Mitä tarkoittaa värikäs liikennemerkki esim. nelostien varressa ennen kehäteitä.
Erivärisiä ympyröitä pituussuunnassa. Mitä IHMETTÄ se merkki tarkoittaa?? Mua on vaivannut asia aina!!
Kommentit (9)
Vierailija:
Ihan oikeasti, MIKä se on?
On molemmilla puolilla tietä. Jossakin ikean paikkeilla ehkä. Sekä etelän että pohjoisen suuntaan mennessä
Se on IHAN OIKEASTI sellainen testitaulu millä kokeillaan, mitkä värit on parhaat liikennemerkkeihin, toisin sanoen siis EROTTYUVAT parhaiten.
Jos osaat liikennemerkit, niin tiedät, ettei sellaista liikennemerkkiä ole, eikä se tarkoita mitään.
Liikennemerkkien väritestaus kuullostaa uskottavammalta...
Kukahan niitä sitten testailee? Ohiajavat testailijat vai?
..mutta taulujen avulla mitataan maaperän elämistä tiealueen kohdalla. Eri värejä käytetään kohdistuksena prismalle (valon spektri), joka asetetaan tiettyihin mittapisteisiin tiessä.
Maalitehdas maalaa liikennemerkin kaltaisen läiskän peltiä ja vie sen hyvin liikennöidyn tien varteen altistumaan pakokaasuille, lumiaurojen heittämille suolapräiskeille, myrskylle ja tuulelle. Sitten käyvät katsomassa vuoden perästä ja toisen vuoden perästä ja kolmannen jne, että paljonko maalista oli kulunut pois. Jos kehittävät hyvän kestävän maalin, niin voivat markkinoida liikennemerkkitehtaalle, että
" Ostappa mies hyvää maalia, on ihan tienposkessa tosiolosuhteissa testattua. Saat kestäviä liikennemerkkejä maalattua tällä loistomaalilla."
Miksi liikennemerkkitehdas mitään maalia testaisi?
Vastasit sitten mun kysymykseeni. Kiitoksia.
Terv. 9
Tuon selityksen kuulin työkaverilta, joka oli opiskeluaikanaan ollut ryhmässä, joka teki vastaavia mittauksia muualla Suomessa. Itse en alaa tunne.
Koska sellaista taulua ei maalailla. Tuskin kukaan niitä kymmeniä palloja siitä taulusta käy pikkupensselillä sutimassa...
On molemmilla puolilla tietä. Jossakin ikean paikkeilla ehkä. Sekä etelän että pohjoisen suuntaan mennessä.