Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetys/valvomis ongelma

28.11.2007 |

Saisinko apua/mielipiteen vauvani kanssa. Ikää pikkusella on nyt 5vko:a ja nyt alan ollat väsynyt (enemmän henkisesti) tähän meidän yövalvomis ruljanssiin mikä nyt tuntuu jatkuvan myös päivisin. Eli lähes joka ilta jätkä viettää rinnalla 3-5H, olen lukenut imetystukilistalta että jos vain jakssa niin vaihtaa vain rintaa niin kaun kun vauva on tyytyväinen, mutta eikö tuo 5h ole jo liikaa. Välillä tuntuu että olen vain tutti, kun jätkä vain imaisee muutaman kerran ja pitää vain rintaa suussa sen jälkeen. Rinnalle hän sitten nukahtaa, mutta kun nostan siitä pois ei mene kauaan kun alkaa hamuta uudestaan rinnalle ja alkaa huutaa. On ollut päiviä että ei ole saanut korviketta mutta eilen lopulta annoin 60ml korviketta jonka jälkeen nukahti ja nukkuikin 5h putkeen. En haluaisi antaa korviketta, kun ei ole muuta viitteitä etteikö maitoni riittäisi. Yösyöttö ei ole ongelma, mutta kun tissittely jatkuu nyt myös päivisin. Tuntuu etten saa tehtyä mitään, istun vain vauva rinnalla.Tuttiä jätkä ei oikein halua syödä. Voihan tämä olla joku tiheän imemisen kausi, mutta jos jollakulla olisi hyviä vinkkejä, infoa tai omia kokemuksia samanlaisesta tilanteesta olisin iki onnellinen jos kertoisit niistä mullekkin. Esikoisen kanssa en muista että olisi ollut tällaista. Olen lukenut että vastasyntyneet nukkuu 80% vrk:desta, mutta meillä valvotaan tuo 80%!

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan tätä, ja kysyn Tappiselta, onko ongelma ratkennut jotenkin?

Meillä on 3,5 kk vanhan tytön kanssa ollut samanlaista tissimaratoonia illat: ei osaa yöunille nukahtaa muuten kuin rinnalle, ja hakee siinä unta tunnista lähes kolmeen... Päästää välillä tissin suusta, mutta havahtuu pian ja hamuaa sen takaisin. Jos yritän rauhoitella muilla keinoilla, alkaa itku.

Tähän alkoi mennä hermot, kun ikinä ei ole aikaa tehdä mitään " omaa" (esikoinen 2,5 v. pitää tästä päivisin huolen :), ja niinpä tänään päätettiin miehen kanssa kokeilla niin, että minä imetin ja kun tyttö päästi rinnasta, laitoin omaan sänkyyn. Mies sitten meni rauhoittelemaan kun itku alkoi yltyä " harmi-itkusta" pahempaan suuntaan. Tyttö itki " paniikki-itkua" isin sylissä vajaan puolisen tuntia ja nukahti sitten. Loppu hyvin kaikki hyvin? En tosiaan tiedä, teenkö oikein ja mitä pitäisi tehdä??? Onko noin pienelle vauvalle vahingollista jos joutuu noin " huudattamaan" ? Olenko vaan itsekäs kun en jaksaisi tuota pimeässä huoneessa makoilua vauva rinnalla iltaisin? (Muuten meillä menee oikein hyvin, ja tyttö saattaa nukkua jopa läpi yön kunhan nukahtaa!) Tyttö ei suostu imemään tuttia eikä syömään tuttipullosta, eli täysimetyksellä mennään. Paino kasvaa käyrien yläpuolella, eli maito riittää hyvin. Eikä meillä tuntuisi nälästä olevankaan kyse, vaan imemishalusta tai jostain...

