Kotihoidontuki kun lapsi osa-aikaisesti yksityisessä päivähoidossa
Hei.
Mietin tässä minkälaista hoitopaikkaa hakisin lapselleni. Yksi vaihtoehto olisi hakea lapsenne yksityistä pph-paikkaa pariksi päiväksi viikossa. Voiko silloin saada kotihoidontukea? Säästäisi rahaa, kun kotihoidontuella voisi maksaa hoitajan palkan ja siitä jäisi vielä ylikin. Onhan lapsi kuitenkin kotihoidossa 3 pv/viikossa.
Onko kellään muuten kokemuksia yksityisistä pphoitajista? Onnistuukohan osa-aikahoito, kunnallisellahan se on aika nihkeää oerhepäivähoidossa.
Kommentit (3)
voit nostaa kotihoidon tukea jos lapsi vaan ei ole KUNNALLISESSA päivähoidossa. Yleensä on järkevämpää valita yksityisen hoidon tuki + mahdollinen kunnan maksama yksityisen hoidon lisä, mutta jos hoito on vain osa-aikaista ja saat sovittua hoitajan kanssa hoidon määrän ja hinnan teille sopiviksi, niin ei kai mikään estä kotihoidontuen nostoa!
perhepäivähoitajalla yleensä 3-4 päivää viikossa ja itse hoidan häntä niinä yhtenä-kahtena päivänä viikossa, ja saan kotihoidontuen ja osittaisen hoitorahan. Kotihoidontuki edellyttää että lapsi on hoidossa jollakulla yksityisellä hoitajalla,jos lapsi on kunnallisella hoidossa,niin ei saa kotihoidontukea. Osittaisen hoitorahan edellytys on että hoitaa osittain lasta itse eli niinä päivinä kun olen kotona. Siitä en sitten tiedä jos palkkaat lapsellesi hoitajan kotiin. Ilmeisesti silloin saat yksityisenhoidontuen jonka saa hoitaja. Itse olen tyytyväinen tähän ratkaisuun koska saan maksettua lapsen hoidon kotihoidontuella ja silti minulle jää tehdystä työstä oleva palkka. Kaikki rahat yhteenlaskettuna saan palkkaa/rahaa saman verran kuin jos tekisin töitä 5 päivää viikossa. Nyt kuitenkin minulle jää myös aikaa olla lapseni kanssa yhdessä enemmän kuin se viikonloppu.
Me sovittiin yksityisen hoitajan kanssa tietty päivä määrä kuukaudessa minkä lapsi on hoidossa ja maksan puolet yhden kuukauden hoitomaksusta.
Eli et saa kodinhoidontukea jos palkkaat lapsellesi hoitajan. Voit saada yksityisenhoidontukea, jonka kela puolestaan maksaa suoraan hoitajalle. Ja itse maksat lopun (+kunta mahdollisesti kuntalisää) Meillä päin yksityinen hoito maksaa yhtäpaljon kun kunnallinenkin. Toki, jos otat hoitajan vain omalle lapsellesi, joudut maksamaan niin paljon kuin hoitaja veloittaa.