Laakari suositteli kahvinjuonnin lopettamista ja siirtymista teen juontiin. Suosittele hyvaa teeta, en tunne kuin liptonin " perusteen" .
Kommentit (14)
kuka mistäkin pitää, se on aina makuasia.
Osta sellainen twiningsin variaatiopakkaus, jossa on viittä laatua mustaa teetä (omia suosikkejani on lady grey, mutta earl gery ja english breakfast on myös ok) ja toinen missä on variaabeleita maustettuja teelaatuja. Siitä voi sitten tunnustella lisää. Twiningsin perinteiset mausteteet eivät ole mielestäni kovin hyviä, nordkwistin on parempia, jos tykkää.
Kun teenjuonnissa edistyy pitemmälle on ehdottomasti siirryttävä pussiteestä oikeaan irtoteehen - se on parempaa ja oikeasti halvempaakin - mutta alkauvaiheesssa kannattaa tunnustella makuaan noilla pussiteevalikoimilla.
ja valitsemaan juuri Twiningsiä. Kokeile myös noita erilaisia vihreitä teejuttuja (niitäkin on sellainen viiden eri maun paketti) ja esimerkiksi ruusunmarjaa ja sen sellaista. Miksi lääkäri muuten ehdotti siirtymistä teehen?
vaan valitse ehdottomasti Keisarin Morsian -tee :) Se on ihan oikeasti hyvää, ja siihen ei kyllästy pitkänkään ajan jälkeen. Ei niin litkun makuista kuin moni tee, vaan vahvaa ja juuri sopivan verran maustettua.
osta sellainen paketti, missä on montaa eri laatua. Ja unohda Lipton ihan kokonaan.
Monet mun kahvinjuojakaverit tykkää myös niistä Nordkvistin teepusseista, esim. Keisarin morsian. Niitäkin taitaa saada sellaisessa paketissa, missä on monta vaihtoehtoa.
Irtotee on minunkin mielestäni parempaa, mutta aloita pussiteellä, kunnes tiedät, minkälaisesta pidät.
Toiset tykkää toisesta. Kannattaa ihan reippaasti kokeilla vähän kaikkea :)
Niissähän on ihan keinotekoiset maut. Irtokarkeista tosin tykkään silti syödä silloin tällöin, vaikka samoja keinomakujahan niissäkin on ;)
Vierailija:
suosittelen earl grey-teetä.
suosittelen ehdottomasti käymään jossain luontaistuote- tai ekokaupassa. Niistä saa hyvää, luonnollista teetä, joka ei ole vain maustettu jollain esanssilla vaan ihan aidosta aineesta tehty. Vihreä ja valkoinen tee ovat terveellisempiä kuin musta tee.
kerään ja kuivaan itse kesällä teeaineksia (mustaherukanlehtiä, siankärsämönkukkia, minttua, sitruunamelissaa, omenanpaloja, anista jne) ja ostan sitten talvella paketti kerrallaan mustaa bulkkiteetä (ihan rainbow tai mikä tahansa käy, jos sen maustaa, mutta laadukkaampaa teetä voi tietysti juoda pelkiltäänkin) jonka sitten maustan näillä omilla lisäaineilla. Tulee hyvää, tuoretta ja ei ole esansseja.
Tuon rainbown irto earl grey on muuten yllättävän laadukasta.
Mutta tuohon kannattaa tietysti ryhtyä vasta kun on päässyt pitemmälle teenjuonnin saloissa muutenkin. Ja nythän on joulu, joten ei ole paljon mustaherukanlehtiä tarjolla...
vihreä tee voi olla terveellisempää kuin musta tai valkoinen jos on tarpeen välttää kofeiinia ja tai jos tarvitsee nesteenpoistajaa. jos taas EI tarvitse nesteenpoistajaa tai jos sellaisesta on jopa haittaa, vihreä tee on mustaa ja valkoista pahempi. Valkoisessa teessä on enemmän kofeiinia kuin mustassa.
Minäkin lopetin kahvinjuonnin sen kofeiinipitoisuuden vuoksi. Löysin kaupasta rooibos teetä, jossa ei ole kofeiinia lainkaan. Se sisältää runsaasti antioksidantteja eli on samalla terveystee.
Tuollaisella usemanna teelaadun pakkauksella on ihan hyvä aloittaa ja kokeilla minkälaisesta pidät. Itse juon mustaa teetä todella vähän ja niistä suosikkini on earl grey pikkuriikkisellä maitotilkalla höystettynä. Muuten juon vihreän teeni ilman lisukkeita. Voit kokeilla maustaa teetä sitruunamehutilkkasella tai hunajalla. Sokeri ei mielestäni kuulu teehen ollenkaan joten suosittelen sinuakin ap aloittamaan teehen totuttelun suoraan ilman sokeria.
Tärkeää on oikea haudutusaika ja veden lämpötila teelaadun mukaan. Vihreää teetä ei tule hauduttaa paria minuuttia kauempaa ettei tule kitkerää eikä tule käyttää kiehuvaa vettä vaan n. 80 asteista vettä (kiehautuksen jälkeen anna jäähtyä veden n. 5min ennen teelehdille kaatamista). Mustaan teehen taas kuuluu se kiehuvan kuuma vesi ja pidempi haudutus. Irtotee on siitä parempaa, että voi tehdä itse sopivan vahvuista. Tykkään itse, että pussiteellä kauan haudutetusta tulee liian vahvaa ja siksi laitan itse suhteellisen vähän teelehtiä ja haudutan kauemmin...
;-))
mulla onkin isot kokoelmat vähän kaikkea, kun kyllästyn helposti.
Tällä hetkellä juon Nordqvistin valkoinen tee-lajitelmaa.
T. itsekin kuukausi sitten kahvista teehen siirtynyt.