Vierailija
2/16 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sapsis:

Meillä on 3,5 kk vanhan tytön kanssa ollut samanlaista tissimaratoonia illat: ei osaa yöunille nukahtaa muuten kuin rinnalle, ja hakee siinä unta tunnista lähes kolmeen... Päästää välillä tissin suusta, mutta havahtuu pian ja hamuaa sen takaisin. Jos yritän rauhoitella muilla keinoilla, alkaa itku.

/--/

Paino kasvaa käyrien yläpuolella, eli maito riittää hyvin. Eikä meillä tuntuisi nälästä olevankaan kyse, vaan imemishalusta tai jostain...

Vauvat tankkaavat myös läheisyyttä rinnalla ollessaan. Monilla imetysmaratonit ovat hieman helpottaneet, kun ovat päivisin lisänneet imetystä ja sylittelyä yleensä. Kantoliina on tässä erinomainen apuväline.

Onnistuisiko nukuttaminen iltaisin imetyksen jälkeen esim. kantoliinaan? Vauva saisi olla lähellä, mutta ilman että rinta olisi vauvan suussa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...tyttö rauhoittui ihan pienenä tosi hyvin, mutta nyt ei enää niinkään. Johtuen varmaan siitä, että on tullut liian vähän sitä käytettyä. Olen kyllä ihan liinailun kannalla, enkä tiedä, miten tässä on päässytkin näin käymään, ettei vauva ole oikein tottunut liinakyytiin, tai ainakaan nukahtamaan siihen :(

Mutta toisaalta en haluaisi liinakuvioita illaksi, kun ongelmana on muutenkin se, ettei vauvaa saa siirrettyä nukkuvana rinnalta/sylistä sänkyyn nukkumaan. Eli luultavasti heräisi myös liinasta siirrettäessä.

Ja olen myös ihan sitä mieltä, että tissi on vauvalle paljon paljon muutakin kuin ravintoa, eli juuri esim. sitä läheisyyden ja turvallisuuden tankkailua. Vauvan tahtiin olen imetellytkin, eli aika paljon päivisinkin. Mutta niin, en tiedä, vaikeita kaikki tällaiset asiat, kun haluaisi tehdä " oikein" kaikkien kannalta...

Tänään mies yritti taas rauhoitella aluksi itkevää tyttöä, mutta minä sitten menin väliin, kun en kestänyt kuunnella, ja aloin tulla siihen tulokseen, ettei noin pientä voi noin " rajusti" opettaa nukahtamaan yht' äkkiä ilman tissiä... Sitten imetin vielä hetken, ja siirsin taas sänkyyn, jossa neiti kyllä itkeskeli jonkun aikaa useampaan otteeseen, mutta ei mitään sellaista paniikkista huutoa, vaan sellaista harmitusta. Olin siis kokoajan vierellä, silittelin, hyräilin jne. Ja lopulta nyt siis nukutaan!

Huomenna ehkä taas eri kuviot, mutta nyt tuntuu tämä ihan hyvältä! :)

Vierailija
4/16 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

päätät, mutta minä tsemppaan sua jaksamaan maratoni-imetystä vielä vähän aikaa. Meillä poika oli aivan samanlainen ja kulutin sohvannurkkaa kaiken iltaa tissittämässä. Olin myös tosi väsy tilanteeseen, mutta päätin joka ilta jaksaa vielä päivän tai kaksi ja aika nopeasti tilanne alkoi sitten muuttua. Imetykset lyhenevät ja imetysvälit pitenevät pikkuhiljaa. Nyt meidän poika on 4kk ja edelleen täysimetän. Nyt yksi imetyskerta kestää enää 5-10 minuuttia, iltaisin toki hakee unta ja rauhoittuu tissillä niin, että viimeinen imetys ennen yöunta saattaa kestää tunninkin.

Vierailija
5/16 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan itsekkin epäillä maidon riittävyyttä, kun mies on heti tarjoamassa korviketta kun vauva ei nukahda. Tuntuu että olen riittämätön tai jotenkin " huono" äiti, kun en saa vauvaa nukahtamaan. Turhaudun istumaan vain sohvalla vauva tissillä ja vielä esikoinenkin turhautuu kun äiti joutuu aina vastaamaan että pyydä isiltä äiti nyt syöttää vauvaa. Ehkä tämä tästä, nyt ehkä jaksan taas tsempata itteni ensi yöksi sohvan kulmaan, kun kuulin etten ole ainoa!

