä keskikäyrän tuntumassa vissiin. Esikon kohdalla masu oli varmaan hivenen pienempi - tai ainakin tämä maha nyt tuntuu jotenkin kookkaammalta. Kevyestihän tuo kuitenkin vielä mukana kulkee...
Joka päivä muistan olla kiitollinen siitä, että tämä toinenkin raskaus on sujunut alun pahoinvointien jälkeen näin uskomattoman vaivattomasti. Kun vielä loppuisi tuo aamuöinen ihan turha valvoskelu, niin ei olisi mitään valittamista. Nyt väsymys on oikeastaan ainoa " vaiva" , joka mulla on.
Siitä mulla ei ole mitään tietoa, miten päin vauva tuolla mahassa on. Tuntuu liikuskelevan aika paljon, ja vielä viime viikolla vaikutti olevan milloin mitenkin päin. Toivottavasti kaveri nyt jo alkaisi asettautua lähtöasemiin, vaikke vielä pitkään aikaan tarvitse syntyäkään. Mulla on istukka tuossa ihan edessä, joten en haluaisi joutua ainakaan kääntämisyrityksen kohteeksi, kun ne ovat kai hankallia, jos istukka on edessä. Eikä tietty perätilasynnytyskään houkuttele... Monet vauvathan kyllä kääntyy " oikein päin" vielä tosi myöhäisilläkin viikoilla, joten ei tässä varmaan hätää ole, vaikka pikkuinen vielä pyörähtelisikin.
Ihanaa ja rauhallista joulunaikaa toivottelen kaikille, jos en ennätä enää käydä kirjoittelemassa. Saa nähdä, milloin saadaan sitten uudessa kodissa netti toimimaan. Toivottavasti nyt tammikuun aikana kuitenkin.
Lumileopardi ja beibi rv 32+4
Olen kyllä ahkerasti käynyt lukemassa toisten kuulumiset, mut en millään ole jaksanu kirjottaa.
Olin joulukuun alussa reilun viikon kunnon flunssassa ja tuntuu et vaik muuten olen kunnossa, niin siitä jäi niin järkyttävä väsymys, etten meinaa ollenkaan piristyä ja voisin nukkua aina kun mahdollista.
Tänään oli lääkärineuvola, sf mitta oli kasvanu viikossa 4cm (oli nyt 36), mut luulen kyllä et vaikuttaa se, kun mittaaja on eri. Kuulostaa meinaan aika hurjalta kasvulta!!! pissa oli puhdas, verenpaine hyvä ja hb ei tänään mitattu, mut viime viikolla oli 109 eli raudan syöntiä jatkan. Painoa oli tullu viikossa 1400g HUI!!! johtuu varmaan osittain turvotuksesta, meinaan täl viikol on pitäny luopua sormuksesta kun on sormet kuin nakit ja nilkatkin on varsinkin iltasin aika komeat. Painoa on onneks yhteensä tullu kuitenkin vasta 4,5kg. Kohdunsuu täysmittanen, mutta vähän pehmeä ja ulkosuu sormelle auki. Kuopus masussa on edelleen perätilassa ja jos ei ole kääntyny seuraavaan neuvolakäyntiin, ni sit tulee lähete äitipolille. Kovasti toivon et ite kääntyis, ei houkuttele yhtään nuo kääntämiset ulkoa päin. Tänään sitte kirjotettiin noi sterilisaatiopaperitkin valmiiks, ni ovat sit laitoksel valmiina, kun menen synnyttämään.
Sairaalakassia olen ajatellut, mut mitään en sen eteen ole vielä tehny. Ajattelin joulun jälkeen sen pakkailla.
Joulusta: Lahjat on kaikki hankittu ja melkein paketoitukin. Me lähdetään jouluksi mun vanhemmille huomenna, niin tänään pitäis sit pakata mukaan lähtevät tavarat valmiiksi. Kotiin olen laittanu joulua tosi vähän, mut lanttulaatikot tein tänään. Se on mun bravuuri ja olen jo muutamana jouluna vieny sen joulupöytään mennessäni. Muuten alkaa laatikot olla paistoa vaille valmiita (on tehty niit äitin kanssa pakkaseen valmiiks etukäteen). Viikonloppuna ois tarkotus tehä viel piimäjuusto ja jotain muuta pientä.
