Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesan vuoropäiväkodeista kyselisin apua

Vierailija
04.12.2007 |

Kaipailisin asiallisia vastauksia seuraavanlaiseen pulmaani. Olen muuttamassa ulkomailta kahden pienen tyttäreni kanssa takaisin Suomeen ja tulen olemaan yksinhuoltaja. Lasten isä jää asumaan ulkomaille. Työpaikkani ja on Helsingissä ja nyt mietin lastenhoitojärjestelyjä. Miten toimii vuoropäiväkoti ja millaisia ne ovat Helsingissä. Minulla on nimittäin työmatkoja noin 5-6 kertaa vuodessa ja ne ovat kestoltaan 2-10 päivää. Voivatko lapset olla työmatkojen ajan vuoropäiväkodissa? Minulla ei ole ketään läheisiä ystäviä tai sukulaisia jotka voisivat auttaa minua lastenhoidossa.

Mitähän muita mahdollisuuksia ko. asian suhteen olisi? Niin ja sanomattakin kai selvää, että rahalla ei ole mahdollisuuksia mälläillä eli mikään aupair tai lastenhoitaja kotiin ei vaihtoehto.

Mitkä ovat hyviä vuoropäiväkoteja/päiväkoteja Helsingissä? Luulen, että asuinpaikkana tulee olemaan itä-Helsinki, luultavasti Herttoniemi, Roihuvuori, Laajasalo tms. En halua Kontulaan enkä Vuosaareen. Toisaalta ajattelin myös Oulunkylää tai Tapanilaa, sillä siellä on käsittääkseni myös vuoropäiväkoteja lähistöllä.

Asiallisia vastauksia kaipailisin... näin ensi alkuun mielipiteet olisivat suuri apu.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vuoropäiväkoteja, joissa lapset ihan asuvat. Joidenkin lasten elämä ei paljon eroa lastenkotilapsen elämästä.

Esimerkiksi vanhempi/vanhemmat ovat laivalla töissä viikon ja sen ajan lapsi asuu päiväkodissa. Seuraavan viikon vanhempi on vapaalla ja toivottavasti lapsikin.

Vierailija
2/17 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuoropäiväkotiin edes hakijoiksi. Miehellä matkatyö, mulla epäsäännölliset työajat. Emme täytä kuulemma kriteerejä. Mies yleensä 1 - 2 viikkoa kuukaudesta matkoilla, Suomessa ollessa päivätyö, mulla työvuoroja iltakymmeneen....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kyllä olen vaihtamassa myös työpaikkaa, mutta kaikki vie aikansa. Ja kuten aloituksessa kerroin, niin olen ulkomailta muuttamassa takaisin Suomeen. Minulla on työpaikka odottamassa Helsingissä (hoitovapaani päättyy) ja uutta työpaikkaa on kovin vaikea hakea näin kaukaa. Eli kun paikan päälle pääsen, niin alan katsomaan muita töitä, mutta jotain on tehtävä elääkseen ennen sitä vai milläs me elettäisiin? Kyllä kai muillakin yksinhuoltajilla on töissä joskus työmatkoja?????

Kauheaahan lapset on jättää hoitoon päiväkaupalla, mutta mielestäni se on kuitenkin parempi vaihtoehto kuin olla joka päivä " henkensä kaupalla" uhattuna lasten isän kanssa saman katon alla. Alkoholin suurkuluttaja ja tappouhkauksiakin on meille hänen osalta tullut, että silleen. Joten kaikki on suhteellista!

Vierailija
4/17 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos sulla muuten on normaali päivätyö, saat lapsesi tavalliseen päiväkotiin, mutta matkojen ajaksi vuoropäiväkotiin, jos tiedät ne hyvissä ajoin etukäteen. Ei se niin kauheeta ole.

Vierailija
5/17 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta nuo muutamat työmatkat vuodess " epäsäännöllistävät" työn.

Vierailija
6/17 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

et hain vielä iltavuoron jälkeen lapsen noin kymmeneltä ja vein aamulla tosi aikaisin, mutta pyysivät sitten hoitopaikasta et jättäisin lapsen yöksi että yöunille jäisi aikaa (silloin lapsen unet noin 4h yö kun hain) eli aikaa vietti sitten mun illan ja aamun aikana noin 16h putkeen :o(

Mä kyllä sain paikan ihan normi ajassa eli 4 kuukautta aikaisemmin laitoin paperit

Vierailija
7/17 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

uhanko totta jättäisit lapset päiväkotiin kymmeneksi päiväksi?!

