Tyly terkkari 1-vuotisneuvolassa
Kyseli, mitä sanoja 1-vuotias osaa sanoa.
" Äiti" , " isi" , " tissi" , " pupu" , " tipu" (=kaikki linnut), " lalle" (=nalle), " antaa" ja " ottaa" .
Nuo antaa ja ottaa tulee, kun tahtoo jotain, ihan tuossa muodossa.
Terkkari vaan sanoi, ettei 1-vuotiaat osaa vielä sanoa antaa tai ottaa, eivät ymmärrä teolle sanoja eikä yleistää kaikkia lintuja yhdelle sanalle. Siis ei mitään, että YLEENSÄ ei osaa, vaan totesi vaan ei osaa.
Ai jaa? Ajatteliko se, että minä päästäni keksin mitä lapsi osaa sanoa? Vai mitä mahtoi mielessä liikkua.
Hämmennyin vain, enkä oikein osannut siihen mitään sanoa, ehkä lapsi on verbaalisti lahjakkaampi kuin äitinsä...
Kommentit (2)
Tuntuu että tosi herkästi väitetään että lapsi " ei pysty" johonkin jonkun ikäisenä, jos tarkoitetaan että tavallisimmin se kehitysvaihe tulee vähän myöhemmin. Tosi syyllistävä sävy, ikään kuin vanhemmat joko valehtelisivat tai vaihtoehtoisesti pakottaisivat lapsensa johonkin mihin se ei ole vielä biologisesti valmis.
AP:n esimerkki on tosin siitä outo, että ainakin omassa tuttavapiirissä lapset ovat melkein järjestään osanneet yksittäisiä sanoja 1-vuotiaana.
kun se reppana puhui jo 3 sanan lauseita 1 vuotiaana.
-minä olen....
-saisinko maitoa
-saisinko keksiä
-auto ajaa tuolla..
muut meillä onkin ollut ns. normaaleja.. ja oppinut pikkasen hitaampaa tuon puhumisen. Mutta tuolla tytöllä on ollut aina kiire...