hammasröntgen ja raskaus
Moikka,
Tietääkö kukaan voiko hammasröntgeniin mennä vaikka on raskaana?
laM
Kommentit (4)
Meilläpäin röntgenhoitaja ei suostu tekemään mitään röntgenkuvausta, jos on pienikin epäilys että on raskaana.
Mutta jossainpäin tehdään, siihen saa eteen sen jonkun " viitan" . Ja kaipa se riippuu aika paljon siitä tarpeesta! Jos on todella kipeä ja akuutti tarve, niin pakko kai on tehdä kuvaus..
jonttu rv 32
Sanoivat että voi toki kuvata jos annan luvan, ja hakivat lyijyessun valmiiksi. Siinä siten makasin tuolilla ja mietittyäni päätin etten anna kuvata.... neuvolassa jälkeenpäin sanoivat että parempi niin.
On toki aika paikallinen kuvaus, mutta esim. mulla ei ois ollut mitään hyötyä kuvaamisesta, sama kun alkoivat vaan heti porata hammasta auki...
Eli ihan herkästi ei röntgenkuvia oteta. Itselläni on alkuraskauden aikana otettu hammasröntgeniä, niitä pikkukuvia sillä hoitohuoneen laitteella ... ei siis mitään isoa kuvausta röntgenosastolla. Lyijyessu suojaksi laitettiin.
Tänään taas olin hammaslääkärissä. Tällä kertaa röntgen jätettiin ottamatta, sillä uudessa hammashoitolassa ei ollut lyijyessua ja oireeni olivat niin selvät, että siitä vaan suoraan alettiin porata ja kaivaa hampaasta vanhat paikat pois.
Mulle hammaslääkäri sanoi että raskauden aikana ei suositella minkäänlaista röntgenkuvausta. Itse menen siis vasta synnytyksen jälkeen!
satsuma rv 37+1