mikä on synnytystapa 2 sektion jälkeen?
onko kokemuksia asiasta? onko se automaattisesti sektio vai voisiko synnytystapa olla vielä alakautta, kun ei ole mitään anatomista(esim ahdas lantio jne.) syytä aikaisemmille sektioille?
Kommentit (7)
Onkohan tuo yleinenkin käytäntö että yhden sektion jälkeen kysytään synnyttäjän mielipidettä alatie/sektio? Olen kuullut kyllä että kahden jälkeen automaattisesti sektio mutta että yhden jälkeen saisi valita. Itselläni takana yksi sektio ja nyt toista odotan. Synnytysten välille tulee 2,5v ja mietin kuinka mahdottomasti sektiosta joutuu taistelemaan (minä kun toivon sitä vaihtoehtoa). Kuinka kauan sinulla oli sektion ja toisen synnytyksen välissä aikaa?
Mulla takana nyt 3 sektiota, mutta viimesimmän olisin saanut synnyttää alateitse, mutta sitten tuli muita mutkia matkaa.
Eli aluksi otin yhteyttä naikkariin ja juttelin alatie synnytyksen mahdollisuuteen 2 sektion jälkeen. Eka kätilö jonka kanssa juttelin oli sitä mietlä että sektioon vaan, mutta sain sitten myöhemmin langan päähän kätilön joka oli myönteisempi alatiesynnytykseen, hän sitten antoi mulle neuvoja miten edetä asian tiimoilla.
Mun piti pyytää lähete omalta neuvla lääkäriltä suýnnytystapa arvioon ja ekan ajan sain n rv 30 tienoilla. Silloin kävin naikkarilla ja keskusteltiin asian plussista ja miinuksista. Asiaa ei siis tyrmätty vaan alettiin tutkia jos alatiesynnytys olis mahdollinen. Mulla ultrattiin kohtu ja mittailtiin kohdun kestävyyttä, sen verran kun sitä nyt vaan voi. Sitten mitattiin myös lantion mitat.
Lupa sitten myönnettiin ja olin aivan innoissaan. Mutta sitten tuli mutkia matkaan. Vauva todettiin huonosti kasvavaksi kohdussa ja jos synnytys ei alkaisi viim rv 38+6 tehtäis sektio. Ja niinhän se sitten tapahtui, eli se sektio tehtiin. Pieni vauva syntyi (2400g/46cm) yksi syy pienuuteen arveltiin olevan se että mulla istukka oli etuseinässä juuri vanhojen arpien kohdalla ja ei siten pystynyt kasvamaan kunnolla ja kasvattamaan vauvaa tarpeeksi.
Mulle sanottiin että nykyän kaks sektiota ei aina 100 varmasti tarkoita uutta sektiota jos kaikki edellytykset alatie synnytykseen on. Mutta käynnistämään ei kuullemma mielellään aleta, koska se voisi olla liian rajua kohdulle. Niin ja itse synnytystä/kohtua oltais tarkkailtu extra paljon repeämis vaaran vuoksi.
-MM- ja 3 x sektio vauvaa
ps. kaks ekaa sektiota tehtiin perätilojen takia.
" saisi valita" . Itse synnyttänyt sekä kättärillä että jorvissa ja automaattinen alatiesynnytys vaikka ensimmäinen päätyi sektioon. Kaikki yhdessä sektiossa olleet ystävänikin ovat synnyttäneet toisen alakautta (tai ainakin on laitettu yrittämään)
Aia
Siis ei ole mitenkään yleinen käytäntö,että saa valita yhden sektion jälkeen.
Minun kohdallani on vaan sellainen tapaus,että ensimmäinen vauvani kuoli hätäsektiossa ja siksi sain itse valita,että haluanko " varmuuden vuoksi" sektion vai uskallanko yrittää alateitse...
Eli edellisellä vauvallani oli napanuora kiinnittynyt sikiökalvoihin ja siksi menehtyi lapsivesien mentyä ja tällaista ei pysty estämään kuin sektiolla ennen vesien menoa.Mutta on erittäin harvinaista ja epätodennäköistä että toistuisi samalle ihmiselle..
.
Mutta siis juuri siksi päädyin alatiesynnytykseen,koska minulle on sanottu,että YLEISESTI ottaen on mahdollista tehdä vain kolme sektiota. Mutta varmasti on yksilöllistä,jos asiaa alettaisiin oikein tutkimaan ja mittailemaan,mutta itse en halua ottaa sitä riskiä.
Olikohan tarpeeksi sekavasti selitetty:)
Niin ja edellinen sektio oli tammikuussa -06 ja nyt siis olen viikolla 40.
OcK
eka synnytyspelon takia ja toka kiireellinen pitkittyneen synnytyksen vuoksi. Tokan sektion jälkeen sanottiin että kolmannen voin halutessani synnyttää alakautta. Nyt odotan kolmatta enkä hetkeäkään harkitse, lapsi syntyy sektiolla ja sillä selvä.
Itsellä on just sellanen tilanne menossa,että yks sektio takana ja piti päättää haluanko nyt sektion vai synnytänkö alateitse...
Ja päädyin yrittämään alateitse,sillä kahden sektion jälkeen ei saa enää synnyttää alateitse,koska leikkausarvet eivät enää supistuksia. Ja sitten mulle vielä kerrottin,että kolme sektiota on maksimi mitä suositellaan eli että lapsiluku jäisi sitten siihen...Näin siis informoitiin kätilöopistolla...
OcK 39+2