Meillä aatto kans menee suht samaa totuttua rataa. Aamulla joulupuuro, päivällä kynttilät haudoille, jotain pientä syömistä, jouluruoka alkuillasta, joulupukki (esikoisen ennsimmäinen joulu, kun pukki käy. saas nähä miten menee) ja yöllä käydään vielä koko porukalla hautausmaalla sytyttämässä kynttilät ja ihastelemassa kaunista kynttilämerta. Sitten halukkaat pääsee saunaan.
Rauhallista Joulua kaikille ja voimia muuttoihin!!!
t:sininenkirsikka ja kuopus 33+5
Enää neljä yötä jouluun! (laskin aivan itse..)
Jokatapauksessa hyvät jouluntoivotukset kaikille heille jotka eivät enää netin ääreen ehdi ennen joulunpyhiä. Oikein lämmintä ja erittäin Rauhallista joulunaikaa!
Meikähän täällä ehtii hyvin notkumaan siivousten lomassa. Eilen tuli sitten jynssättyä se kylppäri (eikä mitään muuta!) ja käytyä jouluruokaostoksilla. Melkein kaikki aatonaaton tarvikkeet on koossa, ei tarvitse enää pahimpiin ruuhkiin mennäkkään, vaikka toki oli eilen päivälläkin aika reippaasti kaupassa väkeä. Tänään siivouskalenterissa makuuhuoneen hyllyjen järjestelyä ja pölyjen pyyhkimistä muutenkin joka paikasta. Kyllä tämä tästä.
Postiin oli joku paketti tullut, pitää sekin noutaa ja kaveri täyttää viikonloppuna 30, pitäisi jotenkin muistaa häntäkin..
Niin, viimeiset joululahjaideat: Kun en niille veljien vaimolle & avovaimolle keksinyt mitään omaperäistä, niin hankin sitten molemmille cd-levyt joista pitivät. Siis neuvoa kysyin veljiltä, että mitä kuuntelevat ja mitä ei hyllystä löydy. Toivottavasti olivat oikeassa, kurja saada sellainen levy joka jo on tai jota inhoaa sydämensä pohjasta..
Toiselle ostin esimerkiksi sen Leevi & the Leavingsien tribuuttilevyn. Siinä on ainakin tuttuja (hyviä) kappaleita, että varmaan ainakin kerran tulee kuunneltua.
Oi kun haukotuttaa, tarttis varmaan keittää kahvia.
Palataan taas!
Mrs.Marple & Kuopus, rv 30+1
Miten te muut saatteko öisin nukuttua?Mää en ymmärrä mikä ihme mulla on ku en saa nukuttua.Alku yön saan nukuttua,mutta sitten kun käyn vessassa ja menen sänkyyn niin pyöriminen alkaa.Uni ei tuu millään enään.Enkä nuku etes päivällä et siittä johtuisi.
Lähden tässä äitin kans rieskan tekoon ja sen jälkeen lähdemme kaupunkiin ruokaostoksille.Saapas nähdä minkälainen ilta on sit edessä.Että kuinka supistelee.
anna_liisa 33+1
Mulla oli esikoisen aikana samanlainen unirytmi, eli nukuin alkuyön hyvin, sitten heräsin vessaan, ja sen jälkeen nukuin huonosti > nousin yleensä syömään neljän/viiden maissa varhaisaamiaisen ja surffasin tunnin pari netissä, ja sitten painuin vielä tunniksi tai kahdeksi isännän kainaloon nukkumaan.
Nyt onneksi uni maittaa, vaikka saatan herätä kolmekin kertaa yössä vessaan. Toivottavasti tämä rytmi pysyy, keväällä taas jää unet vähemmälle.. Todennäköisesti.
Nyt takaisin joulusiivojen kimppuun.
Olin siis äsken neuvolassa ja kaikki oli hyvinkin mallikkaasti. =)
Rv 32+1
Painoa +210 g/vko
Verenpaine 127/81
Hb 137
Sf-mitta 34 (hui, vähän ylikäyrillä menee.)
