huonosti nouseva paino..
eli 5kk pojallamme painoa nyt 6690g..oli syntyessään 3160g..neuvolasta laitettiin lähete sairaalaan lastenlääkärille,koska paino noussut 12g per päivä viimeisen kuukauden aikana..onko kenenkään pienokaisella noussut paino yhtähuonosti ja onko tämän takia pistetty lääkärille??meillä syödään n. 6-7 dl maitoa ja 2-3 prk sosetta päivässä..mitäköhän tuolla sairaalassa tehdään???
Kommentit (12)
Ja syntymäpaino parikymmentä grammaa enemmän kuin teidän vauvalla. Aika erikoista, että joudutte lastenlääkärille. Toki, jos lapsi on pudonnut käyrältään voi olla syytä huoleen.
kyllä on todella hyväntuulinen,ei juurikaan itkeskele juuri koskaan,nukkuu hyvin ja kääntyilee paljon lattialla.itseni mielestä hätää ei ole ja juuri kummastuttaakin että lastenlääkärille pitää mennä..sen takia halauvat kuulma tutkia kun paino on nyt -15%
pituutta löytyy kuitenkin 67 cm että mielestäni paino on pituuteen verran vähän mutta ei näytä edes mielestäni laihalta..moni sanoo että sopusuhtainen/hoikka pitkä poika=)eiköhän se paino vielä siitä..kunhan vain ei olisi mitään muuta häikkää.
itse olen ollut lapsena todella pieni 5kk 5400g ja 60 cm..voipi tulla poika äitiinsä=)
Eli tyttömme painoi 4kk-neuvolassa 5480g ja 5kk-neuvolassa 5700g. Tuossa kuussa oli tullut niin vähän painoa lisää, että aloitimme maistelemaan soseita. Aikaisemmin ollut siis pelkällä rintamaidolla. Syntymäpaino 2826g.
Neuvolantätimme ei laittanut mihinkään painon tarkkailuun, koska silmällä näkee, että tyttö on pyöreäposkinen ja voi hyvin. Kääntyi 3kk iässä selältä mahalleen, pyörii akselinsa ympäri jne, joten kuluttaa varmasti siihen liikkumiseen paljon energiaa.
Kyllähän se tietty itseäni vähän huoletti tuo pieni paino, mutta olen itsekin ollut lapsena tooosi pikkuruinen. Joten geeneissä taitaa olla tämä.
-Vera&Unna 5kk, 5pv-
ps. Tässä tapauksessa nimi taisi olla enne, sillä ' unna' on saamenkieltä ja tarkoittaa ' pieni' . ;)
Meillä nyt 4,5kk poika. Täysimetyksellä mennään ja en oo ollu huolissani kun maitoo tuntuu riittävän ja pieni mieskään ei nälkäänsä kitise. Syö mitä syö ja kun lapsentahtisesti mennään niin vaikee on pakollakaan enempää syöttää.
Syntyessään paino 4010g ja 52cm pitkä. 3kk neuvolassa oli painoo 6380g, mut 4kk oli noussu vaan 6580g. Ei ollu lääkäri eikä th huolissaan ja sain ihan rauhassa jatkaa imetyksellä, koska pituutta oli tullu ihan ok 65,5cm ja pipo 41,5cm.
Meillä tytön painokäyrä menee myös -15% ja pituus taas +17%, eikä ikinä olla sanottu mitään painosta. Sanottu vaan että sopusuhtainen pitkä tyttö.Minä itse ollut syntyessään ollut 2050g ja 7kk iässä 7000g ja meidän tyttö 7200g joten äitiinsä tulee.
