Opettaja pieksi oppilaan
Tämä on jo toinen kerta, kun opettaja kävi käsiksi yhdeksättä luokkaa käyvään 15-vuotiaaseen poikaan.
Tilanne pojan ja opettajan välillä kiristyi ensimmäistä kertaa tiistaina aamupäivällä, kun oppilas ei suostunut menemään välitunnilla ulos. Pojan mukaan opettaja menetti malttinsa ja löi häntä.
Opettaja kertoo ainoastaan hieman tuupanneensa oppilastaan.
Iltapäivällä poika meni saman opettajan tunnille. Opettaja poisti mielestään häiriötä aiheuttaneen oppilaan luokasta ja raahasi hänet rehtorin kansliaan.
- Satuin hakemaan sinä päivänä poikaa koulusta ja kotimatkalla hän kertoi minulle, mitä koulussa tapahtui. Soitin tietenkin heti rehtorille, pojan isä kuvailee.
Isän mukaan poika selvisi tapauksesta kivulla ja säikähdyksellä.
- Rehtorin kanssa sovimme, että poika siirretään kyseisessä oppiaineessa toiseen ryhmään, jotta hänen ei tarvitse olla enää tekemisissä tämän opettajan kanssa, isä kertaa.
Ärsytti ja kiivastui
- Yritämme nyt selvittää, mitä tässä on todellisuudessa käynyt. Opettaja on myöntänyt turhaan kiivastuneensa. Myös oppilas on myöntänyt tahallaan ärsyttäneensä opettajaa, koulun apulaisrehtori Juha Salo kertoo.
- Kaikki mahdolliset oppilaaseen kohdistuvat voimankäytöt otetaan vakavasti ja ne selvitetään, Salo lisää.
Viime tammikuussa poliisi epäili toista koulun opettajaa saman pojan pahoinpitelystä. Tuolloin oppilas sai mustelman ja tapausta tutkittiin lievänä pahoinpitelynä. Opettaja ei saanut tuomiota, mutta hän ei enää opeta kyseisessä koulussa.
Poika ja hänen isänsä tekivät perjantaina iltapäivällä tekemässä uudemmasta pahoinpitelytapauksesta rikosilmoituksen poliisille.
Voi voi pientä kulta mussukkaa!!! En väitä ,että opettaja olisi toiminut oikein tai että kehenkään saisi käydä käsiksi. Mutta veikkaampa , että tämä kullanmussu on aika kauhea tapaus tuolla koulussa. Siitä kertoo jo se että tämä oli jo toinen opettaja joka poikaan käsiksi kävi.
Kommentit (22)
ja joku toinenkin opettaja käynyt käsiksi samaan oppilaaseen?!?! Oppilassa ei varmaankaan juu mitään vikaa, miten vanhemmat kehtaavat nostaa rikossyytettä jos oma poika käyttäytyy idioottimaisesti koulussa.
http: //www. iltalehti. fi/uutiset/200712086956502_uu. shtml
on oikeasti jo vanhempien aika tajuta, ettei he nuortaan auta millään rikosilmoituksen tekemisellä!
Tuossa menee vaan pahimmillaan hyviltä opettajilta maine yhden häirikön kanssa taistellessa. Tietysti en tiedä tarkkaan tapausta, mutta kuulostaa kyllä pahasti siltä, että nyt on nuoressa se " vika" eikä hänen kuulu enää saada opiskella yleisopetuksessa! Erityisluokalle, missä on avustaja ja paremmat mahdollisuudet puuttua häiriökäyttäytymiseen (esy).
Tottakai tuosta täytyy tehdä rikosilmoitus! Vaikka olisi kuinka ärsyttävä oppilas niin lyödä ei saa!
mutta toisaalta sympatiat ovat kyllä opettajan puolella. Täytyy olla melkoinen kauhukakara, jos saa kaksi eri opettajaa menettämään malttinsa tuolla tavalla!
Sääliksi käy myös pojan luokkatovereita, eihän heillä ole opiskelurauhasta tietoakaan.
Opettaja pahoimpitelee--> pojalle lääkitys ja psyk. sairaalaan kouluun???