Tarjonta: Rt ?? (missään vaiheessa ei ole niin lääkäri kuin neuvolantätikään osannut varmaksi sanoa, mutta sydänäänten kuulumispaikan mukaan kuulemma näin olisi.)
Pissakin oli puhdas.
Verensokeri oli 4,4 (onneksi.)
Terkka epäili josko laskettuaika pitäisikin enemmän paikkansa neuvolan laskelmien mukaan eli 2.2. vaikka ultran mukaan tuo maaginen päivämäärä olisikin 13.2.
No, en tiedä..
Suan ja Nuppu 32+1 (näihin viikkoihin edelleen siis luotan)
Tänään oli siis kontrollikäynti Klexane-lääkityksestäni johtuen. Neitokaisella nyt painoa 2,5 kg. Jotenkin tuntuu ihan hassulta, että masussa jo NOIN iso vauva uiskentelee. Kyllä tuo viime aikoina onkin tuolla masussa venytellyt. Alamahaan on parina iltana sattunut aika ikävästi, kun jollain ruumiinosallaan venyttää ja työntää sopivasta kohti.
Lääkärin kanssa tuli puhetta toisen jalkani turpoamisesta ja lääkäri passitti minut päivystystapauksena röntgenosastolle ultraan. Kerkesin siinä välissä käydä kahvilla ja ostoksilla, kun oli kuulemma niiiin pitkä jono ja sittenkin sain vielä reilun tunnin odottaa. No, ei onneksi mitään tukoksia enkä sitä oikein pelännytkään, koska ihan tämä sama juttu oli edellisessäkin raskaudessa. Seuraava äitipolikäynti on 21.1. ja silloin viikkoja n. 38.
Anna-liisa pikaisella vilkaisulla näkyi kysyvän yöunista. Minä nukun yöllä kuin tukki. Kuopus välillä useamman kerran herättää, mutta saman tien nukahdan uudestaan, kun pääni tyynyyn laitan. Onneksi on siis hyvät unenlahjat, muuten olisin pulassa.
Juu, mutta nyt täytyy alkaa valmistautua eskarilaisen joulujuhlaan.
neronja rv 33+4
Ilmoittelenpa minäkin vielä olemassaolostani ennen " joulutaukoa" . =)
Odottelen tässä, että esikoinen nukahtaa, sitten täytyy paketoida vielä pari joululahjaa. Mies on viimeisissä pikkujouluissa. Lupasi kyllä tulla ajoissa... Saa sit nähdä. No, huomenna on hällä vielä työpäivä, joten eiköhän tule tuossa kymmenen pintaan kotiin.
Huomenna tosiaan lähdetään " maalle" joulun viettoon ja tullaan vasta vuoden vaihdetta juhlimaan kotiin. En taida päästä koneelle, ainakaan kirjoittamaan, sitten reiluun viikkoon...
( . ) Mä oon nyt sitten sairaslomalla " loppuajan" . Ei sais kyllä hehkuttaa, mutta oon ihan tyytyväinen siitä! Ihan tarpeeseen on kyllä lepo tullut. Eilen nukuin jo ennen kymmentä illalla, aamulla heräsin seitsemältä ja vein esikoisen päiväkotiin ja jatkoin unia yli yhdeksään! Ja sitten otin vielä puolen tunnin päiväunet iltapäivällä...
Piti sitten käydä äippäpolillakin tiistaina. Neuvolalääkärin kuunnellessa sydänääniä ne sahasivat " siksakkia" , joten sain lähetteen äitiyspolille. Siellä sekä kätilö että lääkäri olivat tosi ihmeissään, miksi tulin. Kuulemma ihan normaalia tuollainen vaihtelu. Kuuntelivat sielläkin kuitenkin noin 10 min sydänääniä ja ultrasivatkin. Kaikki oli kuten pitääkin! Mutta kylläpä säikäytti!
Sain sitten ainokaisen painoarvionkin pikkuisesta, vähän päälle 1700g ja lääkäri sanoi, että käsituntumalla arvioisi vähän isommaksikin. Se oli keskikäydän yläpuolella hieman. Hauska sinänsä, että sf mitta on jo kuukauden ollut keskikäyrän alapuolella, melkein alakäyrällä...
