Minkä ikäiset juo energiajuomia? Juoko lapsesi?
Poika, 8v., on alkanut kaupasta kärttää energiajuomia. Mankuu, että eikö voitaisi ostaa ES:ää edes. Ei se paljoa maksa... Samoin kinuu energia- ja proteiinipatukoita.
Olen yrittänyt järkeen vetoavasti selittää, että niitä ei osteta. Selittänyt, että ne on turhia, etenkin lapselle. Että hän saa ruoasta tarvitsemansa energian ja proteiinit. Että ne ei ole hyvän makuisia edes.
Silti kamala nurkuminen. Kun kaveritkin saa... Saako teillä oikeasti tuon ikäiset muksut juoda jotain energiajuomia?
Nyt poika oli ostanut viikkorahallaan energiajuomaa. Meni viikkorahat kuukaudeksi jäihin, kun jäi kiinni. Olen todella kiukkuinen, kun ei totellut minua.
Mitä seuraavaksi? Osta äiti mulle kaljaa, kyllä muutkin 12-vuotiaat sitä juo?
Kommentit (50)
Lapset 9v ja 12v, eivät ole koskaan edes kyselleet energiajuomien perään (eivätkä niitä kyllä edes saisi).
Lapsen koulussa ilmeisesti nyt joku energiajuomainnostus. Ja urheiluharrastuksessa mussuttavat proteiinipatukoita. Sieltä tuon keksinyt.
Olen 30-vuotias ja juon energiajuomia :))
Onhan ne hyvänmakuisia!
Meillä 11 ja 13 vuotiaat lapset ja he ostavat Red Bullia viikkorahoillaan. Itse en voi sietää edes sen hajua, mutta kyllä jääkaapissa aina muutama tölkki on :)
t. ulkosuomalainen
Minusta kaikki maistamani energiajuomat on olleet hirveitä. Minusta lapsen ei tarvitse niitä juoda eikä niitä meille osteta.
Eivät ole kinunneet, eivätkä käytä. Vanhin on 17. Meilläpäin tosin energiajuomien käyttäjiä nuoret itse pitävät vähän tyhminä 'es-jonneina' joten eivät kaveriporukassakaan haluaisi sellaisiksi leimaantua.
Poikani 2v juo kolme ES:ssää päivässä. Ei hänelle muita oireita kuin kouristuksia ja kohtauksia ole tullut. Puolisoni kanssa olemme tehneet hyvän päätöksen, että poikamme kasvaa ES:ssän parissa.
En antaisi energiajuomia kasvuikäiselle kuten en anna virvoitusjuomiakaan.
Eivät todellakaan juo, eikä juo kukaan muukaan tässä perheessä. Eipä tulisi mieleenkään lapsen elimistöön työntää tuollaista sotkua, sehän on silkkaa myrkkyä. Eivätkä osta itsekään, tai viikkorahat loppuu just siihen. Olen tarkka siitä, ettei turhaa sokeria, saati mitään lisäaine- ja kofeiinipaskaa lapsille juoteta. Ei myöskään keinotekoisia proteiini- tai energiapatukoita, ihan tarpeetonta ja jopa haitallista syötävää.
Meillä oli n 12 v hinku niihin. Nyt yläasteella, eikä enää. Harvakseltaan ostavat.
Kaverilleni tuli rytmihäiriöitä energiajuomista. Moisia myrkkyjä ei kehoonsa kannata tunkea. Kerro se lapsellesikin.
Nykyään vitos luokkalaiset juovat megaforcee ja on muuten hyvää t. Kutos luokkalaine
7 ja 9 eivät ole koskaan hinkuneet kuin ulkomailla luullessaan kivan väriseksi limsaksi moista. En ostaisi, enkä sallisi lasten ostaa enkä juoda. Energiaa saa ravinnosta ja riittävä uni auttaa jaksamaan.
Murkku iässä olevalle voi viikossa tölkin pari antaa kun muutenkin väsyneitä tuossa iässä. Mutta ei pikku lapsille. Energia juomat menevät kahvista...
Tiedän yhden joka sairaistui psykoosiin kun valvoi liian monta yötä kofeiinipillereiden ja energiajuomien avustuksella. On loppuiän ongelma se psykoosi, uusii aina välillä.
En suosittele, on oikeasti melkoista myrkkyä, vaikka itse toisinaan energiajuomaa juonkin, lapselle en ikinä antaisi.
En ole edes maistanut energiajuomaa ja tuskinpa lapsenikaan ovat, 10-15 vuotiaat. He eivät välitä edes limusta ja kaveripiireissä ei energiajuomia harrasteta. Proteiinipatukat ovat heidän mielestään myös pahoja, joskus jostakin sellaisia saimme ja ei niitä loppuun asti tainnut kukaan syödä.
Eikö tämä asia ole teidän perheessä mitenkään esillä?