Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon muiden 10 kk ikäiset nukkuu? Ja syömisestä

04.12.2007 |

Hei!

Oon ajatellu ku meidän 10 kk ikäinen on vihdoin noin 2 kk sitten tajunnu alkaa nukkumaan paremmin,ainaki päivisin, et nukkuuko jo liikaakin päivällä? Nukkuu noin 10-12/13 ja sitten 15-17. Joskus kun nukkuu aamulla pidempään, voi iltaunet venyä niin, et menee nukkumaan vasta klo 16 ja silloin herätän kyllä viim.17.30. Iltaisin menee 20.30-21 yöunille. Herätään 7-8. Syö vielä pullollisen maitoa klo 1-2, syökö teidän muiden samanikäiset lapset vielä? Jos en anna maitoa, on parikin tuntia hereillä... Eli helpommalla pääsee antamalla maidon kun muutenkin yöt vielä rikkonaisia. Kova nälkä pojalla tuntuu olevan kun 150 ml menee hetkessä ja päivisinkin syö kuin hevonen!

Paljonko muuten annatte lihaa? Mä nostin nyt annosta 3 jääpalakuutioon entisen 2 sijasta ja mun miel. nukkui paremmin, jopa 4 tunnin pätkän kun yl. heräilee välillä. Allergiaselvittelyissä ollaan ja tiukalla ruokavaliolla, saa vain 6 ruoka-ainetta ja apteekin korviketta (Almiron).

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ensi viikolla 10kk täyttävä neiti nukkuu 20-09 heräämättä ja sen päälle päivällä 1-2 tunnin päikkärit tai toisinaan jopa 3 tuntia. Ihan tyytyväiseltä vaikuttaa vaikka onkin melkoiset unenlahjat. :)

Ruokailusta.. en ihan tuota jääpalahommaa hoksannut, mutta meillä syödään kaks lämmintä ateriaa päivässä jotka toisinaan molemmat on kyllä liharuokia. Kalaa, kanaa ja lihaa annetaan vuorotellen- välistä kasviksia perunan kera yms.

Aika pitkälti tyttö syö nykyään samaa kuin me itsekin, muttei meillä toistaiseksi ole mitään allergioita tullut joten tuohon ruokakysymykseen en oikein osaa vastata kun ei ole kokemusta.

Korviketta menee n. 5dl päivässä.

-henna ja tytöt-

Vierailija
2/13 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukutaan päivällä kahdessa erässä 1-2h tuntia kerrallaan. välillä annan nukkua illalla jopa klo 19-20 asti, koska silloin olen huomannut yöunienkin olevan paremmat!

yöunet on klo21-22 ja klo 8 noustaan ylös. yöunet on melko katkonaisia vielä.. n.2-6kertaan herättää yöllä, kun tutti on pudonnut, asento on huono jne. yösyönnit jäi 7kk ikäisenä kun imetystäkin lopeteltiin. tyttö alkoi itse vieroittua ja sai tissiraivareita tiheään.

liharuokaa saa 2x päivässä sellaisen pienen purkin verran. aamulla menee puuroa 1,5dl, lounaalla purkki lihasosetta, välipalaksi hedelmä/marjasose, päivällikseksi toinen purkki lihasosetta ja iltapalaksi puuroa taasen sen 1,5-2dl. niin ja tietenkin maidot kaikkien välissä ja sitä menee n.5-8dl päivässä. soseet on karkeita.

minusta sinun pitäisi jo luopua yömaidosta. sehän on vain viitselijäisyydestä kiinni, kun vieroitat. kyllä hän siihen tottuu ja oppii, että yöllä ei syödä enää tämän ikäisenä. muutama yö siinä vain menee rikkinäikseksi. kohtahan pitäisi koko tuttipullot heivata poiskin käytöstä..

minun mielestä vauva saa päivällä nukkua niin pitkään, kun haluaa kunhan ei ota yöunista. siis jos vauvasi ei yöllä nuku ja päivällä vetelee monen tunnin hirsiä, alkaisin verottaa päiväunien pituutta jotta yöt olisi pitemmät.

vauvojen unetkin on niin yksilöllisiä. meillä tyttönen on ollut aina vähäunista mallia.

cec ja pirpanella s.1.2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pian 10 kk ikäinen poikamme nukkuu öisin n. klo 20-8 eli 12 tuntia heräämättä. Päiväunet ovatkin sitten vastaavasti vähemmällä. Yhdet päikkärit vetelee tavallisesti puoliltapäivin (kesto vaihtelee, mutta 2-2,5 tuntia yleensä).

Ruokailut päivisin menevät näin:

- herättyä n. klo 8 imetys ja n. klo 9 aamupuuroa arviolta 1 dl

- lounas n. klo 11.30 liha/kala/kanasosetta arviolta pieni pilttiprk + puolikas leipä. Ruuan päälle imetys. Tämän jälkeen päikkäreille.

