sydämen tiheälyöntisyys ja hengenahdistus makuulla raskauteen liittyvää?
Neuvolalääkäri passitti minut Meilahden päivystykseen otsikossa näkyvien oireiden takia. Hän epäili keuhkoemboliaa. Sairaalassa sitä mahdollisuutta ei voitu eliminoida kokonaan, koska raskaana oleville ei voi tehdä keuhkojen ct-kuvausta. D-dimeeriarvo oli tasan 1 eli vähän koholla, mutta se voi kohota raskaudessa joka tapauksessa. En kuitenkaan voi olla ihan rauhallisin mielin, vaikka sairaalalääkäri sanoikin, että todennäköisesti kyseessä ei ole keuhkoveritulppa. Kysynkin, että onko täällä joku, jolla on ollut samanlaisia oireita ilman veritulppaa? Sydän pompottaa koko ajan 100-120 lyöntiä minuutissa ja nukkuminen on vaikeaa, koska makuuasennossa tunnen lievää hengenahdistusta ja yläselkäkipua.
-bough ja vauveli 33+0
Kommentit (4)
Tykkään aika suolaisesta ruuasta, joten en usko, että se voi olla syynä tässä tapauksessa. Mutta kalkki-magnesiumtabletteja aion kokeilla. Olen anemian vuoksi keskittynyt lähinnä raudansaantiin, joten voi hyvin olla, että muitakin puutoksia löytyy.
Nukuin yön puoli-istuvassa asennossa ja se helpotti hengenahdistusoireita. Jospa iso mahani vaan painaa keuhkoja. Toivotaan niin.
Rentoa odotusaikaa kaikille!
t.bough ja vauveli 33+1
Mainitsit alhaisesta hemoglobiinista. Voisko tuo liittyä tuohon alhaiseen hemoglobiiniin? Kuinka alhainen se on? Ainakin kohdallani olen liittänyt sen siihen lisäksi yhdistettynä alhaiseen verenpaineeseen. Monesti juuri lepotilassa ja kun alkaa vielä seuraamaan sykettä, niin ahdistus ja tykytys kasvaa, huimaa... Onko sinulla tätä jatkuvasti myös päiväsaikaan? Mulla tämä oli todennäköisesti stressiperäistä ja osittain varmaan lievää paniikkihäiriötä. Nyttemmin onneksi helpottanut, kun tiedän ettei se ole vakavaa. Tämä on hyvin yleistä. Mulla epäiltiin myöskin synnytyssairaalassa tuota keuhkoembolaa ja dimeeriarvo oli koholla, joka tosiaan saattoi liittyä raskauteen ja synnytykseen. Ota vain rauhassa ja kokeile tuota magnesiumia ja jos oireet jatkuu, niin hakeudu uudestaan lääkäriin..
Sydänoireeni eli jatkuva nopea pulssi (100-120 lyöntiä minuutissa) alkoivat oikeastaan vasta sen jälkeen kun hemoglobiini oli jo lähtenyt nousuun. Se on ollut kuukausitolkulla sadan kieppeillä rautalääkityksestä huolimatta, mutta on nyt hieman noussut, koska tuplasin rauta-annoksen. Eilen sairaalassa hemoglobiini oli 106. Neuvolantätini epäili kyllä myös anemiaa tykytyksen syyksi. Verenpaineeni on myös ollut aika matala (90/60)
Viime aikoina on ollut myös harvinaisen stressitöntä, joten kohdallani ei varmaan ole kyse siitä. Voisiko olla niin, että raskaus on vaan sen verran suuri rasitus keholleni, että sydänkin joutuu koetukselle? Täytyy tarkailla tilannetta. Sain sairaslomaa äitiyslomaan saakka eli nyt voin oikeasti ottaa rauhallisesti.
-bough ja vauveli 33+1
ei löytynyt syytä lääkärissä oireisiin, kuulin sitten eräältä ystävältä joka ei kylläkään ollut kyseisten vaivojen aikaan ollut raskaana että vähäinen suolan käyttö oli tehnyt hänelle nuo oireet ja huomasin sitten että minulle myös. Kun lisäsin suolan saantia vaivat vähenivät. Nyt tässä raskaudessa on ollut koko raskauden ajan aina välistä tuota ongelmaa, väliin on ollut tosi huono olo. Kokeileppa sitä suolan saannin lisäystä, ja kerroppa sitten että vaikuttaako se sulla. Itse tarvin myös lisäksi kalkki-magnesiumyhdistelmää tykytyksiä vähentämään.
Tsemppiä, kyllä se siitä!