Vierailija - 08.12. 08:10 vastaa tähän viestiin (3/10)
Siinä nähdään, ettei koulu mahda mitään oppilaille, jotka
todennäköisesti kuuluisivat sairaalakouluun (psykiatrinen) tai ainakin tarvitsisivat lääkitystä ja oman avustajan.
Vanhemmilla pahasti pallo hukassa, kun poliisia huudetaan joka välissä. Ovatkohan yhtään kysyneet opettajilta ja rehtorilta, miten lapsensa koulupäivät yleensä kuluvat? Käyttäytyyköhän piltti moitteettomasti kotona ja muualla koulun ulkopuolella, eli onko vika todellakin opettajissa?
Mutta tosiasiassa on oppilaskin varmasti ollut provosoiva ja todennäköisesti häntä ei ole saatu toimimaan koulun sääntöjen mukaisesti millään. Oppilas tarvitsisi siis muutakin apua kuin rikosilmoituksen teon. Tästäkin huolimatta opettaja ei saa lyödä oppilasta milloinkaan.
vaan yleensä sitä, että vanhempien tulisi vähän itsekin huomata, jos lapsella on jokin pielessä. Tässähän on kaksi eri opettajaa " lyönyt" samaa oppilasta. Tietenkään ei saa lyödä, eikä opettaja niin ole myöntänyt tehneensäkään.
Ei nyt sentään tällaisen perusteella sairaalakouluun, taisin liioitella :).
että poika on riekkunut luokassa, opiskelurauhasta ei tietoakaan. Opet saanut tarpeekseen ja yrittänyt viedä pojan rehtorin kansliaan. Poika pannut vastan jakotimatkalla marttyyrinä kertonut isilleen kuinka opettaja on julma ja lyö. Toivottavasti tässä kuullaan myös luokkatovereita jotta saadaan totuus selville. Poika ilmeisesti täysin kuriton, ehkä opettaja ei des tehnyt mitään, koittanut saada vain opiskelurauhan luokkaan.
Mikä on todellinen ongelma? Yksi tottelematon lapsi? Mikä on työyhteisön henki? Saako opettajat tukea muilta vaikeiden tapausten kanssa, vai pidetäänkö heitä heti huonoina opettajina? Saako lapsi tukea, onko koulussa työnohjausta? Miten tällainen voi toistua?
Oppilas väittää että opettaja löi ja opettaja sanoo vain tönäisseensä. Sinänsä myös pelkkä tönäiseminen on rikos ja virkavirhe. Mutta koska tilanne on epäselvä, on hyvä asia että tästä on tehty rikosilmoitus, jolloin poliisi tutkii mitä oikeasti tapahtui. Tämä on kaikkien oikeusturvan kannalta positiivinen asia.
Opettaja pieksi oppilaan kuulostaa kohtalaisen rajulta syytökseltä. Nämä vanhemmat lapsineen, jotka tietävät oikeutensa mutta eivät piittaa vähääkään omista velvollisuuksistaan saavat vettä myllyynsä tällaisesta tuesta lööpeissä.
Eniten tästä kärsii yksittäisen opettajan lisäksi hänen loput 160 opppilastaan, joista 155 käyttäytyy hyvin ja haluaa oppia. Näiden oppilaiden vanhemmat ymmärtävät, että peruskolussa heidän lapsensa saavat perustiedot ja -taidot jatko-opintoihinsa ja opettajat vilpittömästi haluavat edistää oppilaidensa oppimista.
Lööpit ja oikeusjutut vievät opettajalta energian tehdä työtä näiden oppilaiden kanssa ja heidän hyväksi.
oli minkälainen kaukhukakara hyvänsä PÄTEVÄ opettaja pystyy hänet hanskaamaan jollain muulla keinolla - ja, kuten tästä näkyy, epäpätevä ei saa häntä kuriin väkivallankaan keinoilla.
MIKSEI OPETTAJIA KOULUTETA KOHTAAMAAN MYÖS HANKALIA OPPILAITA? Miksei heitä kouluteta käyttämään psykologiaa ja järkiperusteluita väkivallan sijasta?