En kyllä ymmärrä miten vauvasi paino on muka huonosti noussut?! Onkohan terkkari hieman kokematon. Tai ainakin ihmettelen jos tosiaan sairaalaan asti pääsette, ei se lähete tarkoita että suurempia aletaan tutkia. Minulla on nyt 5kk poika, syntyessä 3,4kg ja nyt 5kk 6,3kg ja 65cm. Täysin normaalisti kasvanut. Kaikki eivät kasva keskikäyrällä vaan toiset ovat aina hoikempia, toiset pulleampia. Isosisko 6v oli 6-kuisena 6,4kg ja 66cm. Keskimmäiseni, nyt 2v8kk, syntyi hieman etuajassa ja painoi 1,6kg. Hänen painonsa on mennyt aina käyrien alla ja häntä on seurattu tarkkaan. On tutkittu keliakia, kilpirauhasarvot jne jotka voisivat olla laihuuden syynä. Ja on käyty ravitsemusterapeutilla ja ruokavalio on kunnossa, syö vain pieniä annoksia. Tällä hetkellä (kuten jo yli vuoden ajan) paino on -30 käyrällä. Mitat on 90cm ja 9,2kg. Lapsi on terve uhmaikäinen, hyvin kehittynyt ja koko ajan liikkeellä. Painoa ja pituutta seurataan kuukausittain jotta nähdään että pysyy omilla käyrillään. Sitä en tiedä, mitä sitten tehdään jos painonnousu tuostansa hidastuu. Millä lasta lihotetaan??? Jos jollain on konsteja niin otan mielihyvin vastaan. Lasten isä on tosi hoikka joten geeneissä tämä meillä on.
Meillä tytön mitat 4kk neuvolassa oli 66 cm ja 6310 g. Syntymämitat 51,5 cm ja 3300 g. Th sanoi, että kasvun puolesta ei kiinteitä tarvi antaa. Lastenlääkäristä ei tosiaan mitään puhuttu meillekään. Aika tasaisesti painoa on kyllä tulllut koko ajan.
lähetteen antoi itse lääkäri.terveydenhoitaja on itse sitä mieltä että asiat on hienosti ja poika on hyvinvoivan oloinen eikä liian laiha ole. en itse edes ymmärrä miksi lähete laitettiin, koska mitään hätää ei meidänkään mielestä ole..en tajua.. poika liikkuu niin paljon että käyttää energiaa paljon siihenkin.
6kk painoi 6780g ja 1v 6970g, eli puolessa vuodessa tuli painoa alle 200g.
Painokäyrä tippui reippaasti ja lähetteen lastenpolille sai 8kk neuvolasta, kun 6kk-8kk oli tullut painoa 30g. Pitkään painokäyrä oli siellä -24%. Pituus meni (ja menee edelleen) -2.1SD. Sairaalassa ottivat verikokeet, josta selvitettiin kilpirauhasen ja maksan toiminta ainakin, jotain allergiavasta-aineita ja keliakiaa. Myös pric-testit tekivät. Mitään varsinaista vikaa ei löytynyt, ainoastaan itsestään ajankanssa korjautuva ruuan imeytymishäiriö ja anemia.
Meillä poika on aina ollut hurjan hyvä syömään. Ei ole nirsoillut mistään ja pistellyt aina paljon isompia annoksia kuin siskonsa. Energiaa on aina piisannut ja luonnetta vaikka muille jakaa :p
Meidän poitsu syntyessä 3735 g ja 5kk 6600g. Täysimetyksellä 4kk ja sitten sosetta lisäksi+imetys. KOSKAAN ei olla huolestuttu, siinä 2kk kohdalla kävimme 2 viikon välein punnitsemassa mutta kun ei vain syö enempää. Hoikkia on oltu myös vanhemmat ja esikoinen. Ihan terve poika (luultavasti) on. Meillä siis kasvettu selvästi vähemmän kuin teillä...
Hei
Meillä on melkein 8kk ikäinen tyttö ja hän painoi 7kk nlassa 7200g. Meillä tytöllä tulee aina pituutta niin paljon ja painoa tullut aina vähemmän. Yleensä min. 500 ja max 800g painon kk:ssa.Meillä ei olla laitettu tyttöä sen koommin mihinkään tarkkailuun painon vuoksi, koska esikoinen poika oli kasvultaan samanlainen ja minä ollut lapsena myös tosi hoikka ja mutta pitkä. Syntymäpaino 2945g ja 48cm
meillä syödään kans se 3 prk päivässä soseita ja puuroa sekä maitoa vaihtelevasti 5-7dl päivässä.
Millälailla te olette kasvaneet lapsena?Meillä ainakin tämä tyttö on aivan minun kopio.Miten teillä jo liikutaan,sekin kuluttaa paljon lapsen energiaa. Jos teillä hyvin syödään ja nukutaan ja seurustellaan niin en usko että teillä on mitään hätää.Tietty en kyllä ole mikään lääkäri, mutta minä en jaksa enää stressata tytön painosta, nouseehan tuo mutta tietty hitaasti.