Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tiedänkö lapsista mitään teidän mielestänne? olen lapseton. työkseni olen hoitanu lapsia 5 vuotta.

Vierailija
27.11.2007 |

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lapsiperheen arkea ei kunnolla voi tajuta ennen kuin on sen itse kokenut.

Vierailija
2/4 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että ennen lapsia ehdin työskennelle usean vuoden ajan lasten parissa (lastensuojelussa), työkseni olen hoitanut ja kasvattanut lapsia, sekä opiskellut paljon alaa. Ennen omia lapsia ajattelin, että tiedän paljon lapsista.

Mutta kun sen oman lapsen sain, niin silmät avautuivat ja ensimmäisenä opin sen, että kaikki äidit ovat samalla lähtöviivalla kun sen esikoisen rinnalleen ensimmäisen kerran saa. Kaikki ovat yhtä tietämättömiä, ja kaikki on vain opeteltava aivan alusta asti.

Oman lapsen kasvatus ja hoito on niin kaukana siitä, mitä kirjoissa lukee ja mitä esim. toisten lasten hoitaminen on. Siitä puuttuu esim. jo niinkin yksinkertainen asia välistä kuin biologinen side, jota ei voi osata edes kuvitella, ennen kuin sen itse kokee.

Ja joka vuosi kun katsastelene elämääni vaikka vain vuodella taakse päin, huomaan kuinka kokematon ja tietämätön olin omien lasteni kanssamonessakin asiassa. Joten sehän tarkoittaa sitä että olen sitä edelleen. Eli vanhemmuus on jatkuvaa kasvua ja kehitystä, eikä siinä ole koskaan valmis.

Nyt minulla on kolme ihanaa lapsukaista, ja tiedän lapsista vasta niin pienen musto-osan. He ovat ikuinen mysteeri, eikä mitään valmista kaavaa ole. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se arki siitä enempää muuttunut kun sain omani 7kk:n päästä joten minä ainakin tiesin mitä se lapsi perheen arki on..

Vierailija
4/4 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsista tiedät, mutta oikeasti uskon, että kukaan jolla ei ole omaa lasta, kukaan joka ei hoida 24/7 lasta, niin ei voi ihan täsmälleen tietää, millaista se on. Aika paljon tietää ja paljon voi aavistaa ja arvella, mutta kyllä se täsmällisin tieto syntyy vasta siitä, että itse sen kokee ihan omakohtaisesti.

Sama asiahan se on kaikessa. Esimerkiksi itselläni on yksi lapsi. En minä voi täsmällisesti tietää, miltä tuntuu olla useamman lapsen äiti. Tuttavaperheitä katsomalla ja seuraamalla ja tuttavaperheiden lapsia hoitamalla voin paljon aavistella ja kuvitella siitä, mitä useamman lapsen kanssa eläminen on, mutta en voi täysin kuitenkaan tietää.

Ja sama vaikka synnytyksen kanssa. Lapseni on syntynyt keisarinleikkauksella. En minä voi tietää, miltä alakautta synnyttäminen tuntuu koska en ole sitä kokenut. Ja vaikka olisinkin kokenut, niin jonkun toisen kokemus siitä olisi ihan erilainen kuin omani. Kaikki me koemme asiat yksilöllisesti, tietenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi