Ekat sydänäänet?
Heippa taas kaikki.
mulla näitä kysymyksiä riittää: millä viikoilla neuvolassa on kuunneltu ekan kerran (onnistuneesti) sydänäänet? Mull aon eka neuvola viikolla 9+1, olen hoikka, onko toiveita kuulla jumputusta? :) EI muuten mitään hätää, viime viikolla ultrassa syke näkyi ja mitat vastasi aikaa, mutta viikonlopun reilu verihulaus ja sen jälkeinen tuhruvuoto on saaneet huoken taa spintaan... oireet on kyllä ennallaan...
Jännäillen, Fertiensis
Kommentit (2)
Harvemmin alkavat noilla viikoilla edes kuuntelemaan, koska todennäköisyys äänien kuulemiselle on aika pieni. Monessa neuvolassa ei turhaan haluta huolestuttaa äitiä, jos äänet eivät vielä kuulu.
Itselläni esikoiselta oli eka nla rv 10+2 ja toiselta 10+4, ja molemmilla kerroilla äänet kuuluivat. Tosin varoittelivat kyllä, että välttämättä ei kuulu vielä. Molemmista olin käynyt alkuraskauden ultrassa joskus rv 8, jolloin masussa oli ollut elävä pikkuinen.
Mutta voithan aina kysyä ja pyytää kuuntelemaan, jos eivät vakiona sitä tee. Mutta muista, ettei sitten kannata huolestua, jos eivät kuulu. Todennäköisesti kaikki on kutienkin hyvin, kun kerran syke on näkynyt jo ultrassa =) Onnellista odotusta!
Nekku 23+6
Mulla kuului ekat sydänäänet vasta rv 14 (oisko ollut joskus rv 13+5 aikoihin, ei oo nyt just neuvolakortti käsillä, 13+1 lääkäri ei saanut niitä kuulumaan). En tiedä miksi kuuluivat niin myöhään, kohtu on kai taaksepäin kallellaan. Aikaisemminkin niitä siis yritettiin kuunnella, mutta tuloksetta.
Toisilla kuuluu silti paljon aiemminkin.
Itse kyllä valitettavasti huolestuin, kun eivät heti kuuluneet, koska useampi keskenmeno takana. Mutta tuon jälkeen ovatkin kuuluneet joka kerta ja todella tasainen jumputus.. =] mieskin on yrittänyt kuunnella ääniä vessapaperirullan läpi, jostain luki että niin ne voi kuulua kotonakin näin loppuraskaudesta.. =] mut ei oo vielä kuullut.. =P
jonttu rv 30+6