Jos harkitsisit työpaikan vaihtoa?

Vierailija
8/17 |
05.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksinhuoltaja ja minulla on töitten takia lapset noin kerran kuukaudessa päiväkodissa kolmesta neljään päivään kuussa. Emme ole kokeneet sitä pahana eikä minullakaan ole oikeastaan muuta mahdollisuutta. Minulla ei ole tullut mieleenkään vaihtaa työpaikkaa tämän asian takia, mutta meitä on moneksi. Ja tämä siis Helsingissä.

Vierailija
9/17 |
06.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen siis vuorotyötä, mutta ilta ja viikonlopputöihin voi vaikuttaa paljon itse ja taisin pk:n johtajallekin sanoa että tavoite on että isä (oltiin silloin just erottu) ja isovanhemmat hoitaisivat lapsia kun olen töissä. No, kun lapset vietti arjen toisessa tarhassa niin eipä tullut koskaan vietyä ympärivuorokautiseen...

Vierailija
10/17 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne ole hotelleja. Siellä on tarkoitus yöpyä yövuoron aikaan, mutta ei majoittua työmatkojen tai lomien ajaksi. Kotiin hoitaja vaan!

Vierailija
11/17 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä tarkasti vuoropäiväkotien toimintaa ja siksi kyselen. Täytyy siis alkaa kartoittamaan muita vaihtoehtoja, mitä ne sitten lienevätkään. Tietääkö joku mikä on " maksimi" -aika minkä vuoropäiväkodissa voi olla? 24H? Tiedän, että esim. sairaanhoitajat (jotkut) tekevät päivävuoron, joka loppuu esim. klo 22 ja he hakevat lapsensa päiväkodista vasta aamulla. Eli hoitoajaksi tulee tällöin esim. klo 13- seuraavaan aamuun klo 7. Eli mikä on maksimi?

t. ap

Vierailija
12/17 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuoropäiväkotien rytmejä. Itä-Helsingissä niitä löytyy ainakin Itäkeskuksesta ja Roihuvuoresta.

Vierailija
13/17 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

varma kuinka kauan saa olla yhteen soittoon, mutta minä tein hoitajana vuorotyötä jonkin aikaa, kun lapsi oli pieni ja oli vuoropäivähoidossa esim. näin klo 12.30-seuraavaan päivään 15.30. Kun vuoroni oli 13-21 ja seuraava aamu 7-15, ei lasta haeta kymmeneltä illalla kun seuraava aamuvuoro, lapseni nukkui jo klo 20.00. Ja onhan lentoemäntienkin lapset hoidossa siellä pitempiä aikoja. Minä sinuna soittaisin ja kysyisin. Jos sinulla säännöllinen työ muutoin ja muutaman kerran vuodessa matkoja, en usko, että se päiväkodissa este, pakkohan työ hoitaa kaikilla.

Vierailija
14/17 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä muu se on kuin työvuoro? Ei se miksikään muutu, jos osa työvuorosta tapahtuu lentokoneessa, hotellissa, autossa tms. Työtä se on eikä miksikään muutu.

Monet, jotka eivät itse matkusta työkseen, kuvittelevat, että työmatkat ovat lomia tms

Vierailija
15/17 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään vuorotyötä! He tekevät yleensä päivätyötä, johon kuuluu tietty määrä työmatkoja. Se on eri asia. Kysypä päiväkodista, aama tulkinta siellä on.

Sitäpaitsi, kai niiltä työmatkoilta maksetaan matkapäivärahaa. Eikö sillä voi kustantaa hoitajan kotiin?

Hesa maksaa hyvää yksityisen hoidon tukea, jos kotiin palkkaa hoitajan ihan kokopäiväisesti. Samalla hoituu tämäkin ongelma, eikä lasten tarvitse sentään asua laitoksessa!

Vierailija
16/17 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä matkoista päivärahan saa, mutta kyllä se usein menee ihan siellä kohteessa elämiseen ja siihenhän se on tarkoitettukin! Ei työnantaja mitään ruokia ym. työmatkoilla maksa.

Toki olen lastenhoitajasta valmis maksamaan, pakko kai se on, jos se ainoa mahdollisuuteni on.

ap

Vierailija
17/17 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin päivähoitoon.

http: //www. hel .fi/wps/portal/Sosiaalivirasto/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/fi/Sosiaalivirasto/P%C3%A4iv%C3%A4hoito/P%C3%A4iv%C3%A4kodit/pk_24

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi