KUNTALISÄ: Kenelle teen valituksen?
Eli saamani päätös kuntalisästä (eli kielteinen) ei todellakaan miellytä minua. Joten kenelle teen asiasta valituksen tms.?
Meidän kunnassa kun kuntalisän saamiselle on todella naurettavat edellytykset, niin en todellakaan hyväksy sitä että jään jonkun todella pienen (minusta riippumattoman) seikan takia ilman sitä.
Etenkin kun kaupungille tulee huomattavasti halvemmaksi se, kun hoidan lapseni kotona ja saisin kuntalisän, kuin se että laittaisin lapset päiväkotiin vain sen takia ettei minulla ole varaa jäädä kotiin kun en saa kuntalisää.
Mihin siis valittaa?
Millaisilla ehdoilla teidän kunnassa saa kuntalisän, ja mihin ikään asti?
Kommentit (5)
Kaksi vuotiaaksi sitä saa, mikä on taas naurettavaa. Mutta saa nyt edes siihen asti.
Paikka josta kuntalisää haetaan, on eräs naisihminen perusturvakeskuksessa. Hänelle on kuulemma turha tehdä valitusta, sillä hän on antanut päätöksen hänelle annettujen valtuuksien puitteissa, joten ei voi tehdä asialle mitään.
Joten pitäisi päästä nyt valittamaan korkeammalle taholle...
Minulle maksetaan Espoo-lisää ihan ilman mitään ehtoja, tai siis ainoa ehto on että saan kotihoidontukea muksusta.
pitää aina ilmoittaa valituspaikka ja -aika.
Itse saan Kotka-lisää 168 e (-verot), tässä ehdot
KOTKA-LISÄÄ MAKSETAAN
1) LASTA KOTONA HOITAVALLE VANHEMMALLE
Mikäli kotiin jäävällä vanhemmalla on ollut määräaikaisia tai tilapäisiä työsuhteita, on niiden kesto pitänyt olla yhteensä yksi vuosi ennen äitiysloman alkua. Työsuhteiden välillä on voinut olla korkeintaan kahden kuukauden tauko.
Perheen toisen aikuisen (vanhempi tai avopuoliso) tulee olla työssä tai opiskelijana koko Kotka-lisän maksuajan.
Kotka-lisää ei makseta jos kotiin jäävä vanhempi on kotona jonkun muun syyn kuin lasten hoidon vuoksi; työttömänä saaden työttömyyskorvausta, yksityisyrittäjänä, äitiys- tai sairauspäivärahalla, kunnallisena perhepäivähoitajana (omien lasten lisäksi voi kuitenkin yksityisesti hoitaa yhtä vierasta lasta, jos ryhmäkoko sallii), eläkkeellä.
Perheen kaikkien lasten hoito tulee järjestää kotihoitona. Poikkeuksena voi esikouluikäinen olla puolipäiväisessä esiopetuksessa tai erityistä hoitoa ja kasvatusta tarvitseva lapsi muussa puolipäiväisessä hoidossa. Kotka-lisän sisaruskorotusta ei tästä lapsesta makseta.
Kotka-lisää saavalla vanhemmalla ei saa olla muuta tuloa kuin kotihoidontuki. Kotka-lisää ei voi saada sellaiselta kuukaudelta, jolloin ao. henkilö on ollut vuosilomalla. Kotka-lisää ei myöskään makseta vanhempainrahakauden ajalta, vaikka perheessä olisi toinen alle 3-vuotias lapsi.
Kotka-lisän maksu voi alkaa hakemuksen jätöstä seuraavan kalenterikuukauden alusta. Se myös päättyy täyteen kuukauteen (esim. lapsen täyttäessä 3 vuotta, päättyy maksatus syntymäpäivää edeltävän kalenterikuukauden lopussa).
Kotka-lisää maksetaan vain täysiltä kalenterikuukausilta.