Iso tyttö syntyi:D
Heräsin yöllä akilliseen kivuliaaseen supistukseen 221107 klo. 00.30. Nousin ylös jolloin tuli lapsivedet. Supistukset olivat heti niin kivuliaita että ymmärrettiin soittaa anoppi paikalle heti ja lähdettiin Naikkarille. 01.30 oltiin NKL:lla jolloin olin jo 7cm auki!! Sain heti spinaalin ja tunnin päästä olinkin jo 10cm auki. Samalla alkoi ponnistuttamaan kovasti, ehdin siinä ponnistella n. 15x3, eli 45 kunnon ponnistusta eikä vauva laskeutunutkaan kunnolla. Avosuinen tarjonta. Lääkäri tuli heti, sain epiduraalin jo ennen kuin spinaali ehti kadota. Keskustelimme, että olisi hyvä päätyä sektioon. Se oli enemmän kuin siunaus mulle edellisen alatiesynnytyksen takia. 04.40 syntyi potra tyttö 4100gr, 50cm. Lääkäri sanoi, että onneksi päädyttiin sektioon, ei tyttö olisi alateitse mahtunut tulamaan:D. Koko hommaan alusta loppuun kului 4h10minuuttia:)...Tosi nopsaa touhua tällä kertaa:D
Kaksi yötä olin sairaalassa ja sitten kotiuduttiin. Maitoa piisaa nyt ihan eri lailla. Tosin juon kotikaljaa litratolkulla, vedellä ei ole näköjään samaa vaikutusta kuin kaljalla. Vesi vain pissittää, olut nousee ylöspäin:) Synnärilläkin kehottettiin juomaan kotiolsaa, vaikka en pidä sen mausta, mitä sitä ei maidontuotannon takia tekisi. Nenästä kiinni vaan niin ei maltaiden haju haittaa:). Kotiinlähtötarkastuksessa lääkäri sanoi, että nyt sitten annat korviketta niin paljon, ettei tytön tartte olla nälissään sillä näin iso tyttö syö jo ihan eri lailla kuin 3,5 kiloiset. Synnärilläkin meni heti maitoa 130ml...että se jo vähän kertoo ruokahalusta.
Tyttö nukkuu 8h putkeen ja yhdellä yösyötöllä mennään tällä hetkellä. Kyllä se totuus varmaan kohta selviää. Edelliset lapset nukkuit max. 1h:n kerrallaan, että olenkin tässä pähkäillyt, onko jokin vialla, onko ehkä kuumetta kun noin nukuttaa.
Olisi kiva kuulla muitten kokemuksia hyvistä nukkujista...lähinnä eli onko isokokoiset vauvat parempia nukkujia noin niinku ylipäätään??
Pirtein terkuin, Ninaerika ja Matilda
Kommentit (3)
Erittäin huono nukkuja, heräili 1-2h välein puolivuotiaaksi ja aina tissille... Mä taas aattelen että isot vauvat tarttee enemmän ja useammin ruokaa kun heillä on isompi massa säilytettävänä ;-) !
Poju oli 4kk-neuvolassa 8750g ja 68,5cm eli kyllä sitä kasvettiinkin!
(Nyt on 3,5v 109cm ja 20kg ja nyt nukkuu yöt!)
Kommentteja yösyötöstä ja vauvan koosta: Meillä oli poika syntyessään 4410 g ja 55,5 cm ja pipo 38 cm. Rintaa imi puolivuotiaaksi keskimärin 2 tunnin välein. Noin 10 kk ikään sitten söi noin 2 kertaa yössä. Mieheni (pojan isä) oli syntyessään lähes 5-kiloinen. Hän vastaavasti nukkui lähes syntymästä lähtien koko yön heräämättä. Voisikohan olla ennemminkin erona erilainen ruuansulatus: poika on ollut aika kova kova kakkaamaan, miehellä vatsa taas toimii aika harvakseltaan. Mies myös saattaa olla vaikkapa koko työpäivän syömättä, itse olisin siinä vaiheessa varmaan sängyn pohjalla lähes tiedottomassa tilassa (mulla on kans melkoisen vilkas suolisto).
Meidänkin tyttö syntyi sektiolla 22/11 mutta vuonna 2004. Kokoa oli 4450g ja 54 cm :-D
Hänkin meni yhdellä yösyötöllä ekat 6 kk ja sitten alkoi nukkumaan 10 t yöunet putkeen.
Esikoinenkin meillä oli iso eli 4035g mutta hän saattoi syödä 5 kertaa yössä! Ja nukkui ekan kokonaisen yön ollessan 1v7kk. Huh.
Lapsissa vaan on eroja, tiedä mistä se johtuu; kuun asennosta, auringonpilkuista vai mistä lienee :)