Mulla on 13 vuotias poika ja eilen kun han raaputti raha-arpa joulukalenteriaan kysasin hanelta etta vielako muistat sita kalenteria mika sulla pienena oli
Ei muistanut. Minä siihen että etkö tosiaan muista ja kerroin minkälainen. Ei mitään muistikuvaa. Jumaliste miehen kanssa se itse väkerrettiin ja joka yö tonttu laittoi siihen milloin mitäkin, joskus herkkuja, joskus pieniä lahjoja, joskus lappusen jossa luki että tänään mennään katsomaan jouluikkunaa. Moni tovi vierähti miettiessä kun halusin että kaikki luukut liittyy jouluun, ei esim poppareita jne. Ja poika ei edes muista. Helvata. Meidän pienille en kyllä enää järjestä yhtään mitään. Ei ne kumminkaan muista. Puhisee turhaantuneena.
Kommentit (3)
meillä poika on 10 on edelleen käytössä tuommoinen itse tehtävä joulukalenteri. Joka joulu se on sama, ja yöllä tonttu tuo pussiin karkin tai lahjan. Lapsi muistaa kyllä edelliset vuodet ja vaatii kalenterin esiin ottamista.
Te olette vaan siirtyneet näihin teollisiin raha-arpatuotteisiin ja kaljakoreihin ja muihin aikuisten joulukalentereihin liian aikaisin.
Se voi olla jokin ihan pieni ja mitätön asia ja sitten suuretkin asiat voivat unohtua. Mieleen jää varmasti kuitenkin se yleinen tunnelma, että välittivätkö vanhemmat ja tehtiinkö yhdessä asioita.
Vaikkei kaikkea muistakaan, niin alitajuntaan kaikki jää seuraamaan lasta, hyvät ja pahat. Sieltä ne voi putkahtaa esiin yllättävissäkin tilanteissa.
Toivottavasti poikasi mieleen tästä joulukalenterista ei jää se, että äiti oli pahoillaan ja moitti, kun poika ei sitä muistanut. Sitten kun pojalla on omia lapsia joskus, niin hän voi ajatella, ettei mitään kivaa ja vaivalloista kannata järjestää, kun ei sitä sitten muisteta kuitenkaan.
pienenä, niin eikö se ole silloin asiansa ajanut? Ja kyllä lapsi sitten muistaa varmasti kasvettuaan, että hänellä oli " hyvä lapsuus" ja äiti jaksoi osallistua, vaikka ei jokaista yksityiskohtaa (mitä äiti teki minun hyväkseni ja koska) muistaisikaan.