- herättyä n. klo 14.30 hedelmäsosetta purkillinen

- n. klo 16 imetys

- n. klo 16.30-17 päivällinen. Yleensä kasvissosetta, ei siis lihaa ja taas arviolta pieni purkillinen

- imetys klo 19

- iltapuuro klo 19.30 iso lautasellinen, ehkä 3 dl?

Lihaa annan kokonaismääränä n. 1,5 tl/vrk. Se kaiketi on suositus näin pienille vielä? Olen lukenut, ettei pienen lapsen munuaiset " kestä" suurempia määriä proteiinia.

Vierailija
4/13 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika täyttää parin päivän päästä 10kk. Ruokavalio on kanssa tosi suppea.

Neocate korvikkeena. Ja nyt sopii riisi, hirvenliha, kukkakaali, parsakaali, kesäkurpitsa ja aprikoosi. Lihaa annan pari jääpalakuutiollista/ruoka. Eli kaksi kertaa päivässä lihaa. Olen kanssa miettinyt että voisin pian nostaa määrää. Öisin ei ole syönyt maitoa se jälkeen kun täytti 5kk. Muutenkin tosi huonoa ollut tuon korvikkeen kanssa kun ei hirveästi sitä joisi. Joudun melkein kaiken kätkemään ruoan joukkoon.

meillä nukutaan öisin n. klo 21- 09 välisen ajan, välillä tosi huonosti ja sitten taas välillä tosi hyvin. Riippuen siitä onko masu kipeä vai ei. Päivällä nukutaan joko kahdet lyhyet unet (n. tunti kerrallaan) Tai sitten yhdet pidemmät (n. 2 tuntia). Vähän taitaa hakea kunnon uutta päiväunirytmiä, mikä kai tässä iässä alkaa olla normaalia.

Vierailija
5/13 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas hauska lukea teidän vauvan rytmistä; ihan kuin olisi oman

pojan päivästä lukenut:) Tosi samoihin aikoihin ja saman verran meilläkin nukutaan; tosin päikkäreille menee vasta klo 13 maissa kun siskonsakin menee.

Meidän neuvolan antamassa imeväisikäisen lapsen ruokaoppaassa sanotaan, että koko ensimmäisen vuoden aikana lapselle riittää

1-1 1/2 rkl (15-25g) kypsää lihaa ATERIAA kohti..

tikru

Vierailija
6/13 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko oli laittaa viestiä, kun teillä muillahan nukutaan paljon meihin verrattuna. Meillä tyttö kohta 10 kk nukkuu yöllä n. klo 20-06, heräilee muutaman kerran ja aamuviideltä imetän, muuten heräisi jo silloin. Sitten nukkuu yleensä kahdet puolen tunnin-tunnin päikkärit, joskus vielä lisäksi puolen tunnin pyrähdyksen jossain välissä. Yhteensä noin 12 h vuorokaudessa. Tyttö ei ole koskaan nukkunut pitkiä päiväunia.

Ruokaa menee aamulla ja illalla puuroa muutamasta lusikallisesta koko tetraan, aamupäivällä ja iltapäivällä liharuokaa 0,5-1 pientä purkkia, ja puoliltapäivin yksi hedelmäsosepurkki. Lisäksi imetän ainakin 5 kertaa päivässä.

Vierailija
7/13 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ja paljon näkyy vaihtelua olevan!

Olipa hauska kun tänne vastasi tuttuja jo odotusajoilta, entisiä tammenterhoja, ainakin Tikru, Hermione ja Ceciliah.

Olikos se Henna kun sanoi, että lihaa ei saisi antaa kuin reilu tl päivässä: tuo ei kyllä pidä paikkaansa, kun kehittyvät aivot nimenomaan tarvitsevat lihaa! Käytiin jostain vuoden ikäisestä esikoisen kanssa ravitsemusterapeutilla, ja hänenkin mukaansa noin 3 rkl olisi sopiva tässä vuoden iän paikkeilla. Eli eikös se sit suunnilleen olis se 3 jääpalakuutiota?

Pitäisi varmaan tosiaan saada se yöpullo pois, mutta ilm. kun mahaan sattuu,se jotenkin rauhoittaa takaisin uneen: muuten heräisi mutta aika aikaisin kyllä sitä jo vaatii, kun 1 maissa... Jos saisi alkuun vaikka väliä pidennettyä ja sit kokonaan pois. Kun on tulossa pidempiä vapaitaki niin sais ite levätä päivällä jos yön valvoo. Tässä konkurssissa kun parikin normaalista huonompaa yötä vie kyllä ne voiman rippeetkin täysin, vheräilty on siis noin 2 t välein ainakin 9 kk ikäiseksi asti ja sitäkin ennen esikoisen kanssa vuositolkulla. Tähän väsymykseen ei taida ikinä tottua?!?

