Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

saako sitä saako tätä syödä/juoda jnejne

08.12.2007 |

eikös kaikille jaeta neuvolassa vähntään sataan kertaan ja vinoon kopioitu lappusta jossa on lueteltu raskauden aikana vältettävät ruoka-aineet?

onko sitten nyky äitiys/raskaus niin " suorittamista" , että ellei jotain ole erikseen kielletty tai sallittu, niin pitää se asia ihan pidemmän kaavan päälle tarkistaa?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
08.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko se jotain sinulta pois,jos joku täällä asioista kysyy? jos se saa jonkun vetämään herneen nenukkiin,kun kysytään,saako/uskaltaako jotain syödä,niin ehkä on parempi olla lukematta niitä kysymyksiä ja siirtyä vaan tyytyväisenä ja ilmeisen asioista tietoisena toisiin avauksiin?

Vierailija
2/15 |
08.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite ainakin ukomailla asuvana ja synnyttävänä en ole aina ihan varma kaikesta siitä mitä raskauteen kuuluu joten käyn täällä suomalaisilla sivuilla aina tarkistamassa paremmin tietäviltä :)

Kun ei vielä tämä paikallinen kielikään ihan taivu täydellisesti niin en aina tiedä jos olen kaiken ymmärtänyt okein ja paikalliselta kätilöltäkään/lääkäriltä en aina osaa kaikkea kysyä.

Suomessa on niin helkkarin hyvä toi neuvola systeemi että on mukavaa kun sielä kaikki selitetään niin tarkasti ja tehdään noi ultrat ja tarkistukset sun muut niin usein ja tarkasti, että luotan kyllä täälä palstalla äideiltä saamiini vastauksiin.

On kyllä totta, että joskus toi ruoasta hyysääminen menee vähän yli, että vois sitä kait rennomminkin ottaa mutta kukapa ei haluaisi vauvalleen parasta ja varmuuden vuoksi sitten jättää ne sellaiset " vaaralliset" aineet pois...

Tääläkin sain listan ruuista joita kannattaisi jättää pois mutta se on niin erilainen lista kuin sielä suomessa kun täälä noi ruoka tottumuksetkin on niin erilaisia mutta mun on hyvä täältä palstalta käydä varmistamassa noi ruoka hommat kun kuitenkin syön aika suomalaisittain vaikka en sielä nyt justiin olekaan. Esimerkiksi graavilohta ei täälä mainita ollenkaan kun sitä ei ole saatavanakaan niin helposti ja paljon kuin sielä kotona.

Mutta SUURET kiitokset niille jotka on vastaillu aina mun tyhmiinkin kysymyksiin! Raskaana ollessa tulee joskus sellasia ihan älyttömiä huolia mieleen ja sitä pelkää että jotenkin on vahingoittanu vauvaa tai jotain. On kiva kun voi täälä käydä joskus kysymässä jotain tyhmää ja joku vielä vastaakin siihen ihan asiallisesti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
08.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

anzku1983:

onko se jotain sinulta pois,jos joku täällä asioista kysyy? jos se saa jonkun vetämään herneen nenukkiin,kun kysytään,saako/uskaltaako jotain syödä,niin ehkä on parempi olla lukematta niitä kysymyksiä ja siirtyä vaan tyytyväisenä ja ilmeisen asioista tietoisena toisiin avauksiin?

vaan tarkoitus oli avata keskustelu siitä, että mistä tämä " nykyaikainen" hysteria on saanut alkunsa. Itse odotan siis kolmattani, esikoinen on jo 12-vee. Toisin sanoen olen ollut raskaana ensimmäisen kerran silloin, kun tämä netti-maailma oli vasta lastenkengissä. Silloin vauva-lehti ilmestyi joka toinen kuukausi, kiinteiden aloittamis-ikäraja oli 4 kk, ja kestovaippa oli sama kuin harso... Eli miten paljon on netti/keskustelupalstat muuttanut odotusta, ja äitien suhtautumista itseensä. Ennen sai raskauden aikaisen tarvittavan tiedon neuvolasta tai kirjoista (tai niistä harvoin ilmestyvistä lehdistä joissa ei paljoa vaihtoehtoisia neuvoja ollut tarjolla), tai tietenkin ihan livenä muilta mammoilta.

Oisko täällä ketään muuta " vanhaa" äitiä joka ymmärtää mitä tällä (avauksella) halua sanoa?

Vierailija
4/15 |
08.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän aloittajan pointin sikäli, että välillä huomaa tietynlaista hysteriaa raskaana olevilla syömisten ja juomisten suhteen. Me suomalaiset ollaan niin kauhean pilkuntarkkoja kaikkien riskien suhteen ja välillä se menee yli :) Onko mitään rasittavampaa kuin sopia ruokatreffit ravintolaan myös raskaana olevan ystäväsi kanssa ja sitten hän ei uskalla kuin juoda vettä ja tuijottaa lautastasi moittivasti (listalla olisi todellakin sallittua ruokaa, mutta kun kuulemma kokkeihin ei voi luottaa)?! Tietääkseni suomalaiset vauvat eivät ole kuitenkaan yhtään sen terveempiä kuin muissa länsimaissa syntyneet vauvat, vaikka sikäläisillä äideillä ei olekaan varsinaisia ruokasuosituksia.

Onko kukaan muuten tullut ajatelleeksi, että me raskaana olevat naiset vedämme aivan hirveät määrät myrkkyjä lisäaineiden muodossa? En tiedä onko lannotteilla, säilöntäaineilla yms. tekemistä lasten allergioiden kanssa, mutta eivät ne ainakaan terveellisiä ole.

Vierailija
5/15 |
08.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä yksi " vanha" äiti, ikää 30vee, mutta esikoinen 11, nyt odotan neljättä, ja kyllä mun mielestä tää että netti on tullut näin yleiseksi lisää selkeästi pelkoja/hysteriaa jne... kaikesta tarpeellisesta ja tarpeettomasta ollaan paljon tietoisempia, ja " asiantuntijoita" on netti täynnä:)

Eli tämä äiti ymmärsi hyvin mitä ap. tarkoitti.

Vierailija
6/15 |
08.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siltikään ymmärrä " motiivia" tällaisen keskustelun avaamiseen! Itselläni vanhin lapsi 18, nuorin 2 ja neljä siltä väliltä. Jos aikanaan ei olekaan ollut mahdollista kysellä netistä ko. asioista, niin uskon, että silti moni asia on mietityttänyt ja ikävämpää on ollut, kun on pitänyt odottaa soittoaikaa neuvolaan jne. Ihanaa, että nykyään saa apua ja myötätuntoa aatoksiinsa jo samantien.

Tänä päivänänähän ihmetellään jo sitäkin, kuin on pärjätty " ennen vanhaan" ilman kännyköitä, joten tämä lienee sitä teknologiaa:O).

Toivoisin kovasti, että jatkossakin odottavat äidit/vauvan saaneet/ ja kaikki muutkin, jotka neuvoja tarvitsevat, uskaltaisivat hakea vertaistukea ihan näiltä " tavis-sivuilta" ! Ne, jotka eivät " tyhmiä" kysymyksiä siedä, voivat vallan mainiosti hypätä yli ne kysymykset ja perehtyä hankalampiin ja heidän älykkyysosamääräänsä vastaaviin arvoituksiin:O):

Ystävyydella Truutta

Vierailija
7/15 |
08.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hypin kyllä sujuvasti niitten aloitusten yli, jotka eivät minua kiinnosta ja niitä on kyllä suurin osa :-). Joskus saatan kyllä uteliaisuuttani käydä lukemassa jonkun aloituksen, joka koskee nimenomaan näitä mitä saa/mitä ei saa syödä ja nimenomaan jos siihen on tullut paaaljon vastauksia. Arvaa heti, että taas on pienimuotoinen sota käynnissä ;-). Jotkut näyttää oikein erikoistuneen vastaamaan juuri tuohon aihepiiriin ja ne on just niitä, jotka niistä eniten ärsyyntyy. Eikös voisi ihan sutjakkaasti opetella hyppäämään yli, jos ne kovasti ärsyttää. Ihan vaan näin vinkkinä, niin ei tarvii turhaan kierroksia ottaa :-).

neronja & kuutonen vajaan tunnin päästä rv 32+0

Vierailija
8/15 |
08.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se asia noinkin mitä Truutta sanoi. Toisaalta taas netistä löytyy paljon epäilyttävää asiaa, joten välillä voi olla parempi käyttää sitä kuuluisaa maalaisjärkeä. Meillä neuvolalääkäri kertoi, että iso osa hänen työstään liittyy netistä löytyneiden juttujen korjaamiseen ja äitien rauhoitteluun. Kukaan meistä ei osaa netissä vastata siihen, että onko esim. listeria iskenyt jos on vahingossa syönyt jotakin epäilyttävää.

