Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

On oikeasti TARKEAA hallita oikeinkirjoitus! Vakavatkin asiat saattavat kaantya naurettaviksi yhden valilyonnin puuttumisen takia.

Vierailija
13.12.2007 |

Esimerkki: " Kun lapsella on syömishäiriö-opaskirja" ........

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin ihminen (vaikka olisi fiksukin) antaa itsestään yksinkertaisen kuvan, jos ei hallitse oikeinkirjoitusta edes jotenkin. Yhdys sana virheet ja vielä muutama hymiö tekstiin kaupanpäälle :D, ja kerrot helpolla tavalla olevasi idiootti...

Vierailija
2/14 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja netistä löytyy lisää...

Tiedän mitä tarkoitat, mutta kieli kehittyy ja teknologia samoin. Minä esimerkiksi kirjoitan ammatikseni, mutta koska työssäni tekemäni kirjoitukset kielentarkastaa jokatapauksessa ammattilainen, minun ei tarvitse piitata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekään suinkaan kirjoita oikeaoppisesti aina, mutta silti esim. murteella kirjoitettu (ellei tarkoituksella, ja senkin kyllä huomaa) teksti täynnä pilkkvirheitä yms. herättää lähinnä sääliä. Sitä väkisinkin pitää kirjoittajaa hiukan idioottina.

Vierailija
4/14 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

<3

Vierailija
5/14 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekstin sisällöstäkin vaikka ei tajuaisi mistään oikein kirjoitus säännöistä mitään.

Vierailija
6/14 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän hymiöitä paljon, mutta muutamat ystävistäni ei käytä ollenkaan ja kirjoittavat kaikki täsmällisesti oikein; kuvastaa aika hyvin heidän luonnettaan, ovat melko vakavia..

Vierailija
7/14 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. onneton pilkkusäännöissä

Vierailija
8/14 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät nuo ole samanarvoisia lauseita, kun jälkimmäinen täydentää ensimmäistä.

Vierailija
9/14 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauseilla on yhteinen tekijä (minä), jolloin niiden väliin ei tule pilkkua.

Vierailija
10/14 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen järkyttynyt kun juttelin omaa liiketoimintasuunnitelmaani ohjaavan opettajan kanssa toissapäivänä. Hän luki tekstiäni ja kehui odotetusti sitä hyväksi. Odotetusti siksi, että olen ammattikirjoittaja ja olisin todella hukassa jos tekstini ei olisi tuollaisessa liiketoimintasuunnitelman vaatimassa yhteydessä hyvää.

Mutta siis se järkytys tuli siitä, että ohjaajani kertoi lukeneensa muiden tekstejä ja huomanneensa, että monilla koulutetuilla aikuisilla ihmisillä ei ollut niissä suunnitelmissaan edes lauseita! Siis ei osattu muodostaa lausetta vaan oli välimerkittömiä sanasekamelskoja tai sitten ranakalaisilla viisoilla tehtyjä listoja tavallisen tekstin sijaan...

Kyllä se kertoo ihmisestä jotain jos ei edes perussäännöstöä osaa.

Vierailija
11/14 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ranakalaisilla viisoilla

Kyllä se kertoo ihmisestä jotain jos ei edes perussäännöstöä osaa.

Niinpä niin...

Vierailija
12/14 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmaan jokainen tajuaa tämän ketjun alkuperäisen idean! Ei kyse ollutkaan satunnaisista kirjoitusvirheistä, joita tekee meistä jokainen. Mutta jos teksti vilisee virheitä, on lukeminen vaivalloista ja teksti ei välttämättä tule ymmärretyksi niin kuin kirjoittaja oli sen tarkoittanut.

Vierailija
13/14 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mika Waltarilla oli lukihäiriö, niin on monella muullakin.

Itse sanoisin, että oikeakielisyys on hyvä asia, mutta tyyli on paljastavampi. Tällaisella palstalla voi antaa pilkunnussinnalla aika ääliömäisen kuvan itsestään. Samoin liian asiallisen tekstin vääntämisellä.

Vierailija
14/14 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työskentelen kaupallisella alalla, ja täytyy sanoa, että kovin usein tulee esim. meilejä, joiden oikeinkirjoitus on kamalaa. Huvittavinta on se, että tällaisia meilejä tulee tahoilta, jotka yrittävät myydä jotain. Asiakkaat toki saavat kirjoittaa miten huvittavat, mutta luulisi myymistarkoituksessa lähestyvän vähän tsemppaavan.

Yleisesti ottaen sanoisin, että oikeinkirjoitus kyllä heijastelee pitkälti ihmisen fiksuutta. Tyyli on tietenkin tärkeä myös - erittäin asiapitoinen ja 100% oikeinkirjoitettu teksti ei sekään ole kovin vetoavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi