Mitä maustetta käytät eniten tai useimmin?
Mulla kuluu eniten varmaankin mustapippuria ja valkosipulirouhetta.
Kommentit (20)
Ja sellaista keittiömestarin erikoismaustetta, jossa on ainaki mustapippuria, valkopippuria, oreganoa...
T. se joka ei käytä juurikaan suolaa
Eihän se oikeastaan mauste, mutta ruuan maustamiseen sitä käytän kuitenkin.
cajun-mauste, jonka vastikään " löysin" .
Myös curry, jeera, suola, mustapippuri.
curry ja cajun on molemmat mausteseoksia, tuedän. mutta niitä käytän. en jaksa lutella mitä ne sisältää.
jauhelihamausteessa ja perunamausteessa on usein yli 50% suolaa. toivottavasti ette lisää muuten suolaa paljoa.
Onks tää joku YK:n maustekomission julkilausuma? Mitennii ei oo?
Vierailija:
jauhelihamausteessa ja perunamausteessa on usein yli 50% suolaa. toivottavasti ette lisää muuten suolaa paljoa.
Ihan sen verran laitetaan että hyvältä maistuu. Mikäs terveysviranomainen sinä olet?
jeera ei todellakaan ole sama kuin kumina :)))
Hallooo.
Mun vanhemmat osti joskus aina jotain kuminalla maustettua ruisleipää.. hyi ällötys!
Jaa.. ja mitä maustetta eniten käytän?
Pizzamaustetta, oreganoa, kalamauste sekoitusta, sitruunapippuria.. jauhelihamaustetta.. kastikkeisiin liha/kala/kanaliemikuutioita
vielä kerran: jeera ei ole kumina! vihaan kuminaa, mutta jeera on hyvä mauste!
t. se, joka käyttää jeeraa (ja cajun- ja curry-seoksia)
Suolaa ei tule käytettyä, liemikuutioissa on ihan tarpeeksi.
Vierailija:
Jaa.. ja mitä maustetta eniten käytän?
Pizzamaustetta, oreganoa, kalamauste sekoitusta, sitruunapippuria.. jauhelihamaustetta.. kastikkeisiin liha/kala/kanaliemikuutioita
muut näistä paitsi oregano on n. 50% suolaa. Siis puolet suolaa!
Jos laitan maustetta, jossa on suolaa, laitan sitten vähemmän tai en ollenkaan puhdasta suolaa. Kelpaako? Eikö se nyt ole sama, tuleeko suola kuutiosta vai purkista vai maustesekoituksesta, kunhan sitä ei tule liikaa?
Sit on sellaisia maustesekoituksia (eril. masalat), joita mies tuo aina mukanaan Intiasta. Minä en niitä oikein hallitse, joten mies käyttää niitä kun tekee ruokaa.
ei sitä maininnut. Jauhelihan maustamiseen ykkönen.
Minä käytän eniten: paprikajauhetta, tilliä, kuivattua selleriä (moneen ruokaan laitan namnam), mustapippuria, currya, sitruunapippuria, chiliä
Miehen yleisimmät: oregano, valkopippuri, grillimausteseos, oregano, aromisuola, oregano, epämääräinen määrä eri yrttejä kuivatussa muodossa (ei itsekään tiedä mitä milloinkin laittaa ja kuinka paljon, paljon kuitenkin..) ai niin, joko mainitsin sen oreganon... jepjep..
ja aina onnistuu. ;)
mutta valkopippuria ja kanelia kuluu.
Muita yleisimpiä taitavat olla basilika, soija- ja chilikastike. Timjamiakin menee aika paljon.
Ja sitten liemikuutioita. Suolaa en oikeastaa nimeksikään, sitä kun on valmiiksi jo liemikuutioissa ja esim. valmiiksi marinoiduissa lihoissa.