Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Herkkävatsainen koira, tavallisesta kaupan luusta

Vierailija
18.10.2013 |

menee näemmä vatsa löysälle, joten millainen luu olisi hyvä järsittäväksi? Mitään allergiaa ei ole todettu, vielä ainakaan.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tavallinenkin kaupan tuoreluu on sen verran tujua tavaraa, että koiralla pitää olla vatsassa kunnon bakteerikanta että vatsa kestää tuota luuta. Kaikilla sisäkoirilla tällaista bakteerikantaa ei ole. Minä olen vaihtanut herkkävatsaisen koiran luut dental stick-tuotteisiin ihan siksi, että ne ovat siistejää, hierovat hampaita tehokkaasti, koiran vatsa kestää niitä ja ne tulevat aina kerralla syötyä.

Vierailija
2/12 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 18:38"]

Se tavallinenkin kaupan tuoreluu on sen verran tujua tavaraa, että koiralla pitää olla vatsassa kunnon bakteerikanta että vatsa kestää tuota luuta. Kaikilla sisäkoirilla tällaista bakteerikantaa ei ole. Minä olen vaihtanut herkkävatsaisen koiran luut dental stick-tuotteisiin ihan siksi, että ne ovat siistejää, hierovat hampaita tehokkaasti, koiran vatsa kestää niitä ja ne tulevat aina kerralla syötyä.

[/quote]

dentalit ovatkin hyviä asiaansa, mutta sen syömiseen menee se minuutti vaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuttele sitä koiraa pikku hiljaa, tottakai se menee ripulille jos ei ole tottunut.

Vierailija
4/12 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuttelustahan tuossa on kysymys. Vähitellen pienemmillä luilla totuttelet ja muutenkin siihen että ruokavaliossa on muutakin kuin yhtä ja samaa nappulaa, niin vatsa oppii käsittelemään monenlaista. 

Meillä koirat on BARF-ruokavaliolla, eli syövät päivittäin raakoja lihaisia luita, sisäelimiä, lihoja, kasvissoseita jne, ja ei kyllä mene vatsa sekaisin mistään. Vanhin koira (14 v) on ollut ekat 3 vuotta kuivamuonalla, ja muistan kuinka toivotonta sen kanssa oli, jos vähänkin antoi jotain muuta kuin sitä hiton kuivaria, niin ruikku tai oksentelu oli edessä. Äidillä hoidossa ollessa hän antoi sille puolikkaan kananmunaa kun koira kerjäsi pöydästä, ja lopputulos yö ripuloidessa ja paskaa matolla. Muistan kuinka saarnasin mutsille, että "Eihän koiralle nyt hyvänen aika mitään kananmunaa anneta, vaan koiranruokaa!" Nykyisin naurattaa omat saarnani, ajattelen että ongelma oli oma yksipuolinen ruokintani eikä se kananmuna. Tämä sama koira ei ole nykyisin enää ollenkaan herkkävatsainen.

Vierailija
5/12 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja rustoluut vetää vatsan heikommalle kuin putkiluut - mutta tosiaan tottumista vaatii, oikeat luut kuitenkin ihan 'parasta'.

Vierailija
6/12 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa samalla kiitos niistä hyvistä luista, etten vaan anna vääränlaisia :)

Kun vatsa menee ruikulille, niin paastotaanko, vai voiko antaa ruokaa ja vaikka niitä jotain masupillereitä... en muista nyt nimeä:(

Haluaisin nämä koirani sekaruualle...

Vierailija
7/12 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna aina vähän aikaa järsiä ja sitten otat pois. Jos koirasi on iso, niin älä missään nimessä anna niitä ihan pikkuisia luita, koska iso koira saattaa yrittää nielaista sellaisen kokonaisena ja tukehtua. Eli annat koirasi koolle sopivia luita, mutta älä anna syödä kerralla kokonaan. Paras antaa luu silloin, kun koira on jotain jo alle syönyt (raksuja, tai mitä nyt syötätkään).

Sitten pikkuhiljaa annat koiran järsiä enemmän ja enemmän sitä luuta.

Tai sitten ostat eläinkaupasta niitä erittäin kovia luita; niitä koirasi ei saa syötyä kerralla liikaa, vaan syö sen ns. kaluamalla pikkuhiljaa. Tämä konsti toimi ensimmäisen koirani kanssa, mutta toinen koirani vain pelkäsi niitä (tiedä miksi :D )

Vierailija
8/12 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ja unohtui äskeisestä: Ripuliselle koiralle raksuja liottamatta, ne vievät nestettä vatsasta ihan hyvästi.

Vierailija
9/12 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kasille vinkeistä :)

Vierailija
10/12 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koira ei voinut syödä juuri muuta kuin lamma-sriisi kuivanappulaa ja sekin piti olla sellaista jossa ei ole kanaa. Melkein kaikesta muusta sillä tuli joko okesnnus tai ripuli.

t. ei ikinä enää koiraa, ei ainakaan sisälle, ulkona piedettävä metsästyskoira ehkä.

Vierailija
11/12 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata koiraa syyliistää/rangaista, jos itse sille antaa myrkkyjä. Syö itse niitä nappuloita ensin viikko, niin näet minkälainen olo tulee niistä, sen jälkeen jos valitat, niin mene ulos 24/7 kököttämään -20 asteen pakkaseen.

Vierailija
12/12 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla koira on pienestä asti totutellut raakaluun järsimiseen ja sisäelimiin. Mutta kyllä se aina näkyy vatsan toiminnassa, enkä usko koira on herkkävatsainen. Hyväksyn asian niinkuin se on. Raakaluut järsitään aamupäivällä niin ei tarvitse viedä yöllä ulos. Jos annan luun illalla tulee aamuyöstä pakko ulos, mitä ei tapahdu koskaan muuten.

Raakaravinto on vaan niin erilaista että vatsa usein reagoi normaalivatsaisellakin koiralla.