HURRAA! LAPSETTOMAT TAJUAVAT SITTENKIN, MITÄ VAUVA-ARKI ON!
Kommentit (37)
Tätä mä en ole ikinä ymmärtänyt. Lasten hankinta on kai ihan oma päätös ja valinta. Mua ei ainakaan olis voinut vauva-arki vähempää kiinnostaa silloin, kun mulla ei vielä lapsia ollut.
Vitutti äärettömästi, kun kaverit joilla oli lapsia valittivat kuinka raskasta heillä on ja kuinka helppoa ja mukavaa mulla on, koska mulla ei ole lapsia. Itse he olivat halunneet lapsia, hittojako mulle valittamaan kuinka helppoa elämä on ilman lapsia.
Nyt kun mulla itsellä on lapsia, ei tulisi mieleenkään valittaa kavereille joilla lapsia ei ole siitä kuinka helppoa heillä on.
Lapseton voi tajuta, mitä vauva-arki on, jos
- lainaavat aiheesta kirjoja kirjastosta
- keskustelevat sellaisten kanssa, joilla jo on lapsia
- haistelevat paskavaippoja
- valvovat pari yötä peräkkäin.
ap
114 no lukemalla aiheesta,
ottamalla selkoa ja pohtimalla oikeasti omia ja puolison rahkeita. Haistele vaikka kakkavaippoja ja oksennuskippoja ja valvo kuukausi putkeen - tee empiirinen koe ja mieti, jaksatko.
118. Jokainen lapseton nainen varmasti tietää jonkun lapsiperheen tai ainakin on lapsiperheen arjesta jostain lukenut.
Ei voi olla sellaista naista ettei ole muka mitään hajua siitä mitä se vauva-arki on. Kyllä sitä voi etukäteen jo melkein sanoa että onko siihen vai eikö ole. Omaa itseään voi tutkiskella ja miettiä sitä että kestääkö pää muutaman vuoden sitä ruljanssia siellä kotosalla.
Minulla on muutama kaveri joka on todennut ettei lapsia aio hankkia. Ovat sanoneet suoraan ettei heistä siihen olisi. Tietävät jo etukäteen että eivät jaksa valvomisia, koska heistä tulee hermostuneita ja ahdistuneita. Ovat meneviä naisia, eivät kestäisi kotona oloa. Viisas valinta heiltä.
120. Kyllä sen nyt voi tietää. Kestätkö sinä aamuherätyksiä viikosta toiseen-kuukaudesta toiseen 2-5h yöunilla? Jaksatko valvoa muutaman vuorokauden putkeen repimättä kumppaniltasi
silmiä päästä? Kestätkö olla viikon-kaksi-kolme kotona tekemättä juurikaan mitään ja käymällä vaan lähikaupassa ostamassa soseita(jos lapsi pahasti kipeä niin koton harvemmin voi poistua).. Kyllähän näitä voi miettiä etukäteen.
Vai etkö osaa lukea? Siinäkö selitys? Lue tuosta edellisestä viestistä lainaukset.
Minusta on ja outoa miten (itsestäänselvät) asiat tuntuvat tulevan niin monelle yllätyksenä! Esim. tällä palstalla - kahden lapsen kanssa rankempaa kuin yhden (oho?), monta lasta - aika menee kodinhoitoon (oho??) yms.
En väitä, että lapsettomat voisivat täysin ymmärtää vauvaperheen arkea, mutta uskon, että normaalilla itsetuntemuksella voi aika paljon arvioida mitä jaksaa. Esim. vaikka em. unen tarpeen määrällä.
Ja minusta tuolla kirjoittajalla aika realistiset käsitykset vauva-arjesta -monella äidillä on tainnut olla juuri ne " mainosperheen" odotukset, jolloin vauva-arki pudottaa kovaa ja korkealta.
että tuolla lapseton tajuaa vauva-arjen? Ei missään. Eikä siinä kehotettu valvomaan paria yötä, vaan kuukausi.
Ennen lasta nukuin 9-10 h yössä, mutta lapsen syntymän jälkeen 5-6 tuntia katkonaisesti ja pärjään hyvin. Kuitenkin ne äitiyshormonit auttavat jaksamaan aivan uskomattomasti.
Pitäisin melko typeränä sellaista ihmistä, joka jättää lapsen hankkimatta, koska pelkää unien menetystä. Ja yleensäkin, jos ajattelee vain kaikkea sitä negatiivista, mitä asiasta voi seurata, niin elämähän siinä menee pilalle.
