PPh:n ammatin IKÄVÄ varjopuoli :/
Olen noin puoli vuotta ollut pp-hoitajana. Työ on ihan kivaa, mutta palkkaus huono. Yksi eräs hyvin ikävä juttu tässä hommassa on: hoitajalla on hyvin huono mahdollisuus hoitaa omia tai omien lastensa asioita! En tajunnut ollenkaan miten kiinni sitä tässä työssä on. Oma lapseni tarvitsee toimintaterapiaa kerran viikossa, toinen on käytettävä oikojalla usein ja sitten omat vaivatkin olisi hoidettava " virka-aikana" . Meillähän on käytössä varahoitaja, mutta ei hänkään ehdi moneen paikkaan samaan aikaan, joten aina saa sumplia uudestaan omia tai lasten menoja. Tämä on tosi tylsää! Minun olisi päästävä hammaslääkäriin, mutta sekin menee varmaan helmikuulle, kun on talviloma... " normaalitöissä" sentään pääsee kätevästi käymään omilla asioillaan pikaisesti kesken työpäivän. Mutta menepäs esim. gynekologille 4 pienen lapsen kanssa..... Arrggh!
Kommentit (13)
löytyy aikoja illoiksi ja jopa viikonlopuiksi. Luuletko että pph on ainoa työ josta ei voi " lintsata" omien menojen vuoksi?
kätevästi käymään keskellä päivää omilla asioilaan, ei todellakaan ole totta.
Mun töistä ei meinaa päästä minnekään. Ja jos on pakko mennä, pomo on kun sitruunan syönyt ja joka ainoa sekuntti on tehtävä takaisin.
Ja huvittavinta on, että olen pienipalkkainen, perusduunari, mutta kerran esim. pomo sanoi, kun mun oli pakko hoitaa labra-asiat, että soita sinne ja vaadi päästä tiettyyn kellonaikaan, sano missä sä olet töissä. Just, labraan ei voi varata aikaa, ja olis kuulostanu aika erikoiselta kysellä, että hei ettekö tiedä kuka mä olen, mun tarvii päästä jonon ohi.
mutta monessa muussa ammatissa sinulla on sijainen, joka voi hoitaa hommiasi pienen hetken ja sinulla on käytössäsi " liukumia" tällaisia käyntejä varten. Tiedän sen, koska olen tehnyt muutakin työtä elämässäni. Tämä työ on erittäin sitovaa. Jopa vuorotyöläisen on helpompi sumplia menojaan. Ja noita omien lasteni käyntejä esim. toimintaterapiaan ei voi hoitaa ilta-aikaan. Omista menoistani karsin, mutta lasten en. Lisäksi olen saanut jo kylmiä pyyhkeitä lasten vanhemmilta, koska he joutuvat tuomaan lapsensa hoitoon vaikkapa tuntia myöhemmin niinä aamuina, kun kiikutan oman lapseni toimintaterapiaan :/ jos täällä roikkuu pp-hoitajia linjoilla niin varmaan ymmärrätte mistä on kyse....
Lääkäriajat voi ottaa aamulle, omat lääkärit saa hoitaa työajalla muutenkin (valtiolla töissä), lasten lääkärikäynneistä menee miinukset saldoista, mutta sitten tekee pidemmän päivän joku toinen päivä. Kampaajankin voi ottaa ruokatunnin yhteyteen, siitäkään ei toki palkkaa saa ;) Mutta siis voin olla 1,5h ruokatunnilla. Virastoihin/pankkiin voi mennä samoin lounastauolla. Jne. Itse siis valtion virastossa töissä, sama onnistuu miehellä joka yksityisellä.
Meillä lapset pph:lla ja aina olemme järjestäneet niin, että lapset haettu aiemmin / viety myöhemmin jos hoitajalla menoa. Jos se ei ole kaikkien kohdalla onnistunut, on joku lapsista ollut lähimmällä naapuri-pph:lla lääkärireissun ajan. Tosin meillä hyvä tukiverkosto, tiedän ettei kaikilla muilla ole.
eli ei se monillakaan ole itsestäänselvää
Itsellä on siisti sisätyö, josta voi liueta kesken päivän asioille eikä se vaikuta kenenkään elämään. Pph:n lapsen lääkärireissu sotkee heti monen perheen aikataulut. Meidän pph on niin kiltti että on aina niin kovin harmissaan noista vaikka ymmärrettäviä asioitahan ne on.
Meidän hoitaja tekee niin, että käy joillakin lääkärikäynneillä tms. päivän aikana ja lapset toisen pph:n luona sillä aikaa.
Tietysti työterveyden mahdolliset asiat voi hoitaa työajalla. Lasten käyntejä on hankalampi järjestää, mutta onneksi miehen työnantajalta löytyy joustoa.
olen " verkostoitunut" ja tarvittaessa esim. labrassa käynti onnistuu ilman lapsia niin, että toinen pph vahtii lapsia vaikka pihalla. Mutta aina ei käy näin. Enhän voi raahata omia lapsiani toiselle pph:lle klo 8 aamulla.... Pienet asiat siis onnistuvat näin, mutta lääkärikäynnit yms. ovat sitten hankala juttu. Aiemmin olin töissä kunnalla iltapäiväkerhon ja päiväkerhon vetäjänä ja siinä hommassa kyllä työkavereitten kanssa saatiin aina sovituksi toistemme " paikkaamisen" lääkäri yms. reissujen ajaksi. Ja omista liukumistahan se vain oli pois..... Nyt olen siis kotona ja hoidan samalla myös omaa erityislastani, joka tuota toimintaterapiaa tarvitsee. Mies osaksi onnekseni pystyy hoitamaan asioita vapaapäivinään, mutta ei siis aina. Olen jo harkinnut uran vaihtoa taas entisiin hommiin näiden epäkohtien takia...
Hammaslääkäriaikoja saa kyllä illoillekin ja viikonlopuille yksityiseltä eikä edes maksa kuin hivenen enemmän. Ainakaan perustoimenpiteet.
Eri asia on tuo joka viikkoinen terapia se varmasti on vaikea järjestää, mutta ihmettelen ettet sitä ole ymmärtänyt alunperinkin.
vanhemmatkaan voi joustaa miten haluavat töistänsä. Meilläkin kun saattaa olla työpaikat missä ei voi käydä silloin kun huvittaa tai lapsien hoitajalle sattuu sopimaan. Ikäväähän se on, jos tilanne on tämä.
Mutta niinkuin moni jo on vihjaillutkin tässä ketjussa, niin ei kai tämä tosiaan voinut yllätyksenä tulla?
Ja ihmettelenpä minäkin miksi ei pphn puoliso voi lapsia käyttää siellä asioilla, kun kerran KAIKISSA muissa työpaikoissa voi käydä hoitamassa asioitaan miten sattuu huvittamaan? Ei kai hänkin ole pph?
omilla asioilla kesken työpaivän. harvalla kai sellainen ammatti on, josta työaikana voi lähetä asioitaan hoitamaan.