Seulonnat uusiksi?.. ja toinenkin kysymys
Hyvää sunnuntaita odottajat!
Sellaista olen tässä miettinyt, jos joku muukin on lukenut lehdistä/kokenut jo käytännössä - joko uudet seulonta-ultraäänikäytännöt on otettu käyttöön Uudenmaan alueella? Eli kun np-ultraa aikaistetaan ja siihen yhteyteen lisätään seeruminäytteenotto Downin riskiluvun määrittämiseksi. Onko ko. yhdistelmä jo käytössä Hyvinkäällä, Kättärillä tai Naistenklinikalla tai jos ei ole vielä, onko tietoa milloin olisi tulossa? Mulla on np-ultra tulossa vissiin tuossa vuodenvaihteessa - eka neuvola on vasta reilun viikon päästä.
Toinen asia, jota olen miettinyt - olisiko täällä Mankalan neuvolan asiakkaita.... onko siellä uä käytössä?
Ihanan luminen sunnuntaiaamu, joka tosin kohta muuttuu plusasteiden myötä loskaksi, mutta muuten ihana aamu... eilen hulautti oikein reilusti verta, mutta siihen se jäi... nyt rauha maassa, rinnat kipeät ja turvonneet... :)
Mukavaa sunnuntaita!
Fertiensis 7+4
Kommentit (10)
Husin sivuilla on uutinen, jonka mukaan seerumiseula kuuluu jatkossa np-ultraan hyksin sairaanhoitoalueella. Hyvinkään alueella se on jo käytössä ja laki velvoittaa kaikkia siirtymään vastaavaan tarjontaan 2010 mennessä.
Vantaalaisena ihmettelen täällä nyt, pääsenkö jo tuohon seerumiseulontaan kunnan puolesta, kun niskapoimu-ultra menisi ensi vuoden ekalle viikolle. Kokemuksia? mitenkäs muuten ultrat vantaalla? Onko neuvoloissa laitteita vai jääkö tuohon kahteen seulontakäyntiin?
Toinen hämmästelemäni asia on seerumiseulonnan ja np-ultran ajankohta. Vernerisivuston mukaan alkuraskauden seerumiseulonta tulisi tehdä viikoilla 8-11. Vastaavalla tavalla sanoi alkuraskauden ultran tehnyt lääkäri minulle. Tällä palstalla kaikki ovat kuitenkin pikaisella selaamisella käyneet myöhemmillä viikoilla ja soittaessani aikaa yksäriltä sieltä neuvottiin 11+..12+ viikoilla tulemaan.
En tiedä tarkoititko tätä mun juttua.
Siis itse kävin yksityisellä,koska en pystynyt odottamaan ja siellä lääkäri kertoi uudesta systeemistä mikä tulee ainakin helsingin puolelle nyt vuoden vaihteen jälkeen. Eli np-ultran lisäksi otetaan verikoe ja omat tiedot (paino,ikä, niska-turvotus, raskausviikot,tupakanpoltto yms.) syötetään konelle ja sieltä tulee suhdeluku (esim. minulla 1:43000, mahdollisuus saada down lapsi) joka on 85% varmempi kuin pelkkä turvotuksesta katsominen (55%). Ööh, ymmäriköhän kukaan, mutta siis tämä tulee kaikille np-ulraan meneville mahdolliseksi jossain vaiheessa. Helsingissä vuoden vaihteen jälkeen. Yksityisellä saa jo nyt,mutta maksaa ylimääräistä.
Sekava teksti mutta siis.. ehkä joku ymmärsi :D
np-ultra tehdään siis noin viikkoa aikaisemmin ja sen kanssa yhtäaikaa otetaan verikoe, joka lisää seulonnan teholluutta juuri selittämälläsi tavalla. Hyksin alueella kaikkien pitäisi päästä vuoden vaihteen jälkeen, mutta en tiedä, miten käytännössä tuo otetaan käyttöön. Millä raskausviikolla sinä kävit yksityisellä?
Kävin yksityisellä kun viikkoja menkkojen mukaan 10+jotain ja sitten siinä selvisi, että sikiön koko vastaa tasan viikkoa 11 joten oli mahdollista ottaa myös tuo uusi juttu. Ja lääkäri kertoi, että helsingissä otetaan käyttöön vuoden vaihteessa.
Niin juu ja jos muistan oikein sanoi lääkäri että tämä juttu pitää tehdä viikkojen 11-13 välissä. En kuitenkaan ole sata varma mutta jos muisti pelaa oikein niin sitten...
Helsingin lääkärikeskuksen sivuilla on infoa asiasta.Siellä lukee, että tehdään viikoilla 10+0 - 12+0. En sitten tiedä, mikä on HUSin politiikka.
Seerumiseulanhan voi tosiaan tehdä viikolta kadeksan alkaen, mutta se on liian aikaisin niskaturvotuksen tarkkaan mittaamiseen, joten tuo aika lienee paras aika tutkimuksien kombinaation.
Kun itse kävin pari viikkoa sitten jorvissa, niin kätilö mainitsi, että heillä on tammikuun puolivälissä koulutus uudesta seurasta - joten sen perusteella seula ala ehkä ihan heti kuun alusta toimia. Mutta kannattaa varmaan soittaa HUSin sairaaloihin jos haluaa varmaan tietoa.
Mä kävin viikolla neuvolassa ja sanoivat, että ultraäänitutkimusta on aikaistettu. Olen menossa kätilöopistolle. Mitään muuta eivät sanoneet, enkä tajunnut kysyä. :)
Anne
kolmisen viikkoa sitten, viikolla 12+3. Samalla kertaa otettiin veriseula ja siitäkin tuli jo kotiin kirje. En siis käyny mitenkään aiemmin siellä np-ultrassa ku aiemminkaan. En nyt tiedä vastasiko tää sun kysymykseesi lainkaan :)
np-ultra suositeltiin tehtäväksi rv 11+1-12+6 ja samalla otettiin verikoe just riskiluvun laskemiseksi, odottajan ikä vaikuttaa myös. Joten en ainakaan usko että täälläpäin ois mitään muutoksia enää tuohon tulossa... niin, ja siellä ultrassa kävin joskus heinäkuussa. Luin samaa lehdestä, mutta täällä ainakin jo nyt näin..
jonttu rv 30+5
Joo, muualla Suomessa voi ko.käytäntö jo ollakin, käytännöt on kirjavia ympäri maata, jossain pelkkä verikoe, jossain 2 ultraa, jossain 1 ultra ja verikoe... toi uudistus olis just käytäntöjen yhtenäistämiseksi. Mutta vielä kaipailen tuoreita kokemuksia Uudeltamaalta... olisko niitä?
Räntäistä päivän jatkoa toivottaa
Fertiensis 7+5