Vierailija:
että tuolla lapseton tajuaa vauva-arjen? Ei missään. Eikä siinä kehotettu valvomaan paria yötä, vaan kuukausi.
Ja sen oppii siis etukäteen, kun tekee näitä kyseisiä asioita. Kyllähän siinä kehotettiin valvomaan pari kolme yötä peräkkäin. Etkö ihan oikeasti osaa lukea vai etkö vain ymmärrä?
ap
että etukäteen miettii resurssejaan ja keskustelee niistä. Ja kokeilee esimerkiksi konkreettisesti miten unenpuute oikeasti vaikuttaa. Eli testaa rajojaan etukäteen, eikä hyppää vain avantoon ja pällistele sitten, että " hei, mä en osaa uida" kuten moni nykyään tekee. Itkee lapsen tultua, että " mulla ei ole omaa elämää" , " mä on niiiin yksin" , " mua väsyttää" ...
Ja siinä ei sanottu, että sillä oppii vauva-arjen, vaan että nuo on pieniä kikkoja saada käsitystä aiheesta ennakkoon. Torvi!
Jättäkää näiden kateellisten säksätykset omaan arvoonsa. Itsepähän ovat lapset hankkineet, turha märistä kun paskat jo housuissa.
T. 2 lapsen äiti
Vierailija:
että etukäteen miettii resurssejaan ja keskustelee niistä. Ja kokeilee esimerkiksi konkreettisesti miten unenpuute oikeasti vaikuttaa. Eli testaa rajojaan etukäteen, eikä hyppää vain avantoon ja pällistele sitten, että " hei, mä en osaa uida" kuten moni nykyään tekee. Itkee lapsen tultua, että " mulla ei ole omaa elämää" , " mä on niiiin yksin" , " mua väsyttää" ...
Asiasta voidaan keskustella vaikka vuosikausia, mutta se todellisuus on ihan eri asia. Ja sen unenpuutteen kestää paljon paremmin äitiyshormonien vaikutuksesta.
Lapsen saaminen on hyppy pimeään. Ei voi tehdä muuta kuin luottaa itseensä ja puolisoonsa.
Vierailija:
36, ei mennyt, sinulta taisi mennä.
Minä en lue Seiskaa, senpä takia en argumentoikaan kuten sinä.
Onneksi Seiska ja Salkkarit rauhoittaa tuollaista ämmää.
Eikä lasten saaminen ole mikään hyppy pimeään. En minä ainakaan mihinkään ole hypännyt. Otin selvää mitä se on, mietin riittääkö rahkeet, kyselin mieheltä, mietin tukiverkot, asumiset, raha-asiat jne. Sitten hankin lapset. Suosittelen, kuule, kaiken koikkelehtelemisen sijaan!
Pitäisin melko typeränä sellaista ihmistä, joka jättää lapsen hankkimatta, koska pelkää unien menetystä. Ja yleensäkin, jos ajattelee vain kaikkea sitä negatiivista, mitä asiasta voi seurata, niin elämähän siinä menee pilalle.
[/quote]
Vierailija:
Ja siinä ei sanottu, että sillä oppii vauva-arjen, vaan että nuo on pieniä kikkoja saada käsitystä aiheesta ennakkoon. Torvi!
" 120. Kyllä sen nyt voi tietää. Kestätkö sinä aamuherätyksiä viikosta toiseen-kuukaudesta toiseen 2-5h yöunilla? Jaksatko valvoa muutaman vuorokauden putkeen repimättä kumppaniltasi
silmiä päästä? Kestätkö olla viikon-kaksi-kolme kotona tekemättä juurikaan mitään ja käymällä vaan lähikaupassa ostamassa soseita(jos lapsi pahasti kipeä niin koton harvemmin voi poistua).. Kyllähän näitä voi miettiä etukäteen."
Miten et osaa lukea tuota? Ekaluokkalaisenikin osaa.
Vierailija:
Eikä lasten saaminen ole mikään hyppy pimeään. En minä ainakaan mihinkään ole hypännyt. Otin selvää mitä se on, mietin riittääkö rahkeet, kyselin mieheltä, mietin tukiverkot, asumiset, raha-asiat jne. Sitten hankin lapset. Suosittelen, kuule, kaiken koikkelehtelemisen sijaan!
Kyllä se lapsen saaminen on hyppy pimeään, vaikka miten miettisi asioita etukäteen, koska kaikkeen ei voi varautua. Kyllä kuule se arki sinullekin vielä koittaa, saat nähdä.
oletko tosissasi-perustele?