Ihan oikeasti. Minä olen pienikokoinen nainen ja jos opettajana yrittäisin turvautua mihinkään fyysisiin keinoihin, olisin ihan pulassa, koska puolet yläasteikäisistä pojista on minua reilusti isompia. MUTTA MINUNPA EI TARVITSE TURVAUTUA VÄKIVALLAN YRITTÄMISEENKÄÄN, KOSKA OLEN PÄTEVÄ. 10-vuoden uran aikana puhe ja katse on aina riittänyt.
Ja jos olisin ongelmalapsen vanhempi, yrittäisin kyllä myös pitää huolta siitä, että häntä opettavat pätevät opettajat, jotka pystyvät häntä auttamaan. Tuommoiset epäpätevät sählääjät saakin erottaa!
auttanut. Minun ei ole koskaan tarvinnut turvautua voimakeinoihin, enkä siihen sortuisikaan - ennemmin soittaisin poliisille, jos tilanne olisi uhkaava. Opettajalla muuten on oikeus poistaa voimakeinoin häirikkö luokasta, ellei tämä itse tee sitä kehotuksesta.
Silloin on ihan sama, oletko pätevä vai epäpätevä. Tällainen vanhempi voi aiheuttaa paljon harmia tai ainakin vie opettajalta paljon aikaa, joka luonnollisesti on pois oikeasta työstä. Kärsijöinä ovat kaikki muut oppilaat, sinun ja minun lapset. Omalle kohdalleni ei vielä ole tällaista sattunut (koputan puuta), mutta läheltä olen joutunut seuraamaan pätevän opettajan simputusta. Ja ikävä kyllä tuntuu, että koulut ovat aika kädettömiä tällaisia vanhempia vastaan. Aikaa kuluu tuhottomasti hukkaan.
Ilta-lehden tapauksestahan emme voi tietää mitään muuta kuin, että opettaja EI piessyt oppilasta.
Urjalassa on ainakin asaman niminen apulaisrehtori...
http ://www .urjala. fi/portal/koulutus/peruskoulutus/urjalan_ylaaste/
minulla on kuitenkin ollut useinta adhd-tapauksia ja pari aspergeria sekä muutama muuten vaan kovis. Ehkä he ovat olleet helppoja, mene ja tiedä. SEn kumminkin tiedän, että missään tapauksessa väkivaltaan turvautuminen ei parantaisi mahdollisuuksiani selviät itseäni isomman oppiaan kurinpdosta. TÄhän asti on tosiaan puhe ja katse riittänyt (ja niihin toki sisältyy myös toisen puheen kuuleminen, eikä pelkkä itse selittäminen) mutta JOS tulisi eteen tilanne, jossa ne eivät riittäisi, minä soittaisin jonkun muun apuun: Ensin vahtimestärin ja sitten poliisin. Itse en ryhtyisi käsikähmään, kun tietäisin sen häviäväni. Minulla on myös runsaasti harjoitusta itseni hillitsemisestä sellaisissakin tilanteissa, joissa minua provosoidaan. En hermostu, enkä sählää.
Miten tekisit tuon oikeasti? Jokainen, joka koulussa on vuosia työskennellyt, tietää kuinka nopeasti yllättäviin tilanteisiin täytyy reagoida ja yleensä silloin olet yksin ainoana aikuisena tekemässä ratkaisut.
Iltalehden uutinen ei viittaa käsikähmään. Siinä uutisoidaan ylilyövällä otsikolla pojan ja isän tulkinta tapahtumista. Uskomatonta, että jotkut opettajat lähtevät leikkiin mukaan samalla pönkittäen omaa erinomaisuuttaan kuvitteellisissa tilanteissa.
todennäköisesti kuuluisivat sairaalakouluun (psykiatrinen) tai ainakin tarvitsisivat lääkitystä ja oman avustajan.
Vanhemmilla pahasti pallo hukassa, kun poliisia huudetaan joka välissä. Ovatkohan yhtään kysyneet opettajilta ja rehtorilta, miten lapsensa koulupäivät yleensä kuluvat? Käyttäytyyköhän piltti moitteettomasti kotona ja muualla koulun ulkopuolella, eli onko vika todellakin opettajissa?