Itse uskon siihen, että parhaansa kun tekee vauvan hyvinvoinnin suhteen ja pysyttelee rennolla mielellä, niin hyvä tulee.

Vierailija
9/15 |
09.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ruoka- ja muita hysteerikkoja on ollut aina, myös " kivikautisten äitien" aikaan. Muistelen erästä naapurintätiä joka tulkitsi jokaista raskaudenoirettaan kuin kuolemankysymystä ja vouhotti kulmakunnan muitten äitien kiusaksi aivan kaikesta.. Tämän muistan siis lapsuudestani.

Perhetuttu vanhan polven kätilö (joka on ollut kyllä ihanana apuna minun raskaudessani) oli vakuuttunut, että hänen esikoisellaan on kaikki mahdolliset ruoka-aineallergiat ja lapsi söi kouluikään asti pelkkää peruna-jauhelihamössöä, kunnes koulussa kaikki allergiat " paranivat" .

Serkkuni taas ei uskaltanut syödä raskausaikana mitään " tavallisuudesta poikkeavaa" eikä uskaltanut yskäistä tai pieraista, ettei vauva vaan pullahda ulos.

Esimerkkejä kyllä riittää.

Netissä on helppo vouhottajien lietsoa omaa hysteriaansa ja kysellä kaikkea mahdolllista. En silti ole itse kokenut asiaa mitenkään kiusalliseksi, meitä on moneen junaan. Ja ymmärrän hyvin, että jos jokin asia painaa mieltä, silloin haluaa saada siitä kaiken mahdollisen tiedon. Joko naapurintäteiltä tai sitten netin vertaistuelta. Netti on tosin siinä mielessä kätevämpi, että kiinnostamattomien aiheitten yli voi hypätä, toisin kuin hysteerikko-tuttavaa ei voi ohittaa ainakaan häntä loukkaamatta.

Vierailija
10/15 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka en itse mielestäni erityisen hysteerinen raskauteni suhteen olekaan, niin täytyy vähän puolustaa näitä nettikeskusteluja. Itselläni ei ole montaakaan ystävää tai sukulaista, jotka olisivat viime vuosina saaneet lapsen, samalla paikkakunnalla ei ketään. Kyllä sitä asiantuntijoiden lisäksi kaipaa vertaiskeskustelua, kokemuksien ja ajatuksien vaihtoa toisten odottajien ja äitien kanssa. Esimerkiksi meidän neuvolassamme vastaanottoaika riittää juuri hemoglobiinin ja verenpaineen mittaamiseen, sydänääniin ym. rutiineihin, ei aikaa jää kysellä esim. erilaisista vaipoista. Ja jos terveydenhoitajalla ei ole ollut pieniä lapsia kahteenkymmeneen vuoteen, niin paremman tiedon voi saadakin toiselta äidiltä, esim. minkälainen vaippa toimii hyvin vastasyntyneellä tai onko hoitopöydällä ollut käyttöä. Näihin asioihin ei ole oikeita eikä vääriä vastauksia, mutta toisten " käyttäjien" kokemukset voivat olla hyödyllisiä. Näitä asioita kysyttiin aikaisemmin sisarelta tai naapurilta, kun lähes jokainen parikymppinen nainen sai lapsia. Tietysti nettiin liittyy suuri riski väärän tiedon leviämiseen, etenkin jos lukijat eivät osaa arvioida saamansa tiedon luotettavuutta. Itse ainakin kyselen netissä sellaisia asioita, joita saattaisin kysyä ' livenäkin' joltain raskaana olevalta ystävältäni, JOS sellaisia olisi.