Anna_liisako se oli unirytmistä kysellyt... Mulla myös alkanut tulla yövalvomisia. Tosin ei joka yö. Mutta tosiaan, jos vessaan pitää nousta neljän maissa, niin sitten ei meinaa kunnolla enää nukahtaa. Tai ainakin tuntuu, että uni on tosi kevyttä. No, nyt se ei enää haittaa, kun ei tarvitse kuudelta herätä töihin.
Mut nyt lahjan paketointiin ja joulun viettoon!
Hyvää joulua helmet! Palataan!
Mä olen täällä niin onnellinen kun tääl on lunta, harmi ettei kaikki pääse tästä nauttimaan, itseni kun tuo lumi on pelastaa joka kerta synkistelyltä! Potkuttellut oon edelleen koiran kanssa ja se piristää mun mieltä valtavasti! Tykkään talvesta ja lumesta! Minusta sitä parempi mitä enemmän on pakkasta ja mun mies toivoo päinvastoin, on kotoisin keskisuomesta eikä meinaa tottua paukkupakkasiin!
Nukkumisesta on ollut puhetta ja mulla kyllä unta riittäisi jos vain saisin kivuilta nukuttua, lonkat ja alimmat kylkiluut tuntuvat yöllä kuin olisivat tulessa. Yksi yö tässä kun mies hoiti aamulla lapset ja ei ollut kipuja nukuin 12h. Onneksi joka yö nuita kipuja ei ole.
Ihana lukea näitä juttuja kun kaikki tuntuu olevan niin joulutuulella, tulee hyvälle mielelle itsekin!!
Huomenna rv 34 ja vielä ollaan yhtenä kappaleena!! Supisteluja on ollut mutta jotenkin niinku rauhoittunut tää homma ja uskon että hyvin päästään ensi vuodelle!!
Nyt laittaan lapset unille, huomenna on vielä todistusten jako ja vien sit lapset mummolaan ja lähden kummitädin kanssa syömään kiinalaiseen. Kiinalainen ruoka maistuu mulle aina! Ja ihan hullua mutta hornetit on ollut mun lempparia nyt loppuraskauden ajan, eilen illalla taas ukkelin kans niitä syötiin ja miehellä alkoi närästään, mulla onneksi ei.
Palataan viel ennen joulua!
Aurela kirjoitti noista paukkupakkasista. Tuli mieleen, kun miehen kanssa aina naureskellaan säätiedotusten aikaan, jos Lappiin luvataan -10, niin meteorologi sanoo: " Lappiin KIREÄÄ pakkasta" . Siis aika naurettavaa. Mitäs ihmeen kireää on -10 asteessa ;-). Vai onko nyt tänä ilmastomuutoksen aikana jo -10 niitä paukkupakkasia. Muistan hyvin esim. kun meidän nelonen syntyi vähän ennen joulua 2002 (eli VAIN 5 v. sitten), niin silloin joulun ja uudenvuoden aikoihin oli täällä Kainuussa about kaksi viikkoa tosi kovat pakkaset, useana päivänä lähemmäs -40 astetta. Sisällä istumisesta meinasi tulla jo ihan höperöksi. Nelosen ristiäisten aikaan, vuoden viimeisinä päivinä oli -37. Etelä-Suomesta tulossa olleet kummit eivät päässeetkään meille, koska niitten diesel-auto olis jäätynyt matkalla. Tuntuu kyllä hullulta, että nykyiset lämpötilat on nollan molemmin puolin ja välillä jopa reilusti plussalla. Ja tosi kaukaisilta tuntuu nekin ajat, kun lunta tuiskutti niin paljon, että jäätiin joskus autolla tuohon pihatielle kiinni. Kohta voi kesärenkailla ajella ympäri vuoden :-/.
