Olen järkyttynyt! Eskariasiaa..
Meidän 6vee tyttö, joka osaa lukea ja kirjoittaa, joutuu erikois-LTO:n koulukypsyys- ' tarkastukseen' . Keskittymisongelmia ilmentynyt... Onhan siitä ollut pitkin syksyä puhetta, että on aika vilkas, mutta silti oltiin miehen kanssa hämmästyneitä. Ei kuulemma jaksa istua paikoillaan tarpeeksi kauan jne. Voisikohan tähän nyt jotenkin kotona panostaa? Onko kellään kokemuksia?
Kommentit (16)
Koulussaki lukeminen,kirjottaminen ym ovat vaan yksi osa-alue,
sitten on sosiaaliset taidot-jos niissä on häikkää,yleensä koulupsykologi testaa, ja päiväkodissa elto,lto pystyy tekemään havaintoja, ja sitä kautta delekoimaan koulun puolelle
minulla on toisin päin. Etukäteen pelkäsin, miten se poika jaksaa siellä koulussa istua. Opettaja sanoo, että hän on ihan rauhallinen. Täh? Siis meidän poikako?
vuotta myöhemmin. Kyllä vielä ehtii ja lapsen paras on kuitenkin lapsen paras.
lukeminen ja kirjoittaminen eivät yksin riitä koulukypsyyteen,
joillakin lapsilla voi ilmetä ryhmässä kypsymättömyyttä asioihin joita tarvitaan koulussa. Onkin hyvä mitä aiemmin niihin puututaan, kuten
riittävästi taukoja että lapsi keskittyy, työasennon ja välineiden yms. oikea malli ja koko lapselle. Kartoittaa missä ja miten tarvitsee tukea, mistä johtuu. Ei se heti tarkoita mitään adhd diagnoosia, vaan etsitään oikeat keinot tukea lasta.
Kaikki muut tekivät koulussakin kaksi ekaa vuotta jotain mulle ihan liian helppoja tehtäviä, joten häiriköin..
Nyt ihan tavallinen ja normaaliälyinen aikuinen. Ei siis välttämättä hyvä, että opetettiin lukemaan jo 4-vuotiaana.
Matemaattiset on selvästä ikätasoaan edellä ja on nyt oppinut myös lukemaan. Olen ollut hänen sosiaalisesta puolesta huolissaan ja ihan hyvä juttu, että testataan. Eiköhän tuo poika kuitenkin normaaliluokassa aloita ja rohkeutta on tullut paljon lisää nyt eskarissa.
On tosi sosiaalinen ja reipas ollut aina. Ja oppinut helposti juttuja. Siksi tää nyt tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta. Eikä tässä nyt varmaan mikään auta muu kuin aika. Olen nyt illalla yrittänyt jutella tytön kanssa, mutta ei itse koe olevansa mitenkään huono keskittymään. Blääh.
ap
Hyvä että puututaan ja tutkitaan..ja todella yleistä
ihmisessä ja lapsessa on monta osa-aluetta. jos jokin niistäei ole riittävän kypsä niin koulunkäyntiä on hyvä lykätä ettei tule ongelmia.
itse en ollut koulukypsä aikoinaan ekalle menemään. ihan ok aikuinen minusta tuli. on ylempi korkeakoulututkinto tehtynä ja sosiaalisestikin olen ihan täyspäinen.
täyttää kohta vasta 6v ja ossa lukea ja laskeakkin jo...älylliset taidot ok, mutta keskittyminen ja pitkien ohjeiden kuuntelu heikohkoa...eskarissa nyt...lykkäämme kouluunlähtöä...lapsi kerkeää koulunsa käydä myöhemminkin. <<<<<<<<<<Hyvä kun tämä huomataan nyt eikä koulussa!
Ei maailma kaadu siihen, että koulun aloitus siirtyy vuodella!
Lisävuodesta lapsi todennäköisemmin hyötyy kuin että se olisi hänelle haitaksi. Itsetunnolle on iso merkitys olla ryhmän vanhin...Joskus olen koululykkäystä pohtiville vanhemmille leikilläni sanonut, että kun lapsi saa 18 v ekana kaveripiiristään ajokortin, niin hän on todella jess: )
Mielestäni ap on mahtavaa, että eskarissa ollaan huomattu lapsesi vahvuuksien lisäksi myös vaikeudet - ei kukaan ilkeyttään kouluvalmiustesteihin ohjaa, siihen en jaksa uskoa...Tärkeintä ajatella lapsen etua!
Ja mitä menettää vaikka käy läpi kouluvalmiustestit - saat ammattitaidolla arvioidun selvityksen lapsesi senhetkisistä koulukypsyystaidoista; se arvio ei velvoita mihinkään, vaan muistathan, että VANHEMMILLA on viimekädessä aina oikeus valita aloittaako lapsi koulun ajallaan vai ei!
Ja vielä..mainiota, että asia on selvilllä jo nyt - ihan syksyllä eskarissa ei vielä voida miettiä, ketkä hyötyvät kouluvalmiusarvioinneista, koska eskari on niin alussa...Nythän on aikaa tehdä testit, sulatella/pohtia asiaa/keskustella/ja antaa lapsen kasvaa...Kouluun voit joka tapauksessa ilmoittaa lapsen silloin kuin muutkin, päätöksen kouluun menosta ennätät tehdä vielä toukokuussakin: )
T. LTO
ehtii vuodessa tai parissa (ekaluokan voi aloittaa starttiluokan jälkeen) kypsyä.
Sitä paitsi on aika pitkä tyttö, joten tulisi erottumaan varmasti joukosta muista, jos siis menisi myöhemmin kouluun. Mutta joo, tosi tyhmää miettiä tällaisia, kun pitää olla kiitollinen, että tutkitaan.
Eskari voi olla tosi tylsä paikka lapselle, joka osaa jo lukea ja kirjoittaa. Meillä poika on akateemisissa taidoissaan todella taitava, mutta ne muut taidot vähän mättää. jos tässä vielä vuosi odotellaan ja lykätään loppuu innostus aivan varmasti. Jos jätkä lukee romaaneja ei ole järkeä mietti alkuäänteitä.
Ja alkuopeuksessa tavoitteet on myös siellä sosiaalisissa taidoissa ja keskittymisessä ym. Ei niitä tarvitse täydellisesti osata jos ei lukemistakaan!
-erityisope-
Siksi tästä olis pitänyt aiemmin saada infoa. Nyt olen ihan huolissani koko kouluun lähdöstä.
ap