Vierailija
6/16 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ukko siis jo pian 9kk, mutta myös meillä silloin tuossa iässä roikuttiin iltaisin tissillä vaikka tuntikausia.

Öisin meillä ei kuitenkaan valvottu, vaan kun viimein sain pojan nukahtamaan vein hänet sänkyyn ja nukkui muutaman tunnin ihan hyvin seuraavaan syöttöön asti.

Itse ratkaisin kuitenkin ongelman niin, että kun poika imi ja imi vain ja vielä tissin jälkeenkin oli itkuinen ja mielestäni selvästi nälkäinen (iltaisin siis) annoin reilusti korviketta päälle (imetin siis aina ensin molemmat rinnat niin kauan kuin poika selvästi söi) ja näin poika nukahti kiltisti omaan sänkyyn.

Pikku hiljaa tuo korvikkeen määrä sitten laski ja loppujen lopuksi hän ei enää sitä sitten huolinutkaan vaan sai iltamaitonsa loppu viimein enää vain tissistä.

Meillä siis tuolle korvikkeelle selvästi oli tarvetta.

Imetän edelleen ja täysimetin poikaa 4kk.

Itse siis kehoittaisin tekemään niin kuin sinusta itsestäsi tuntuu parhaalle ja oman jaksamisen mukaan.

Tsemppiä! Pikku hiljaa se tulee varmasti helpottamaan ja imetyskään ei enää vie niin kauaa, kuin tuossa alkuvaiheessa. =)

-viivi ja ukko 8,5kk-

Vierailija
7/16 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipiteeni on omani ja olen itsekin " imetysongelmainen" ja saanut paljon hyvää(kin) apua imetystukilistalta. Minusta tärkeää on, että äitinä voimasi riittävät. Siis sanoisin, että STOPPI HETI maratonimetykselle. Ei se imetystukilistakaan raamattu ole. Vaikka lapsi on pieni, niin voi sille " rajoja" laittaa jo nyt, että rajansa tissillä roikkumisellakin. Itse olen vähän sitä mieltä, että en ole tutti vaan äiti ja ruuanlähde. En halua, että tissistä tulee lohtutissi, en halua, että lapsi ei osaa nukahtaa kuin tissille. Läheisyyttä lapsi saa yllin kyllin, kanniskelen häntä päivät pitkät liinassa, otetaan päikkärit lähekkäin jne. Ja tietysti myös imetän. Osittaisimetän.

Sanoisin siis, että imetä päivisin ja illalla ennen nukkumaanmenoa pullo korviketta yötä rauhoittamaaan. Toinen vaihtoehto on antaa yksi " kierros" e nnen " uni-imetystä" korviketta reilusti ja sitten vaan hieman läheisyyttä ja ruokaa nukkumaanmenon yhteydessä tissillä.

Mielipiteeni on tosiaan ihan omani, mutta minusta on tosi tärkeää, että jaksat jen että yöt säilyvät niin hyvinä ja epärikkonaisina kuin pienen lapsen kanssa on vaan mahdollista. Älä kumuloi turhaan väsymystä niin että tilanne räjähtää käsistä.

Tsemppiä, mihin ratkaisuun ikinä päädytkin!

Vierailija
8/16 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

AJL:

Minusta tärkeää on, että äitinä voimasi riittävät. Siis sanoisin, että STOPPI HETI maratonimetykselle. Ei se imetystukilistakaan raamattu ole. Sanoisin siis, että imetä päivisin ja illalla ennen nukkumaanmenoa pullo korviketta yötä rauhoittamaaan. Toinen vaihtoehto on antaa yksi " kierros" e nnen " uni-imetystä" korviketta reilusti ja sitten vaan hieman läheisyyttä ja ruokaa nukkumaanmenon yhteydessä tissillä.

