ratsastavat odottajat!!!
hei! kiinnostais tietää mille viikoille asti olette ratsastaneet. aloitin juuri ratsastuksen vuosien tauon jälkeen uudestaan ja tuli tuo kysymys mieleen. viikkoja reilu kuus nyt...
Kommentit (5)
mulle ohjeistettu ettei puolen välin jälkeen kannata mitään rajuja tunteja pitää (esteitä tms) putoamisvaaran takia. Alussa ratsastanut ihan normaalisti. Tosin mulla mahan kasvaessa ei ratsastaminen ole enää tuntunutkaan mukavalta, itsellä kun supistukset on joka raskaudessa alkaneet ihan ekoilla kuukausilla jo. Periaatteessa itse ratsastamisessa ei sen kummempaa haittaa pitäisi olla, lähinnä tuo putoaminen/runnoutuminen mahan kanssa voi olla kohtalokasta.
Itse ratsastan ja olen ajatellut ratsastavani 4-5 kuukaudelle saakka. Oma hevonen on rauhallinen ja luotettava, toki voihan aina jotain sattua. Mutta ei viitsi vielä antaa vieraalle ratsastettavaksi, kun itse pystyy ihan hyvin eikä tunnu vielä pahalta.
Tosin ajattelin jättää maastoilut väliin, voihan sitä käydä taluttelemassa maastakäsin tai laittaa jonkun muun maastoon. Valmennuksiin vielä osallistun, mutta nekin varmaan jätän kohta pois.
Vkoja 7
Liikunta lisää myös äidin lihasvoimaa ja vähentää esim. selkävaivoja. Raskaus väljentää lantion alueen sidekudoksia ja siirtää elimistön painopistettä alas ja eteenpäin, mikäaiheuttaa naisen tukirangalle ylimääräistä rasitusta. Liikuntaa voi jatkaa rajoituksitta yli normaalisti sujuvan raskauden puoliväliin, noin 24. viikolle. Raskauden puolivälin jälkeen on syytä jättää tauolle ¿rajut¿ lajit, tapaturma-alttiit ja kohtua voimakkaasti heiluttavat lajit sekä liikuntalajit, joissa kohtu voi joutua puristuksiin (esim. ratsastus, laskettelu, kamppailulajit). Liikkuessa voi käyttää vatsan tukena vatsaliiviä.
espoon kaupungin neuvola sivuilta
Kyllä alkuraskaudesta uskaltaa ratsastaa, ei sitä ole missään " kielletty" . Tietenkin oman voinnin mukaan (itsellä keskenmenoja takana, ja ratsastus ei niitä kyllä ole aiheuttanut, keskenmeno tulee jos on tullakseen..).
Jonnekin raskauden puoleenväliin asti lähes kaikkia harrastuksiaan voi jatkaa normaalisti, jos oma vointi vain sen sallii. Mulla on itsellä vointi ollut välillä niin huonoa (ja varsinkin nyt viimiset 10 viikkoa), pelkkä kävelykin tuottaa välillä tuskaa (SI-nivelkivut), joten eipä musta ois ollut enää aikoihin hevosen selkään kiipeämään. Mutta ehkä taas raskauden jälkeen, jos olo paranee! =]
jonttu rv 30+2
Olen kuullut että ratsastusta raskauden alkuvaiheessa ei suositella.
Ystäväni joutui lopettamaan ratsastuksen lääkärin määräyksestä kun alku raskaudessa tuli vuotoja. Lääkäri epäili että ratsastus voisi olla syynä vuotoihin.
En ole ihan 100% varma asiasta mutta itse en ole uskaltanut riskeerata.