Joo, taas mä jämähdin tähän koneelle. Mielettömästi väsyttänyt siitä lähtien, kun viimein eskarilaisen joulujuhlasta selvittiin kotiin. Äsken just kuopuksen nukuttelin, mut ite pitäis raivata vielä tiskipöytä. Vanhin tyttö on kaverinsa luona yökylässä, joten huomen aamulla ei tarvii kuin poika vaan patistella linja-autolle ja todistusta hakemaan. Tuntuu, että sitten alkaa mullakin loma, ihanaa. Tuo meidän 9-vuotias poika osaa olla melko rasittava. Mm. siksi kun sekä aamuisin että iltaisin sitä pitää aina patistella. Aamulla ei tahdo selvitä pukemaan eikä lähtemään tienvarteen ja iltaisin taas saa moooonta kertaa sanoa, että ala joutua nyt nukkumaan. Se on sellainen vetkuttelun mestari. Paasasin sille eilen illalla, että kun tammikuussa koulu alkaa, niin minä en suostu siihen, että minun pitää aamuin illoin paasata ja patistella. Enkä varsinkaan sitten kun vauva syntyy. Sanoin että jos et oo viimeistään klo 21.30 sängyssä, niin siitä seuraa kotiarestia seuraavana päivänä (käy joka päivä läheisessä mummolassa, joten sit ei pääse sinne, jos ei oo määräaikaan mennessä sängyssä). Tyttöjä alan hoputtaa nukkumaan klo 20, mutta poika näyttää tarviivan vähemmän unta kuin tytöt. Tosin tytöt herääkin sitten aikaisemmin kuin poika. Niin että lomalta tuntuu siis siinä mielessä, että aamuisin saa nukkua pidempään, jos vaan kuopus antaa ja sit jää nuo patistelut, paasaamiset ja hoputtamiset pois - edes hetkeksi.
Juu, jos nyt lopettelisin tähän ;-).
neronja rv 33+4
Juu ei -10 astetta viel mikään paukkupakkanen ole. Paukkupakkanen alkaa silloin kun askeleen alla natisee kunnolla lumi, nenäkarvat jäätyy sisäänhengittäessä ja uloshengitys huurtuu villahuiviin. Niin ja silmäripset muuttuu jääkalikoiksi.. Viime talvena ei tainnut olla täällä Etelä-Pohjanmaalla kuin yhtenä viikkona vähän lähemmäs kolmeakymmentä. Eli autolla pääsi kyllä mutta esikoisen kanssa ei oikein ulkoilemaan viitsinyt lähteä niin kylmällä ilmalla, oli niin pieni vielä vuosi sitten.
Kaaduin sitten eilen, oikein tyylipuhtaasti pyllähdin pyllylleni. Soitin neuvolantädille (vaikka oma olo oli loukkaantunutta ylpeyttä lukuunottamatta erinomainen), kehohtti käymään näytillä. On kuulemma niin paljon viikkoja jo, että saattaa istukka irrota.
Käväistiin sitten Seinäjoen uusitulla synnytysosastolla näytillä, käyrillä puolituntia ja lääkäri teki tutkimuksen sekä ultras. Ja kaikki OK! Kyllä helpotti siinä vaiheessa. Painoarvioksi sain epämääräisen 1,4 - 1,7 kg, kuten esikoisellakin, niin tälläkin on iso pää, muuten vähän keskimääräistä pienempi tässä vaiheessa.
Tuli sitten loppuilta lepäiltyä, joulusiivous vähän nyt laahaa perässä. Mutta se mitä jää siivoamatta: EI SIIVOTA! *Njäh!* x)
Tänään tarkoitus pölyjä pyyhkiä ja keittiön tasot raivata.
Nyt kahvia ja pyykkiä pyörimään.
Mrs.Marple & Kuopus, rv 30+2
Eilen leivoskelin oikein urakalla kuivakakkuja lahjaksi. Kohta meen vääntämään joulutorttuja illan nimppareihin ja lahjanvaihtoon... Ei ole helppoo puuhailla keittiössä jos esikko ei suostu istumaan syöttötuolissaan ja katselemaan mun puuhiani. Jos laitan sen lattialle niin vinkuu koko ajan vaan lahkeessa, että syliin pitäis päästä, voi toista!=) Sillä on nyt joku äitikausi kun isi ei meinaa kelvata mihinkään hommaan ja kaikki lelutkin tuodaan vaan aina äidille! Mutta toivottavasti meneepi ohi ennen vauvan syntymää... Onhan neiti sitten isin kanssa kotosalla ainakin muutaman päivän kahdestaan!
