Kokemuksia epiduraalipuudutuksesta, auttoiko?
Kommentit (28)
> jotain ryhmää
mä liityin joskus yahoon synnytyspelkoisten listalle, mut en muista saaneeni yhtään viestiä siltä listalta. eli listalaisilla aihe oli mennyt ohi tavalla tai toisella ja kukaan ei vaivautunut vastaamaan viestiini. sinänsä olisi mielenkiintoista, miten pääsivät pelkonsa yli.
saa heittää vinkkia, jos tietää jonkun aihetta käsittelevän ryhmän:
oliviini at yahoo piste com
t: 22
Kivut katosivat ja rentouduin ja lepäsin. AUkesin yhden epiduraalin aikana 8 cm, tosin olin saanut sen oksitosiini(?) tipan avuksi.
ihan yhtä kamalat kivut ennen ja jälkeen epiduraalin laiton, ei mitään eroa. en tiedä menikö pistäminen sit jotenkin pieleen vai miksi ei ollut mitään vaikutusta.
mutta onneksi mittarit näytti supistukset niin tiesi koska ponnistaa :) Mutta siis kivut lähti, voi sanoo että olo oli taivaallinen kun puudute alkoi vaikuttaa. Ensimmäisen lapseni synnytin ilman kivunlievityksiä, ei ehtinyt muuta kuin ilokaasua, joka oli aivan hirveää. Mutta enää en synnyttäisi ilman epiduraalia. Mitä sitä kärsimään kun kerran on tehokasta lievitystä kipuun tarjolla!
sain sen heti sairaalaan päästyä (3 cm auki) ja kotona 12 tuntia kärvisteltyä. Synnytys kyllä hidastui (okstitosiinitippaa tarvittiin), mutta lapsi voi koko ajan hyvin. Sain kolme annosta 10 tunnin aikana mutta ponnistuksessa ei enää epiduraali vaikuttanut joten se kyllä SATTUI.
Tosin sillä samalla kivunlievityksellä mentiinkin sitten sektioon- yllätysperätila.
Ei mulle täysin selvinnyt, miksi en avautunut kunnolla. Supistukset olivat kuulemma vääränlaisia (mutta tosi kivuliaita). Seuraavassa raskaudessa luvattiin kuvata lantio ennen synnytystä.
Jäi kyllä aika epävarma olo siitä synnytyksestä, mutta pääasia että syntyi terve lapsi (4,5-kiloinen, olisiko sekin vaikuttanut?). Saa nähdä miten onnistuu seuraavalla kerralla.
17
> jotain ryhmää