!

Hei Tappinen,

kyllä minun mielestä olet jo yrittänyt kaikkesi, ja voit kyllä ihan hyvin mielin yrittää ratkasita tätä ongelmaa muilla tavoin kuin istumalla tuntitolkulla vauva tississä kiinni.

Kuten AJL' kin tuossa ehdotti, niin iltasella tissin lisäksi yksi ateria pullosta. Kun nukahtaa pullo-unille, kipinkapin itse perässä nukkumaan, jolloin saat edes yhden pidemmän pätkän nukuttua itsekkin.

Jos kyseessä on tiheän imun kausi, niin kyllä ne vuorokauden 19 muuta tuntia riittää herättämään maidontuotannon (muista myös itse juoda paljon!). Itse uskon jopa siihen, että pikkuvauvallekin tekee hyvää nukkua edes yksi selkeä jakso vurokaudessa.

Meidän tyttö (nyt jo 2) sai alusta asti hiukan lisämaitoa iltasella, joskus päivällä pumpattua, joskus korviketta. Nukkui hyvin sen yhden pätkän, ja minäkin sain hiukan nukuttua. Kääntäen toki voi sanoa että olen väärä ihminen antamaan imetysvinkkejä ja tsemppausta, kun itse olin vallan tyytyväinen siihen että myös korvike kelpasi ja lapsen pystyi myös jättämään isälleen välillä ilman että piti kelloa vilkuilla tai vuotavia tissejä kuivailla (ehdin käydä esikoisen kanssa mm leffassa, koulun joulujuhlissa etc...

Vierailija
9/16 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan samaa mieltä kuin AJL ja Sokeritoppa: imetys on hieno asia, mutta niin on osittaisimetyskin. Ja kun perheessä on muitakin lapsia, niin nuo imetysmaratonit ovat aika raskaita toteuttaa.

Meidän esikoinen söi kanssa pitkään ja hartaasti, ennätys oli 7 tuntia putkeen, vaihtelin tissiltä tissille koko illan. Tyttö oli tuolloin 5 viikon ikäinen. Sitten uskoin viimeinkin, että kaikilla naisilla ei vain maitoa tule riittävästi eikä se määrä lisänny, vaikka imettäisi kuinka paljon hyvänsä. Ja äidin jaksaminen on myös erittäinn tärkeä asia!

Älä pode huonoa omatuntoa, jos päädyt antamaan lisäksi korviketta vauvallesi. Imetä en verran kuin ehdit ja jaksat ja anna yötä vasten korviketta pullosta. Tärkeintä on, että vauva on tyytyväinen ja saatte kaikki nukuttua!

Vierailija
10/16 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otin maidonkerääjään kaikki päivän mittaan valuvat ylimääräiset maidot ja lypsin aamulla vähän maitoa pulloon, kun poika ei aamulla jaksanut syödä rintoja tyhjäksi. Nämä maidot pidin jääkaapissa iltaa varten varalla ja muutaman kymmenen milliä hän alkuviikkoina söi pullosta lypsettyä maitoa sen jälkeen, kun rinnat oli syöty ensin. Joskus 3 kuukauden maissa meillä lisämaidon tarve loppui.

Kannattaa kokeilla ja toivottavasti piaan helpottaa!