Mulla meinaa olla samanlaisia nuo yöt kuin annaliisalla ja parilla muullakin. Nukun hyvin niin kauan kunnes täytyy nousta vessaan ja sitten valvon 1-2 h! Ja nälkäkin vaivaa aina tuolloin mutta sitkeästi vaan makoilen enkä nouse... Silloin kun imetin esikoista niin kävin joka yö syömässä jogurttia ja leipää, oli niin kauhee nälkä aina!=)
Mulla oli tänään neuvola ja nyt kolmas vko kun ultrasivat tuota lapsivettä ja kyllä näytti litkua olevan! Nyt seuraavan kerran lääkäriin 4.1.08. Itsestänikin on tuntunut että lapsiveden määrä on lisääntynyt ja niinhän se sf-käyrällä näyttkin mitta pompsahtaneen ihmeen ylös viimeisestä, nyt siis 30,5. Hyvä, hyvä. Koitettiin terkan kanssa nähdä pienen haarojen väliin kun viime viikolla tosiaan näytti siinä läääkärin ultraamassa sivuprofiilissa kuin tulokas olis ollut poika vaikka tytöksi onkin 4d:ssä sanottu... Piti pieni jalkansa kippurassa ja oli niin sopivasti että eihän siitä selvää saanut. Toisaalta yhdestä välistä terkka sanoi että " tuossa voisi jotain olla" , mutta oli kuitenkin niin epävarmaa kuvaa että ei antanut mitään lausuntoa.=) Jännitetään loppuun asti!
Lumileopardin muuttojutut on ihan kun meidän elämästä! Mies tyhjentää jos tulevana sunnuntaina noita työkalujaan ja varastojaan uuteen kotiin ja siivoilee siellä niin että sitten saadaan viedä kamoja paikoilleen ensi viikolla. Minkä verran sä osallistu itse muuttoon lumileopardi? Mä saan pakkailla ja purkaa mutta mitään en saa nostaa ja muuttopäivänä lähden evakkoon tytön ja koiran kanssa. =)
Mutta nyt pitää lähteä touhuilemaan. Hyvää perjantaita kaikille ja maukasta joulua niille jotka eivät enää palstoille poikkea ennen kuin joulun jälkeen!=)
suko81 33+6
Pitänyt niin monta kertaa kirjotella, mutta niin se on vaan jäänyt.. Nooh, korjataan nyt sekin virhe sitten. Eli suurimpana juttuna tässä nyt on kai se, että niin se sitten loppui myös multa se aamukamman laskeskelu. Sairaslomaa ä-loman alkuun asti. Supistelee ja neuvolalääkäri kun kurkkas tonne alakertaan nin totes, että jaahas, kohdun suu on ihan pehmeä. Kohdunkaulaa sen sijaan oli onneks vielä koko 3 senttiä jäljellä, joten siin mielessä ei hätähätää. Sano kylläkin, että loppuun asti tämä vauva ei tule kyydissä pysymään. Lepoa vaan määräsi kovasti. Kukapa sitä silti tässä joulutohinassa taaperoikäisen kanssa nyt ihan hirveesti pystyy lepäämään..? Tarhaan ei kyllä uskallettu sanoa tästä saikusta mitään, kun ne on sitä mieltä, että kun vanhempi on kotona, niin on myös lapsikin.. (vuoropäiväkoti) eli aion ihan pokkana tuon Tylleröni sinne viedä vielä pari viikkoa kun on kerran vuorot sovittu ja joudutaan silti maksamaan, vaikkei tyttö oliskaan siellä..
Täällähän on paljon ollut sairastupalaisia. Ihme juttu kun mul on parhaillaan kans oikeen sitkee pposkiontelontulehdus päällä ja tuntuu ettei millään meinaa parantua. Raskaudenhan kuuluisi suojata kaikilta pöpöiltä.. Mutta hei, suolavesihuuhtelu nenään on ihan mieletön juttu! Se kyllä on auttanut!
