Mitä rautatabletteja syötte?
Itselläni alhainen Hb. Neuvolasta kehotettiin syömään Obsidan rautatabletteja, mutat en kertakaikkiaan saa nieltyä niitä kun niitä ei pysty sen " muovimaisuuden" takia puolittamaan. Olen juonut sellaista rautavalmistejuomaa jota saa luontaistuotekaupasta (en nyt muista nimeä) mutat ei ole juurikaan nostanut arvoja. Onko olemassa jotain pienempikokoisia rautatabletteja joita voisi raskaana syödä?
Kommentit (20)
Se on ollu ihan hyvä, enkä ole kokenut niitä tabletteja liian isoiksi. Eikä ole muutenkaan tullu mitään sivuvaikutuksia.
mulle ei ole sopinut tabletit ollenkaan,mutta noilla tipoilla saanut hempparin hyvin nousemaan.
..ekaks söin Retafer (?) tabletteja, sellasia pieniä punasia jotka piti nielasta...kai niistä jotain apua oli mut aiheutti vatsavaivoja. Nyt mulla on Maltofer-pureskelutabletteja joita pitäis syödä, mut kun ne maistuu ihan kauheelle :-O en saa läheskään joka päivä syötyä, enkä viitti uusiakaan ostaa ku on täys paketti kotona.
Floravital tai sitten parhaaksi itse olen todennut Floradix Kräuterblut-saftin.
Nestemäisenä rauta imeytyy parhaiten. Tuo jälkimmäinen mainitsemani on lisäksi ihan hyvän makuinen :) c-vitamiinia muista nauttia aina rautavalmisteen kanssa ja älä ota kalsiumia sisältäviä tuotteita samanaikaisesti ( heikentää raudan imeytymistä)
aiheuttaneet vatsavaivoja, oon vaan jo tottunut. Ihan OK ne on nostaneet hemoglobiinia.
Kolmas pullo on jo menossa Floradix Kräuterblut-saftia. On tosiaan kohtalaisen hyvänmakuinen, siinä on lisäksi c-vitamiinia ja joitakin b-ryhmän vitamiineja. Ei aiheuta pahemmin vatsavaivoja. Voi käyttää samaan aikaan myös jotain muuta rautavalmistetta, minä syön kuureina lisäksi Obsidania, jos hb laskenut.
Varmaan tämä on jo tiedossa, mutta hyviä raudanlähteitä ravinnossa ovat mm. kokojyvävilja ja vihreät kasvikset.
Aloitin ensin obsidanilla, mutta hemoglobiibi ei noussut yhtään. Ei ilmeisesti imeytynyt, joten terkka ehdotti spartosineä. Tabletit ovat pieniä ja niellään kokonaisina. Vatsavaivojakaan ei ole tullut ja hemppakin oli vähän noussut. Samaa valmistetta saa myös veteen liuotettavina rakeina.
Ja maitotuotteita/kalsiumia ei koskaan samalla, ne taas estää raudan imeytymisen.
Moi! Olen myös itse mallia " sihtikurkku" , kannattaa kokeilla ottaa tabletti esim jogurtin kanssa, itse saan sen sillon nieltyä helpommin kuin esim. veden kanssa.
Mä nielasen tarvittaessa isojakin tabletteja - vaikka euron kolikon kokoisia.
Kahdella viime mittauskerralla hb ollut 95 luokkaa. Oon käynyt jo kerran verikokeissa ja ens kerralla jos ei oo noussut niin sitten terkkari lupas lähettää ä-pkl:lle tutkittavaksi. Mulla on kyllä muutenkin tosi matalas hb, ennen raskautta normaalitaso n. 115. Joten 95 ei edes tunnu matalalta mulle.
Ei oo pakko nielaista koko kapselia. Tästä mainitaan kyllä pakkauksessa. Muistaakseni jokunen vuosi sitten ei tuota mainintaa vielä ollut, kun odotin esikoistani.
siiricata:
Moi! Olen myös itse mallia " sihtikurkku" , kannattaa kokeilla ottaa tabletti esim jogurtin kanssa, itse saan sen sillon nieltyä helpommin kuin esim. veden kanssa.
Mulla on hemppa 104 ja olen yrittänyt saada sitä nousemaan Retaferilla ja Obsidanilla, mutta kuurit ovat jääneet kesken, koska maha on mennyt sekaisin.
Ainoa lääke josta ei tule maha kipeäksi on nestemäinen Maltofer, mutta se on kallis. Pieni pullo maksaa 20e ja riittää mulla vain tosi lyhyeksi ajaksi kun joudun ottamaan lääkettä maksimimäärän. Maltofer on kolmi-ioninen valmiste (tai jotain sellaista...?), edellämainitut tabletit ovat kaksi-ionisia. Tämän vuoksi Maltofer imeytyy eri tavalla kuin em. tabletit, eikä sen kanssa tarvitse ottaa c-vitamiinia tai vältellä maitotuotteita. Tosin kaikilla ei Maltofer imeydy kuten pitäisi - mutta sama juttu on myös tabujen kanssa, eli kannattaa testata, millä se hemppa parhaiten nousee.
Kräuterblut-saftissa rautaa on ainoastaan 15mg kun esim. Obsidanissa on 100mg joten siitä voi päätellä sen juoman tehon. Tosin joillain se on joka tapauksessa nostanut hemppaa eli sitäkin kannatta kokeilla.
Edellisessä raskaudessa mulla nousi hemppa hyvin kotimaisella Ferroforte B-nesteellä, mutta kun olen nyt heti perään uudestaan raskaana, ei se enää auttanutkaan. Sitten otin Obsidania, mutta se oli ihan tyhjän kanssa. Nyt olen saanut hempan nousemaan edullisella Retaferilla, joka ei ole ihme kyllä edes vatsavaivoja aiheuttanut. Tärkeää on myös juuri ettei syö mitään maitotuotteita kahten tuntiin ja että nauttii c-ja b-vitamiinia samalla. Itse otan vaikka mandariinin kanssa ja samalla hujauksella b-vitamiinitabletin.
Mun mielestä muuten se Kreuterblausaft on ihan kamalan makuista.
Olen kokeillut useita rautavalmisteita ja ei ole kovin hyvin noussut ennen kuin aloin ottamaan illalla viimeisenä nukkuun mennessä tuon rautalääkkeen ja tuoremehun kanssa (retafer). Neuvola sanoi,että para olisi ottaa ihan yöllä tyhjään mahaan tuoremehun kanssa. imeytyy parhaiten silloin.
Mulle oli tästä apua kahdessa aikaisemmassa raskaudessa ja katsotaan nyt tarvitaanko tässä syödä, varmaankin.
-pikkukolmonen3-
Eihän sitä jogurttia tartte litrakaupalla syödä tablettia otettaessa =) Ei se niin paljoa heikennä että koko teho menis.
Kyllä minulle ainakin verisuonilääkärini sanoi, että mitään maitotuotteita ei saisi ottaa pariin tuntiin raudan nauttimisesta. Jos kerran ihmisillä on hempat alhaalla ja arvot pitäisi saada nousemaan, en todellakaan suosittelisi raudan ottamista maitotuotteitten kanssa. Menee tehot hukkaan, kun muutenkin tablettien imeytyminen on niin ja näin.
Obsidanin voi todellakin aukaista. Ja sisällön on helppo kaataa suuhun ja mehua päälle. En ymmärrä, miksi tieten tahtoen rautalääkettä pitäisi ottaa maitotuotteitten kanssa, kun kerran varsin hyvin tiedetään, että rauta imeytyy silloin huonommin.
Aiemmin kysyin asiasta täällä palstalla niin ajatus tyrmättiin ehdottomasti. kuulema se muovikapseli siinä nimenomaan vaikuttaa siihen että rauta imeytyy oikeanlaisesti.. enkä kyllä muista lukeneeni siitä pakkauksesta mitään tabletin aukaisemisesta. Mutat siis täällä kuitenkin ihmisiä jotka avaavat tabletin ja syövät vaan sisällön ja sillä saaneet HB:n nousemaan?
eiköhän tässä ole pääasia se että tabletin saa otettua eikä se miten sen ottaa? Itselläni on hb noussut vaikka olen ottanut jogurtin kanssa. Eihän ne maitotuotteet tehoa poista vaan heikentää.
Kapselin avaamisesta sen verran että en usko sen olevan paras vaihtoehto, muovikapseli kun on yleensä nimenomaan sitä varten että imeytyy vasta oikeassa paikassa.
Neuvolas hyväksyi sen, sitä saa kai apteekistakin, mutta en oo varma neuvolan täti vaan meinas niin. On ollut hyvä nostamaan hb:tä.