Kukas se teistä olikaan kun oli Neocate käytössä lapsella? Oliks teil ensin Almiron tms ja sitten soijakorvike Kelan takia? Voiko soijam. käydä vaikka Almiron ei kävisi? Mitä oireita niistä tuli että siirryitte Neocateen? Meidän allergologi ei helposti olisi siihen siirtymässä, en ymmärrä miksi? Mitä oireita teille tulee? Meillä suolioireinen mutta nyt vajaan viikon posket punoittaneet vaikkka mitään uutta ei ole! Taidan soittaa huomenna allergologille... Onko kokemuksia Ataraxin käytöstä suolioireisen hoidossa? Luin siitä jostain muusta ketjusta ja kysyinkin, mut en saanut vastauksia. Luulin et annetaan vaan iho-oireisiin mutta vissiin siis tehoaa suolioireisiinkin?

Nyt ei enää järki luista, eiku nukkumaan... ZZZ!

Vierailija
8/13 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Jos laitatte vauvan ruokaan jopa 3 ruokalusikallista lihaa, niin minkä verran sitten muita ainesosia, esim perunaa? Eli syökö teidän lapset sitten vaan niin isoja annoksia, että tuo lihan määrä ja maku tasaantuu annoksissa?

Meillä syödään aamulla puolilautasellista kaurapuuroa, illalla koko lautasellinen. Lisäksi 2 liha/kana/kalaruokaa (1-1,5 rkl lihaa per itse tehty annos, tai lähes kokonaan kaupan iso purkki) ja välipalaksi vajaa pieni purkki hedelmäsosetta, tai esim. noin puolikas banaani. Siis 5 ateriaa päivässä, joiden päälle juo rintaa.

kohta 10 kk vauvamme nukkuu n. 11-12h yöllä + kahdet päiväunet siten että vuorokauden kokonaismääräksi tulee n. 14 h.

Vierailija
9/13 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tikru ja markelmi! Tuota lihan määrää per ateria tarkoitan. En nyt yhtään muista mistä tuon 1,5 tl/vrk olen kuullut, mutta siinä uskossa olen elänyt... Hui, en kai nyt lapselleni ole jotain vauriota aiheuttanut, kun en ole tuota määrää koskaan ylittänyt???

Täytyypä heti huomenissa lisätä protskuja soseisiin! Kuinka minulla on sellainen olo, että jossakin meitin nlasta saadussa oppaassa tuo lihamäärä olisi kerrottu. Pitänee kaivella papereita ja harjoituttaa sisäänlukutaitoa ;)

-lumitähti

Vierailija
10/13 |
05.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumitähti ruokaopas?

Älähän hätäile, tuskinpa olet vauvallesi mitään vahinkoa saanut aikaan. Jos on hyvin kasvanut ja voi hyvin niin voit varmaan olla huoleti:) Kyllähän näillä muksuilla jo ruokahalun vaihtelu vaikuttaa siihen, miten paljon syövät mm. lihaa. Ei meidän poitsu aina syö koko annosta ja joskus saattaa jäädä toinen lämmin ruoka lähes kokonaan syömättä eli tuo neuvolan lihasuositus/vrk ei täyty. Öljyä olen yrittänyt muistaa lisäillä lämpimiin ruokiin.

Nyt vaan lisäilet lihan määrää tästä eteenpäin:) Itse olen mittaillut, että yksi jääpalarasiassa pakastettu kuutio vastaa n. 1 rkl ja olen laitellut yleensä yhden kuution ruoka-annokseen.

Ja terkkuja vain " tutuille" tammiksille:) Meillä poika jo kävelee, on kyllä tosi suloisen näköistä kun tuollainen pikku mies taapertaa;)

tikru

Vierailija
11/13 |
05.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Luin ketjun ja jäin miettimään tuota lihan määrää. Tarkistan asian ja tuossa äitiyspakkauksen vihkosessa sanotaan " Koko ensimmäisen vuoden lapselle riittää 1-1,5rkl (10-20g) lihaa ateriaa kohti."

Entäs muu proteiinin saanti? Mitenkähän lasketaan rahkat, raejuustot yms?

Vierailija
12/13 |
05.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuo 3 rkl on siis per päivä, eli 1,5 rkl per annos! Juu muuten ei varmaan mahtuisi perunaa ollenkaan ;-).

palailen myöh ku tulipalokiire tänään!

Vierailija
13/13 |
05.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pari löytyikin. Toinen on juuri tuo äp:ssa ollut imeväisikäisen lapsen ruoka -kirja, jonka neuvot edeltä löytyivätkin (10-20 g/ateria l. 1-1,5 rkl).

Toinen on nlasta saatu MLL:n Hyvää vointia vauvaperheelle (terveys ja huolenpito 0-12 kk) -vihkonen. Tässä neuvotaan, että uusiin ruokamakuihin totuttelu aloitetaan yhdestä teelusikallisesta. Vauvalle sopiva lihan ja kalan määrä on ensimmäisen elinvuoden aikana yksi ruokalusikallinen aterialla. Tässä oppaassa myös 10 kk ikäisen lapsen ateriaesimerkki, jossa sanotaan, että kasvisateriatkin ovat ok. Molempien lämpimien ruokien ei siis tarvitse tämän opuksen mukaan sisältää lihaa.

Olen siis jotenkin nyt sekoittanut nuo totuttelumäärät ja varsinaiset annokset :( No tulipa tämäkin selväksi itselleni!