KÄÄK! Periytyykö etäinen äitisuhde?
Meillä ei ole vielä (ikävä kyllä) lapsia mieheni kanssa. Mutta koska äitisuhteeni on hyvin etäinen, olen monta kertaa ääneen vannottanut, että haluan lapsieni kanssa läheiset välit. Äitini kanssa näin ei ollut edes lapsena, eikä siten yllättäen aikuisenakaan.
Nyt ykskaks tajusin, että ei ole mitenkään lähienen suhden äitini ja isoäitinikään välillä. Jos äitini on saanut tämän mallin omalta äidiltään, voinko minä lainkaan päästä tästä oppimastani mallista eroon, vaikka todellakin haluaisin!
Kommentit (6)
Olen ikäni kärsinyt äidin ikävästä. Jo 13v päätin, mitä tekisin toisin omien lasten kohdalla. Virheitä olen varmasti tehnyt mutta äitini virheitä olen korjannut. Lapseni ovat jo aikuisia mutta päivittäin olemme yhteydessä, jaamme arjen ilot ja surut. Olen aina olemassa heitä varten!
Minulla on etäiset välit äitini kanssa, mutta läheiset välit tyttäreni kanssa. Toki asiaan vaikuttaa paljon myös se, että meitä oli 4 sisarusta ja minulla on vain yksi lapsi...
Mutta olen kyllä myös tietoisesti ollut erilainen äiti kuin omani oli. Eli annan hellyyttä, tuen lasta ja olen kiinnostunut hänen asioistaan, en motkota turhista vaan opetan tekemään asioita jne.
Itse ainakin yritän kovasti, että olisin tyttäreni kanssa läheisempi kuin mitä olen äitini kanssa. Tytär on nyt vasta 7, joten vaikea sanoa onnistumisesta mitään vielä.
Sinulla on mahdollisuus läheiseen suhteeseen. Onko luonteesi samankaltainen kun äidilläsi ja mummollasi. Uskon että kyse on siitä että he ovat kylmiä ihmisiä ja sinähän voit olla lämminsydäminen ja pitää läheisyydestä.
Minulla on läheinen suhde lapsiini, paljon sylittelyä ja asioiden jakamista heidän kanssaan, oma äitini oli etäisempi kuin isäni. Isän sylissä olin enemmän kuin äidin vaikka äiti oli kotona.
Äiti touhusi ja hääräsi koko ajan, huolehti että perusasiat on kunnossa, vaatteet, ruokaa ja puhtautta. Kodin ilmapiiri oli kyllä hyvä ei riitoja yms. Äitini on ollut aina ahkera ja on sitä edelleen, osoittaa välittämisensä tekemillään asioilla ei niinkään kosketustasolla.
Isän kanssa aina halataan, äitiäni kyllä halaan näin aikuisiällä jossain vaiheessa aloitin ja äiti oli silloin vähän vaivautunut isän kanssa se käy niin luontevasti.
Mutta alttius siirtää oman lapsuudenkodin mallia on vahva ellei itse tiedosta mitä haluaa muuttaa ja mitä haluaa siirtää.
Toki opitut tavat ja kasvatusperiaatteet ovat niin tiukassa että välillä tuntuu että ne tulevat kuin " selkärangasta" mutta niiden tiedostaminen ja työstäminen auttaa katkaisemaan tätä sosiaalista perimää-
mutta oikeasti se ei perriydy. Sen sijaan voit omaksua lapsuudenkotisi toimintamallin tai olla omaksumatta sitä ja molemmat vaihtoehtdot voivat toteutua alitajuisesti tai tarkoituksella tiedostaen. Kuinka vaan.