Vierailija
11/15 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisin sanoen tyhmiä kysymyksiä ei olekaan. Kaikki äidit ovat erilaisia ja toisille esimerkiksi listeria nostattaa miljoonia kysymyksiä, kun taas toiset voivat jouluna syödä graavilohta ja mätiä hyvällä mielellä raskaudesta toiseen.

Raskauteen liittyvät kysymykset eivät ole koskaan naurettavia tai turhia, sillä onhan kyseessä maailman tärkein asia, oma lapsi ja pieni sikiö! Jos jotakuta mietityttää glögin sopivuus raskausaikana, niin miksi siinä tai joissain muussa on jotain turhaa, sillä äitihän vain haluaa huolehtia syntymättömästä lapsestaan mitä parhain keinoin. Toiseksi, tämähän on juuri oikea foorumi niitä kysymyksiä kysyä, joten kysellään!

Vierailija
12/15 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleenkään en ymmärrä, miksi se joitakin häiritsee, jos joku ruoasta hermoilee? Se on kuitenkin vain 9 kk ja jos joku haluaa ottaa varmaan päälle, siitä vaan. " Muissa länsimaissa" ..., jaa kaikkiinko suosituksiin olet perehtynyt? TAi siihen ettei niitä ole? Espanjassa asuva ystäväni ei raskausaikana syönyt puoltakaan siitä mitä minä, siellä sitä vasta hössötettiin.

TAi kun itse olin Karibialla raskausaikana, ravintolassa välillä tarjoilijatkin huolehtivat puolestani mitä voin syödä, kun huomasivat masuni. TAi lähinnä kielsivät sen mitä olin valinnut.

Vierailija
13/15 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" tyhmät" kysymyksethän ovat tämän palstan suola. Itse ainakin luen huvin vuoksi kysymyksiä, että voinko kyykistelyllä vahingoittaa vauvaani tai tuoko kolmivuotias kengissään listerian sikiölle. Yritän olla vastaamatta näihin kysymyksiin, koska vastaukset olisivat tyyliin " äidin kannattaa jättää nuolematta ne kolmivuotiaan kengänpohjat, jotta sikiö ei saisi listeriaa" .

Vaikken tosiaan väitä itsekään tietäväni kaikkea, niin antaa vaan tyhmien kysymysten kukkia, niistä ne parhaat naurut saa.

Vierailija
14/15 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen ihan samaa mieltä. :D jos alkaa liikaa ärsyttää niin voi aina skipata, mut hauskaa se on selailla, kun tyypit kyselee aivan päivän selviä asioita tai jotain, mitä on juuri käsitelty.

olen siltikin sitä mieltä, että jos kysyttävää on, niin kannattaa selkoa siihen hankkia tavalla tai toisella.. ja netissähän se on helppoa, ku ei kukaan voi päin naamaa nauraa. :)

Vierailija
15/15 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan kohtuudella myöskin brittien suosituksia ja jonkin verran myös amerikkalaisten suosituksia.

Esimerkiksi sauna on kielletty koko raskauden aikana. Muistaakseni jotkut suosittavat kieltävät saunomisen myöskin esimerkiksi IVF-hoitojen aikana. Samoin kahvi on joillekin paljon tiukemmassa pannassa kuin Suomessa. Alkoholia taas saattoi suositusten mukaan nauttia enemmänkin, nythän britit tiukensivat suositustaan.

Joskus tuntuu siltä, että se mikä on itselle ja omalle kulttuurille vierasta, on helposti myös kiellettyjen listalla. Muistaakseni luin, että esimerkiksi maastohiihto on kiellettyä. Suomalainen taas voisi ajatella, että hyvää urheilua on hiihdellä pehmeässä hangessa jossain tasaisella pellolla.

Sen sijaan taas vauvoille saatetaan tyrkyttää jos jonkinlaista ihorasvaa, saippuaa tai vaipparaikastetta, jotka taas Suomessa yleensä tuomitaan jos ei vahingollisena niin ainakin turhana.

Haluan sanoa, että monet suosituksista ja ohjeista lienevät jonkin verran kulttuurisidonnaisia ja kaikkeen ei kannata suhtautua absoluuttisena totuutena.

Minä odottelen vasta esikoista, mutta kuvittelen, että suosituksia ja ohjeita tulee myöskin siihen lapsen kasvatukseen aika lailla. Itse pitää valita mitä noudattaa.