Vierailija
11/16 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imemisentarve taitaa olla suuri vauvalla ja tutti olisi omiaan auttamaan. Joskus vauvat oppivat imemään tuttia kun sitä sinnikkäästi harjoitellaan. Ei tietenkään aina :) Mutta voisit vielä kokeilla

Vierailija
12/16 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muistanutkaan kuinka hyvin täältä saa apua ja tukea ongelmiinsa! Eilen illalla annoin imetyksen välillä korviketta ja hyvin maistui. Ennen nukkumaan menoa oli vielä kovat imu halut, vauva sai rintaa, tuttia ja lopulta joi pullosta vaivaiset 10ml ja nukahti jo 23.30, kun yleensä iltamme päättyy yhden aikaan. Ehkä kokeilen kaikkia noita antamianne vinkkejä, yöllä harkitsin rintojen pumppaamista, mutta totesin että nyt nukun kun vauvakin nukkuu! Esikoinen sai aika paljon korvikkeita jo alusta asti, siksi varmaan tällaisia ongelmia ei edes syntynyt. Vauvakin on saanut ensimmäiset päivänsä korviketta ja ensimmäinen imetyskin oli vasta yli vuorokauden vanhana. Vierihoitoa ei ollut lankaan, kun vauva joutui heti synnyttyä lastenosastolle. Tästä syystä olenkin varmaan antanut itseni olla " tutti" ja haluaisin kovasti täysimettää. Mutta pidemmän päälle ajateltuna haluan myös joskus olla esikoisen saatavilla. Eilenkin illalla koitin kovasti tarjoilla tuttia, mutta imi jonkun aikaa ja sitten alkoi nälkäitku. Jonka jälkeen söi tuon 10ml, eli kovin kova nälkä ei kuitenkaan ollut. No ainakin tuolla korvikkeella nukumme, jos nuo muut keinot eivät tepsi : ) Parempi olla virkeä äiti kun väsynyt ja kiukkuinen äiti!

Vierailija
13/16 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahteen asti yöllä, kunnes yöuni on alkanut kunnolla. Olen nukkunut vauva rinnalla, katsellut telkkaria, lukenut ja seurustellut perheen kanssa. Muu perhe on tuonut viihdykettä, ruokaa ja juomaa. Yhtään korviketta ei ole käytetty ja tuttina olen aina ollut - mikäs vauvalle sen ihanampaa. En edes osaisi käyttää niitä eli tuntuisi siltä, että se tasapaino, jonka vauva luo rintojeni maidontuotantoon, voisi mennä pieleen. Eipä ole tullut mitään tutin vääristämiä hampaita tai siitä vierotusongelmia. Oikein tuttikielteinen olen, toistaiseksi :) Vauva tilaa, minkä ehtii ja minä tarjoilen - ei tarvitse kummempia mietiskellä.

Toki itselläkin oli viimeksi pojan kanssa usein mielessä tuo riittävyys, mutta niinhän sitä kerrotaan, että vain aniharvalla ei todellisuudessa riitä - kysymys on vain äidin jaksamisesta. Ja siinä ei tietenkään kannata mennä äärimmäisyyksiin - vaatii se ihan mahdotonta kanttia imettää täysin ja maratoonailla. Aika raakkineeksi siinä helposti menee... Jollekin sopii, toiselle ei.

Nyt tulossa entistä pienemmällä ikäerolla edelliseen vauva, joten saas nähdä, miten teesiemme kanssa pärjäämme. Täysimetystä puolisen vuotta on taas tavoitteena. Tyytyväiset ja terveet lapset, jospa se muutenkin pitkä imetys on vaikka noinkin vaikuttanut.

Tsemppiä, mitä ikinä sitten teetkin - kasvavat ne vauvat monella tavalla hoidettuina ihan hyvin!

Vierailija
14/16 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kantelin tokaa rengasliinassa iltapuolella. Siinä makasi, söi ja nukkui välillä. Itse olin vapaa liikkumaan ja touhuamaan ekan kanssa, joka ei varmaan välillä edes tajunnut että vauva oli menossa mukana. Noin pieni ei vielä edes paina melkein mitään niin jaksaa hyvin kannella. Joillakin paikkakunnilla voi käsittääkseni vuokrata noita liinoja kokeilumielessä. Itse ostin liinani nettikirpparilta 10 eurolla, ei mielestäni kallista.

