Voiko kuivat läntit vauvan iholla olla allergiaoire?
Pikkasen alle 6kk vauvalla varsinkin jaloissa hieman punoittavia pyöreitä kuivia kohtia. Myös käsivarsissa hieman. Muuten on hyvä iho esim. vaippa-alueella. Ollaan nyt viikon-pari maisteltu kiinteitä niin tuli mieleen voiskos niistä johtua nuo vai onko vaan muuten kuiva iho. Rasvailla oon tietty yrittänyt.
Kommentit (9)
Vierailija:
Pikkasen alle 6kk vauvalla varsinkin jaloissa hieman punoittavia pyöreitä kuivia kohtia. Myös käsivarsissa hieman. Muuten on hyvä iho esim. vaippa-alueella. Ollaan nyt viikon-pari maisteltu kiinteitä niin tuli mieleen voiskos niistä johtua nuo vai onko vaan muuten kuiva iho. Rasvailla oon tietty yrittänyt.
Mutta meillä meni myös pepun iho ihan kuivaksi ja punoittavaksi allergian vuoksi. Mutta se atopia on tavallaan vähän eri juttu, eli ei välttämättä allergiaa. Kannattaa rasvata hyvin.
meillä on mulla ja lapsilla kaikilla atooppinen, mutta ei mitään allergioita.
laita rasvaa, ja rasvaa, mieluiten apteekin jotain perusvoidetta, aqualan L ja ceralan meillä parhaat. lisäksi ongelmakohtiin mietoa kortisonivoidetta.
ihottumat nimittäin laajenevat ja lisääntyvät, ja ne kutisee ihan älyttömästi. siinä määrin, että nukkuminen voi ihottuman ollessä ärhäkkä olla vaikeaa, vaikka ihottuma-alueet olisivatkin pienet.
vaiva alkaa meillä yleensä loppusyksystä/alkutalvesta, ja kesät on sitten helppoja.
ihottumaa on yleensä käsivarsissa ja jaloissa, satunnaisesti keskivartalossakin, mutta raajat pahemmat. (ja mulla joka vuosi nännit menee peräti rikki)
meillä rasvataan ihottuma-aikana lapset aamuin illoin päästä varpaisiin, ja tarpeen mukaan sitten päivällä jos kutiaa.
itse rasvaan kerran päivässä suihkun jälkeen, ja kutisevia kohtia tarpeen mukaan lisäksi.
ennaltaehkäisy, eli riittävä rasvaus on helpompaa, kuin ihottuman pois saaminen, jos se on oikein lehahtanut..
ja neuvolan lääkäriltä kannattaa pyytää reseptillä rasvat, aqualan L ja cerala on paljon edullisempia 400g pumppupullossa, kun siitä saa kelan korvauksen pois sillä reseptillä
Jospa johtuukin siitä sitten, että iho kutisee
kutina on ihan kauhea välillä, itse raavin unissani joskus itseni verille.
ja lapset nukkuu joskus tosi levottomasti. sitten rasvataan yöllä, ja nukutaan taas.
esikoisella oli vauvana kova kutina. heräsin yöllä siihen, että vauva kääntyili levottomana, ja heräsi pian huutamaan. pikkuhiljaa se vauva alkoi jo rauhoittua kun aloin riisua yöppäriä. oli ilmeisesti oppinut, että jaaha, rasvaa tulee, ja kutina hellittää.
kannattaa käyttää riittävän täyteläisiä voiteita, sillä liian " ohut" voide kirvelee kuivalla iholla. ilmenee huutona.
Mutta nyt kun asiaa ajattelen, niin meidän tytöllä on kyllä molemmin puolin samanlaista ihottumaa. Nilkoissa, molemmissa kyljissä sekä reisissä... juuri tuollaisia ap:n kuvailemia kuivia laikkuja, eivät ole kovin pahan näköisiä. Nilkoissa on pahin, koska jalat kastuvat pari kertaa päivässä. Meille paras rasva on ollut Decubal ja Lipolan.
niin käy lääkärillä - saat reseptin ja kaikki menee vakuutuksen piikkiin. meillä erittäin toimiva rasva on basan. tyttöä rasvataan aamuin ja illoin. nyt kun tuli pakkasia niin iho reagoi heti ja varsinkin poskipäihin pitää laittaa rasvaa useammin.
meillä oli molemmilla lapsilla pikkuvauvoina sellaisia sormenpäänkokoisia kuivia, hiukan punertavia laikkuja jaloissa. menivät kuitenkin ohi jossain vaiheessa. luulen, että olivat vaan kuivuudesta johtuvia - vauvojen jalathan usein kastuvat pyllypesun yhteydessä.
taisi niitä tosin olla käsivarsissakin joskus... mutta katosivat nekin! ; )eivätkä siis olleet allergiaoireita.