Perätilasta
Odotan esikoista rv 35. Tällä hetkellä ainakin lapsi on vielä täysin perätilassa, jököttää mukavasti pää tuossa kylkikaaressa. Kaikki tutut sanovat, että kyllä se vielä kääntyy. Mistähän nekin sen tietävät... Minusta kyllä tuntuu, ettei se taida kääntyä. Millaisia ajatuksia muilla on perätilasynnytyksestä? Ulkokäännöksestä olikin muutama hyvä kommentti tuossa toisaalla palstalla. Ulkokäännös arvelluttaa kovasti riskien, kivuliaisuuden ja etuseinäistukan vuoksi. Itse en oikein uskaltaisi lähteä kokeilemaan ensimmäistä alatiesynnytystä pienehkössä keskussairaalassa perätilalapsen kanssa. Mutta entäs se sektio etuseinäistukan läpi, onko kokemuksia?
Kommentit (6)
Itsellä oli esikoinen perätilassa ja alakautta synnytin. Etukäteen en osannut pelätä/miettiä asiaa kun olikin yllätysperätila joka huomattiin laitoksella. Itsellä täyttyi kaikki alatiesynnytyksen kriteerit ja luottavaisin mielin uskalsin lähteä. Synnytys sujui hyvin, mukana oli kätilön lisäksi synnytys- ja lastenlääkäri. Synnytysasentoon ei saanut itse vaikuttaa vaan ponnistaa piti poikkipöydällä jalat jalkatuilla.
Jokaisen kannattaa kuitenkin miettiä tarkkaan itse uskaltautuuko alatiesynnytykseen vai sektioon. Lapsen ja lantion kokohan on tärkeää asiasta päätettäessä.
Meidän tyttö syntyi sektiolla perätilan vuoksi.Sairaalassa kyllä suosittelivat alakautta synnytystä mutta suuren painoarvion vuoksi,4900g,päädyin kuitenkin sektioon.Kävin silloin monesti keskustelupalstalla seuraamassa juttuja ja kaikki ketkä olivat synnyttäneet perätilalapsen painoarvio oli ollut alle 3kg. Että minä en uskaltanut ruveta paikkojani repimään ja päädyin sektioon.Tyttö painoi 4200g eli kyllä siinä olisi ollut väärinpäin tekemistä.En myöskään antanut yrittää kääntää lasta,turvallisuuden vuoksi.
Minun odottaessa esikoistani (nyt 13-vuotiasta murkkuamme) vauvan todettiin olevan perätilassa ja tilannetta seurattiin neuvolassa kokeneen sairaanhoitaja-kätilön toimesta. Loppuraskauden
synnytystapa-arvioinnissa nähtiin istukan olevan kohdun etuseinämässä suunnilleen lapsen pään kohdalla. Vauvaa koetettiin kerran kääntää, mutta istukan sijainnin takia sitä ei voitu " kunnolla" tehdä ja poika istui paikoillaan kuin tatti! Lapsen kooksi arvioitiin 3.600 g ja lääkäri ehdotti itse sektiota, koska olin ensisynnyttäjä. Olin todella iloinen ja helpottunut!
Varsinainen hauskuus alkoi jo muutaman tunnin kuluttua, sillä pian kotiin päästyämme alkoivat supistukset ja kohta meidän pitikin lähteä takaisin samaiseen sairaalaan. Synnytys oli toden totta käynnistynyt (luultavasti sisätilatutkimuksen ansiosta) ja kätilö kertoi, että kohdunsuu oli sairaalaan tullessani jo 5 cm auki (kätilön mukaan perätilasynnytykset etenevät yleensä nopeasti). Minut vietiin saman tien leikkaussaliin ja parin tunnin päästä meille oli syntynyt edipuraalipuudutuksessa tehdyssä sektiossa tuuheatukkainen poikavauva.
PS. Kolmen vuoden kuluttua synnytin alakautta liki 4.300 g painavan tytön ja synnytys oli helppo. Jos lääkärit olisivat tämän tienneet, tuskin olisin saanut sektiota 3.300 g perätilavauvallemme!
Minkälainen kääntämispolitiikka on Naistenklinikalla (Hki)?
Synnytin ensimmäisen lapseni perätilassa. Lapsi kääntyi 1-2 viikkoa ennen laskettua aikaa rt:stä perätilaan. Perätilan synnytyksen ehdot täyttyivät eli lapsen arvioitiin painavan alle 4kg, lapsivettä oli riittävästi ja lantio kuvattiin, että lapsi mahtuu tulemaan. Lääkäri antoi valita haluanko sektion vai alatiesynnytyksen ja suositteli alatiesynnytystä. Halusin ehdottomasti synnyttää alakautta ja lääkäri korosti, että sektio tehdään kyllä herkästi jos ongelmia tulee. Lapsi painoi syntyessä 3820 grammaa ja oli pitkä 51 cm. Synnytys meni hyvin, eikä tullut minkäänlaisia repeämiä. Episotomia kyllä tehtiin. Minulle esikoisen perätilasynnytyksestä jäi hyvä kokemus.
Hei!
Minä kyselin myölskin neuvolassa, että jos istukka on etuseinämässä ja joudutaan sektioon niin miten se suoritetaan. Neuvolan täti vastasi, että viilto tehdään niin alas, että istukka etuseinämässä ei haittaa.
Tämän jälkeen olen miettinyt sitä, että jos istukka on edessä ja kohdunsuulla niin miten sektio silloin tehdään?