Vierailija
15/16 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä kokeiluihisi, kuulostaa jo paremmalta tuo edellinen ilta. Joku puhui kantoliinasta, itse tykkään siitä, siinä lapsi saa läheisyyttä päivän mittaan (ilman, että äiti olisi imetystutti). Lapsen läheisyydentarvetta en vähättele ollenkaan.

Omani syö tuttia, ei aina kelpaa, mutta usein kun hamuaa käsiään/tekee nälkäeleitä ja ajattelen, että ei voi olla nälkäinen, niin ottaa mielellään tutin, kun tarjoan. Imemisentarvehan tulee jotenkin tyydyttää, sehän tuo turvallisuutta lapselle. Aluksi ei millään tutti pysynyt suussa, tuttiakin täytyy opetella, mutta nyt menee jo imut paremmin.

En myöskään pelkää tutista luopumista, kuten edellä kirjoitettiin. Ei siinä varmaan sen enempää itketä kuin itkettäisiin, kun harjoitellaan joskus omassa sängyssä nukkumista, nukahtamista ilman lohtutissiä tms. Ja omani imee kaikkea: tissiä, pulloa ja tuttia.

Tsemppiä

AJL

Vierailija
16/16 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä on tullut hyviä vinkkejä ja kommentteja ongelmaasi.

minulla on ollut kaksi hyvin tissillä viihtyvää lasta,varsinaisia tissitakiaisia,ja näin jälkeenpäin olen miettinyt,olisikohan loppujen lopuksi herumisessa ollut jotain vikaa....no asia sikseen.kerron nyt vain oman " Tarinani"

esikoinen nyt 4,5v oli siis kova syömään tissiä,ihan kokoajan,ja aina.ikinä ei itse lopettanut tuota maidon tilausta,vaan hanakasti imi imi imi ja imi. luin imetystukilistaa " tämä on normaalia" ,sain tukea siskoltani,joka on ollut kova imettämään (hänelläpä oli " normaali" tissinsyöjä" vauva,imetys kesti parin alkuvkn jälkeen 5-10min ja vauva oli tyytyväinen).kuuntelin ja tsemppasin itseäni vaan jatkamaan.kantoliinailin,kannoin ja imetin ja imetin ja imetin.ei ollut paikkaa missä EN olisi imettänyt.

poika oli koko pienen vauvaikänsä hyvin lyhytpinnainen viihtymään missään ja kovin temperamenttinen.

jälkeenpäin olen miettinyt oliko lopullinen syy maidon hitaassa tulossa,että sitä piti jatkuvasti olla tilaamassa lisää?!?

kun hän oli useamman kuukauden vanha,annoin yömaitoa korvikkeesti,ja tadaa,oli ihana huomata miten hän oli tyytyväinen.

jotenkin silti vain kitkuteltiin tuolla päivisin imetyksellä kiinteisiin asti.

paino kuitenkin nousi,joten hän sai jatkuvalla imemisellä riittävästi maito (hoikahko ollut aina,mutta käyrillä kuitenkin).

tämä toinen vauva nyt 3kk oli ihan jatkuvasti rinnalla ensimmäiset 4vkoa,ja kun oli tämä 4,5v esikoinen myös täällä kotona niin eipä tullut mitään tästä jatkuvana tissinä olemisesta.vaan osittaisella mennään ja tyytyväisiä ollaan.

näin meillä,tee niin kuin itse parhaaksi näet.minä en jaksanut yksinkertaisesti! koville otti tuo imetyksestä " luopuminen" mutta olen taas elävien kirjoissa,ja ihan kiva kun poika huolii pulloa,voin minäkin olla poissa kotoa,ja muutkin hoitaa vauvaa.toki sekin maitoa voisi olla lypsettyä omaa maitoa,mutta näin se ei meillä ole.

ja vielä...meillä ei ole huolittu tuttia.kumpainenkaan,koska niistä ei tule mitään.kovasti imivät ja nielivät,mutta pois ovat sylkeneet,kun maitoa ei tule =)

neitiniiskunen ja pojat 3kk 4,5v