Kerrassaan herkullisia salaattiohjeita täällä on pitkin pinoa sadellut! Itsekin oon kovast pohdiskellut, että mitä laittais, mutta varmaan tosiaan jotain vihreetä ja juusta ja hedelmiä.. Vähän raikastamaan raskaita ruokia. Jälkiruuat on myös mun harteilla. En oo vielä pystynyt päättämään lainkaan kolmen kesken että mitä laittais. (vai laittasiko kaikkia.. olis kun laivan buffetissa :) ) Lime-valkosuklaamoussea, suklaamousse-mustaherukka kakku vai sellaiset pienet lahjapaketin näköiset kakut jokaiselle.. (marsipaania se päällinen..) Vähän kyllä meinaa tulla ähky jo pelkästä suunnittelusta..)
Sain muuten tänään sitten vietyä sen palkkatodistuksenkin kun äp-raha maksetaan viimesen 6 kk:n mukaan. Nyt pitäs sitten kaikki olla hoidettuna.. Ja tajusin, että kohtahan pitää kyllä ruveta pesemään ja silittämään nuo Tyllerön vanhat vauvan vaatteet, jos tämä uusi tulokas meinaa ponkasta etukäteen maailmaan.. En kyllä oikeesti meinaa millään tajuta, että meitä on tosiaan kohta neljä.. Huonon omantunnon kanssa täälläkin painitaan, kun mietin miten Tyllerö mahtaa koko hommaan suhtautua ja miten syli rittää molemmille.. Onneks mies on kyllä työaikojensa puolesta aika paljon kotosalla kuitenkin, niin se on varmaan iso helpotus..
Voi kun näyttäs vaan taas olevan asiaa (tai muuten vaan pulputettavaa..) Taitaa silti olla paras vaan lähteä vielä tekeen tiukka loppukiri kaupoilla.. Hitaasti köpsötellen..)
Nojanda ja pikku-pulla 32+3
ps. Arvatkaas muuten mikä oli sf-mitta eilen.. 33 CM! Että kelläs se on sitten isoakin isompi maha.. Yläkäyrän yläpuolella mennään..
Ihana ollut lueskella, kun monella on ollut yllinkyllin energiaa siivoiluun ja leipomiseen. Mulla itsellä jo toinen viikko, kun en oo saanut mitään aikaiseksi. Siihen omaan jännittävään ultraan asti tosiaan siivoilin ja olin ylipirteä, mut nyt sit väsyttää ja en saa mitään aikaiseksi. Onneksi lahjat oon laittanut silloin joulukuun alussa. Äiti käy joka päivä täällä moikkaamassa, joten jotain pientä siivousta saadaan aikaiseksi ja ennenkaikkea se, että paikat pysyis järjestyksessä. Meillä käy helposti niin, jos vähänkin jätän tavaroita sinne tänne, niin sit se vaan lipsuu entisestään.
Iltaisin nukuttaa jo kahdeksan jälkeen, mut sit herään yöllä ja pyörin pari tuntia ja taas aamulla maistuis uni pitkään...
Huomenna mulla on neuvola, täytyy muistaa pyytää hemoglobiinin mittaus.
neronja:oli katsonut äideistä parhain-elokuvan telkkarista. Mulla meni se ohi. Jos huomaatte, et se tulis uusintana, niin ilmoitelkaa.
Aurela: Asustelet ihanalla seudulla kuin voi potkukelkalla potkutella. Onko teillä puissa lumipeitettä. Täällä Turun seudulla on ihan mustaa ja pimeätä koko päivän, ja lunta ei suurella todennäköisyydellä tule!
Täytyy alkaa netistä katseleen peruna-, lanttu- ja porkkanalaatikkoohjeita. Aattelin tehdä ne ekaa kertaa itse, mutta ostan varalta kaupastakin, jos mun tekeleet ei onnistu. Missäs vaihees noi voi tehdä?
Mä yritin maanantaina saada partiojoulupukki, mut ei onnistunut. Nyt sit oon ihan pulas. Täytyy yrittää katsoa kauppojen seiniltä, oisko siel viel joulupukkeja tarjolla. Vaikka aloitin valmistautumisen jouluun jo marraskuun alussa, niin kuitenkin sen nopea tulo yllätti mut!
Ai niin! katselin listaa syntymäviikoista niin erittäin moni vauva syntyy raskausviikolla 37, eli meillähän osalla jo pikku hiljaa toi viikko lähestyy!!!!! Tosi lopussa jo ollaan!!
Mukavaa viikkoa!!!
iitulii72 31+0 (tulikohan viikko oikein?1)