Tilanne 34 viikkosilla?
Meillä ens viikolla (oon sillon rv34) lapsivesipunktio jossa katotaan keuhkojen kypsyyttä. Jos on kypsät ni vauva leikataan pois lähipäivinä siitä, mutta hyvin todennäköistä on ettei kuulemma ole.
Oon saanut kortisonipiikit n. kuukaus sitten.
Mulla on eteisistukka joka vuodellut jo useaan otteeseen ja välillä runsaastikkin, jonka takia mahd. pian leikkaus kun lapsen keuhkot vaan sallii.
Onko teidän 34 viikkosilla ollu keuhkot millä mallilla ja miten kehitys on ylipäätään mennyt? Kuinka kauan on vauva joutunut olemaan sairaalassa ja ootteko te ehtinyt saamaan kortisonit ennen vauvan syntymää?
Olen valtavan huolissani koko ajan että taas kohta alkaa vuoto ja vauva joudutaan " epäkypsänä" ulos leikkaamaan. Viimeviikon vietin sairaalassa muutaman päivän runsaasti vuotaen ja loput tarkkailussa ja vuodelevossa. Viikonlopuksi pääsin kotiin ja taas maanantaina alko istukka vuotaa. Eilen tiistaina pääsin onneks pois, kun vuoto oli pieni eikä jatkunut mihinkään yhden lorinan jälkeen.
Kommentit (7)
Moikka,
Meidän lapsukainen syntyi 34+4 sektiolla. Kortisonit olin saanut ja kaikki meni hyvin. Pituutta oli 49 cm ja painoa 2450. Omillaan hegitti ja valvontayksikössä vietti kaksi päivää minun oman huonon vointini vuoksi. (raskausmyrkytys)
Toinen itu syntui 30+0 sektiolla hänkin ja taas myrkytyksestä johtuen. Kortisonit olin saanut muutamaa päivää ennen. Tämäkään pienokainen 1200g ei hegityskoneeseen joutunut. Keuhkoja kuivateltiin muutama päivä ylipaineella. Sairaalassa hän kasvoi kuusi viikkoa. Ja 1½ vuoden keskoskontrollissa todettiin täysin terveeksi. Enää ei siis kontrolleja ole.
Tsemppiä.
oli muutaman yön teholla johtuen rajusta synnytyksestä. Pärjäsi kuitenkin omalla hengityksellä. Yhteensä oli sairaalassa alle kaksi viikkoa ennen kotiutusta. Ainoa ongelma sairaala-aikana keltaisuus, oli valohoidossa muutamia päiviä.
kiireellisellä sektiolla. kortisonia ei annettu. Vuorokausi meni teholla nasaalimaskilla, sen jälkeen valvonnassa muutaman päivän. Kotiin päästiin 34+6 kun syöminen pullosta onnistui. Nyt pian 2v pojalla ei ole keskosuudesta jäljellä kuin muisto.
Meidän kaksospojat syntyivät sektiolla rv 34+0, mun raskausmyrkytyksen ja hepatogestoosin takia.
A poika oli kokoa 45cm ja 2100g ja B poika 42cm ja 1600g.
Ylipainemaskin kanssa pojat olivat yön yli (muuta apua hengittämiseen eivät tarvinneet) ja pienempi neljä päivää keskoskaapissa. Kaiken kaikkiaan sairaalahoidossa olivat 3 viikkoa, lähinnä syömistä opettelemassa ja keräämässä painoa, valohoitoa keltaisuuden takia saivat myös muutamia päiviä.
Pojilla ikää nyt piirun verran yli vuoden ja mitään ongelmia ei ole ollut
Meille syntyi tammikuussa -07 keskoskaksoset viikoilla 34+2 kiireellisellä sektiolla raskausmyrkytyksen vuoksi ja kaikki sujui hyvin.
Olin kerinnyt saamaan kortisonipistoksia kaksi pari päivää ennen vauvojen syntymää ja se vissiin auttoi, sillä mitää hengitysongelmia ei ollut missään vaiheessa kummallakaan.
Vauvat olivat viikkoihin nähden pienikokoisia (1465g & 1475g) ja sen takia joutuivat olemaan keskolassa kasvamassa noin kuukauden. Tehohoitoa ei kuitenkaan tarvineet ja kotiutuivat vähän päälle 2-kiloisina noin 2 vkoa ennen laskettua aikaa.
Olen jostain lukenut, että vauvan keuhkot kypsyvät noin 32 viikolla, eli 34+ viikoilla pitäisi olla jo suht hyvä tilanne keuhkojen suhteen.
Tsemppiä!
Käynnistettiin raskausmyrkytyksen ja sikiön huonon kasvun vuoksi.
Poika painoi 1800g eli oli pieni viikoille. Siksihän käynnistettiin.
Sain kortisonit 3 ja 2 vrk ennen käynnistystä.
Poika hengitti ja söi heti alusta alkaen itse ja sai valohoitoa 2 kertaa ekalla viikolla (kuten aina näillä viikoilla). Kotiin pääsi 10vrk:n ikäisenä ja ei mitään ongelmia ole ollut koskaan. Nukkuihan tuo ukkeli monta kuukautta käytännössä vain heräten syömään kolmen tunnin välein.
Lähti kävelemään 11kk iässä, nyt 1v 4kk (kaleteri-iässä) ja on ottanut täysin kehityksen kiinni jo kauan sitten. Nyt on jo aivan täysi riiviö!
Meillä käynnistettiin synnytys rv 34+2, koska vauva ei enää kasvanut masussa (istukan verenkiertohäiriö). Sain muistaakseni kortisonit viikkoa ennen käynnistystä. Syntyessään vaavi painoi 1685g, 43cm.
Vuorokauden oli lasten teho-osastolla hengityksen takia ja sit pari päivää valvontaosastolla, jonka jälkeen siirtyi lastenosastolle. Kaikkiaan vauva oli sairaalassa 3viikkoa. Tuohon 3viikkoon sisältyi kaksi yli viikonlopun kestävää kotilomaa.
Nyt laps on jo 3kk ja painaa reilu 5200g ja pituutta vajaa 60cm. Hienosti on kaikki mennyt.
Voimia ja jaksamista sinulle! Sairaala-aika on raskasta, mutta nyt 3kk:den jälkeen sitäkin aikaa muistelee jo hymyssä suin. Toivottavasti kaikki menee teillä hyvin! Kyllä ne vauvat kasvaa täällä masun ulkopuolellakin.