mikä pientä vaivaa? =(
Poika on aina mennyt suht hyvillä mielin nukkumaan, yöunille siis ja nukkunut jo puolisen vuotta yöt läpeensä..
Nyt meidän pian vuoden täyttävä pikkumies on mennyt jo kaksi viikkoa itkien nukkumaan ja olen pitänyt kirjaa, -poika herää itkemään joka yö 3-5 kertaa eikä halua silloin maitoa, ei vaikuta kipeältä (hampaita ei näyttäs olevan tulossa tms.) eikä mitään.. poika vain itkee silmät kiinni ja rauhoittuu heti kun sille laittaa tutin suuhun ja istuu hetken sängyn vieressä.
Mutta siis puoli vuotta rauhallinen nukkuja, nukkui klo 20-06 suurinpiirtein ja nyt keikkuu kolmesta viiteen kertaa yössä hereillä ja itkee sellasta kunnon itkua.. ei mitään väsynyttä ininää tms.
Mikä mun pientä vaivaa =(
Kommentit (27)
Siis meinasin sitä että onko ok että pistän pojan päiväunille jo aamulla klo 9 kun poika kaipaa peittonsa alle, onko siis se ihan hyvä juttu että poika nukkuu päiväunensa jo tuohon saakka ja valvoo sitten klo 11 lähtien sinne klo 20 asti jolloin alkaa olla yliväsynytkin ehkäpä..?
Vai olisiko parempi vaihtoehto yrittää muokata tuota päiväuniaikaa taas takaisin myöhempään..? Poika siis alkoi nukkua päiväunensa tähän aikaan aamusta n. pari päivää sen jälkeen kun yöt oli mennyt heräillessä..
mutta kuten tässä jo ainakin pariin kertaan kirjotin niin poika herää kuudelta aamulla ja väsähtää heti aamutoimien jälkeen uudelleen näiden rikkonaisten öiden ansiosta ja haluaa klo 9 takaisin nukkumaan.
Nukkuu vaikka puurolautaselle.
Ja minä en haluaisi että poika nousisi jo klo 6, ihan itse poika on tämän rytmin ottanut käyttöönsä että kasilta unille ja kuudelta ylös.. toimi tähän asti, mutta nyt katkonaiset yöt ovat sotkeneet kaiken =(
meillä ratkaisuna yökukkumisiin on toiminut päiväunien radikaali vähentäminen. Lapsi voi olla aluksi päivällä tosi väsynyt, mutta hyvin nopeasti yöt paranevat ja ennen kaikkea pitenevät ja kaikenlainen ylimääräinen kukkuminen yöllä jää pois.
Tuo aikainen aamuherääminen viittaa ehkä siihen, että unta ei yksinkertaisesti riitä enää kun päivällä on kuitenkin nukuttu paljon. Mutta toisaalta aikainen herätys väsyttää nopeasti, ja kierre on valmis. Tuossa iässä unentarve todella jo vähenee vauvavaiheeseen verrattuna.
Ja pienimuotoista unikoulua ehdotin siinä mielessä, että nukutuskuviot yms. mahdollisimman simppeleiksi, ei syliin nukuttamista ja itkuun välittömästi reagoimista. Tuntuu aluksi kylmältä, mutta apu tulee jo muutaman yön päästä.
mutta ei ollut flunssaa eikä muutakaan alkuun ainoastaan yöitkuja jotka vaan lisääntyivät.
Mutta toisaalta teidän lapsi ei ole hoidossa eli välttyy kyllä saamasta pöpöjäkin eli en usko ehkä tuohon teoriaan :o)
Veikkaisin että tosiaan on niitä huonomman nukkumisen kausia ja sitten taas siitä paranee.
vaikka olisi väsynytkin, niin seuraava yö menee jo laadukkaammin ja seuraava päivä paremmin ja lumipalloefekti kohti hyvää vuorokausirytmiä etenee.
Voisin jo kokeilla heti huomenna tota päiväunien vähentämistä.. johan tätä showta on 2viikkoa jatkunut ja poika on väsynyt kuin mikäkin..
onneks itse saan heti unen uudelleen kun painun sänkyyn joten itse en koe olevani vielä väsynyt tähän tilanteeseen.
Harmittaa vain kun toinen itkeskelee jatkuvasti sängyssään =(
Aina ollut yökukkuja, mutta menohaluja riittää illalla melkein yöksi asti. Piti tuossa yksi ilta tehdä illaksi sänky lattialle, ettei poika tipu sängyltä. Itse siis nukuin pojan kanssa lattialla.
Vissiin se, että oppinut juuri kävelemään :) Ei malta olla reenamatta yölläkään!