Perheeseen tulossa toinen vauva. Mulla ei ole aikomustakaan
imettää. Ekan kanssa vietin 24h/vrk tissillä kunnes kahden kuukauden jälkeen tajusin vasta siirtyä antamaan korviketta. Se oli elämäni inhottavin kokemus, maitoa ei tullut juuri mitään ja vauva huusi huutamistaan. Varmaan tuon takia jo inhottaa pelkkä ajatus koko imettämisestä. Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Imettäminen olisi toki näppärää kun ruoka kulkee koko ajan mukana, mutta en pysty siihen. Kellään asiallisia vinkkejä miten pullottelu onnistuu parhaiten?
Kommentit (23)
Itse olen saanut 70-luvulla 7kk äidinmaitoa ja appelsiinituoremehua (sen aikainen suositus) ja 7kk jälkeen korviketta. Nyt on sitten laktoosi-intoleranssi. Ja suomalaisten diabetes on kasvussa. Kannattaa ainakin yrittää parhaansa, äidinmaito on vaan terveellisintä. Parastahan lapsille halutaan, siksi kehotetaan imettämään. Ei kannata tehdä valmiiksi päätöksiä, voihan olla että imetys onnistuukin toisen kohdalla.
Pääasia kai, että lapsi saa ravintoa ja läheisyyttä kasvaakseen ja kehittyäkseen. Suositukset muuttuuvat koko ajan ja viimeisimpien tutkimusten mukaan imetys ei esim. suojaakaan allergioilta niin hyvin kun on ajateltu, esim. voimakkaasti allergisen äidin ei ehkä jopa kannattaisi edes imettää, sillä äidinmaidossa siirtyy " epänormaaleita" vasta-aineita ja allergiasoluja lapselle. Nykyaikaiset korvikkeet ovat myös pitkälle kehitettyjä ja ominaisuuksiltaan mahdollisimman pitkälle äidinmaitoa vastaavia. Toki, jos täysimetys sujuu hyvin, maito riittää ja lapsi on tyytyväinen ja kasvaa hyvin, mikäs sen luonnollisempaa ja helpompaa, kuin iskeä tissi suuhun silloin kun sopii. Mutta jos imetyksestä tulee vastenmielinen pakko ja itkun ja hammastenkiristysten aihe, jos lapsi ei kasva jne. ei pitäisi olla tuomittavaa siirtyä korvikkeisiin. Luulen, että vauvakin havaitsee äidin turhautumisen, kiukun ja vihan ja se ei varmasti tee hyvää vauvan psyyken kehitykselle, vaikka ei itse vauvaan kohdistuisikaan. Haitat voivat olla paljon suuremmat kuin ne mahdolliset korvikkeen aiheuttamat.
(ja itsekin juuri mietin, olisiko kauhea synti antaa tällä hetkellä täysimetyksellä olevalle vauvalle satunnaisesti korviketta, jos esim. itse olen ostoksilla tai kampaajalla tms. - vauva on korviketta saanut imetyksen alussa olleen rintatulehduksen takia, maidon tulo toisesta rinnasta loppui vähäksi aikaa kokonaan, nyt on pärjätty omilla tuotoksilla... mutta tuomitsevasta ilmapiiristä kertoo, että näitä asioita pitää miettiä ja harkita, salailla ja selitellä niin kovasti...
orjuuttavalta, mutta mielestäni se oli paljon helpompaa kuin pullosta syöttäminen. välillä annoin pullosta maitoa ja minua alkoi rassata se pullojen pesu yms. Ja yöllä vain vauvalle tissi suuhun eikä kenenkään tarvinnut lähteä hakemaan keittiöstä pulloja. Toista aion imettää myöskin, ja odotan sitä aikaa. Kukin tavallaan.