Mitä teillä saa syödä?
Jos teillä on kotona ruokapöydällä korissa hedelmiä, tai keittiön pöydällä vaikka lautasella pullia, onko teillä niin, että lasten kaverit voivat niitä ottaa tai syödä kaikki ilman että tarvitsee aikuiselta kysyä?
Kommentit (7)
Meillä EI saa syödä ilman lupaa - sillä lapset eivät syö ruokaa jos vetävät navan täyteen pullaa.
Eli lapset 7, 5, ja 1 opetetaan siihen, että talossa voi olla esillä karkkikippoja, mutta niistä ei syödä lupaa kysymättä. joskus lupa tulee, joskus lupaa ei heru.
Saa syödä mitä esillä on. Oma mukula ei vielä tajuakaan niiden päälle, ja lapsivieraat eivät luvatta ota.
Eli närppiminen ruokien välissä on kielletty!
Tarjoan kyllä, mutta omin luvin ei toisten ruokiin(kaan) kosketa.
Hedelmiä tietysti on usein.
Kyllä oletan, että kysytään, mutta jos kysytään, niin en kiellä ellei ole erityistä syytä (esim. olen valmistautumassa vieraiden tuloon).
Mun mielestä on aika huonotapaista ottaa mitään ilman, että sitä on tarjottu. Toki voi kysyä ja useinhan lapset pyytävät vaikka juotavaa. Ja totta kai tarjotaan. Esillä meillä ei ole kuin hedelmiä.
meillä on useinkin esillä kaikenlaista, esim. pullaa kerran viikossa, mutta ne on keittiön pöydällä, ja siinä on jokaiselle perheenjäsenelle yksi, eikä ole tarkoitus, että joku kavereista tulee ja ottaa omin luvin ja syö vaikka kaikki. Ehkä olen kireäpipo, kun ajattelen, että lasten kavereilla ei ole mitään asiaa koko keittiöön. Juomista tottakai saa, mutta minusta sitäkin pitää pyytää joltakin perheenjäseneltä, eikä itse mennä omin luvin kaapeista laseja kaivelemaan.