Pänkyrin 4-vuotiaan äiti tuskailee
Meidän tyttömme on todellinen luupää. Siis ei mitään pikkuvääntelemistä tai hiukan näön vuoksi vastaanpanemista, vaan ihan oikeasti hän on todella jäärä. Esimerkiksi eilen huusi itki ja kyhjötti tuulikaapin nurkassa 30 min koska hän ei halunnut pukea hanskoja ulos mentäessä. Kun sitten lopulta hänet ulos sai, hän istui kylmällä maalla 45min itkemässä ja sen laannuttua mököttämässä vaikka ikäkaverit juoksivat pihallamme odottamassa häntä leikkiin mukaan. Muutakin vastaavanlaista löytyy ja ollut tätä jo ihan pienestä, ei mm. koskaan huolinut tuttipulloa vaan huusi ennemmin nälkäänsä ja reilun vuoden ajan myöskin pidätti kakkaa vaikka 7 päivää vaikka oli tuskakuoleman partaalla. Hän kun vaan päätti ettei kakkaa.
(Pakko sanoa tähän väliin että me ollaan sitten ihan tavallinen perhe, no, yrittäjäsukua kyllä monesta suunnasta vitsi vitsi, mutta siis muuten ihan normaali, meillä ei hakata raiskata lyödä juoda tai mitään muutakaan vastaavaa.)
Nyt olemme taistelleet hanskojen pukemisesta muutaman viikon. Kaikki sujui hyvin siihen asti kunnes tuttuihin talvihanskoihin tuli kulumareikä eikä niitä enää voinut pitää koska päästivät veden sisäänsä. Uusia hanskoja on nyt sitten vino pino ja rauhassa aina annan päättää mitkä hän laittaa. Mutta kun kaikissa on aina joku vika! Tyttö on tosi perfektionisti ja saumat kuuluu olla viivasuorassa ja hihat ei saa olla pienimmälläkään rypyllä eikä sormien päällä yhtään ilmaa tai jos joku hihansuu on (oikeasti) millinkin toisen alla tai päällä tai vinossa niin se on piru irti ja kaikki siihen asti päälle puurretut riuhdotaan pois ja sitten se huuto alkaa. Ja kestää. Tosiaan sellainen 45 min on ihan keskiverto. Huudon lisäksi paiskoo riuhtoo lyö nimittelee - joskus on pakko pitää kiinni ettei vahingoita itseään tai muita tai riko mitään.
Olen kokeillut hanska-asiassa kaiken hermostumisesta ja käämieni palamisesta huumorin kautta maanitteluun mutta ei. Tänään kyllästyin ja ilmoitin tytölle että tänäänpäs kuule onkin sitten siinä hanska-asiassa sellainen juttu että niitä ei sulle annetakkaan ollenkaan! Ei vaikka miten pyytäisit. Olen tehnyt selväksi että ne kuuluu pitää, kaikki pitää, jollei pidä voi sairastua joka on kurjaa (hyvässä muistissa pitäisi olla, juuri äskettäin kuumeili). Mutta että äiti ei jaksa tätä samaa taistelua joka kerta kun lähdetään ulos, se vie varmasti sinun voimiasi mutta myös äidin, ja siksi tehdään tänään näin. Tyttö yllättyi siitä ja jäi selvästi miettimään asiaa. Kun pääsin itse pikkusisaruksen kanssa ulos loivensin asiaa siten että sanoin että yhdellä ehdolla ne hanskat tänäänkin kuitenkin saa: että tulee aikuiselta (oli lähdössä hoitoon) nätisti pyytämään, että nyt sormeni palelevat, voisinko saada hanskat, ja sitten ei enää ikinä taisteltaisi tästä asiasta vaan ne puettaisiin nätisti, kuten ennenkin.
Hanskoja ei tänään sitten pidetty ja tytön käsiä selvästi paleli mutta periksikään ei antanut vaan odotteli vaan että mentäisiin sisälle. Itse muistutin kerran siitä ehdosta, hän sanoi muistavansa sen, mutta ei hanskojakaan pyytänyt. Ja heti tuulikaapissa sisääntullessa hän sanoi että äiti mä en ikinä laita hanskoja ulos vaikka samaan hengenvetoon valitti miten kohmeiset kädet oli. Mä taistelen itseni kanssa teenkö oikein kun periaatteessa tämä on lapsen laiminlyöntiä. Toisaalta taas tuntuu että tämän lapsen kohdalla tää on ainut joka voi toimia.
Mitä mieltä olet? Kiitos jos jaksoit lukea, taisi tulla vuodatusta viikkojen edestä :o).
Kommentit (7)
Kyllä se tyttö ymmärtää jossain vaiheessa (ehkä kun mittari on -15 asteessa...) että ne hanskat on kova sana ;)
meillä 3v. neiti jääräpää. Hän on aivan mahdoton ja nimenomaan pukemisen kanssa. On tosi näppärä pukemaan, ollut aina. Vaihtelee mielellään vaatteita 100 kertaa päivässä. Mutta jos ollaan johonkin lähdössä alkaa taistelu. Väreistä ei kelpaa kuin yksi tietty väri. Muun värisiä ei suostu päälle pukemaan eikä ainakaan " poikavärejä" . Viimeksi tänään itkeä kyhjötti eteisessä tunnin huutamassa minun ja pikkusisarensa perään, koska tarjosin hänelle tummansinisiä sukkiksia (muita ei ollut puhtaana). Jäi siis isänsä kanssa sisälle, koska ei suostunut niitä sukkiksia pukemaan päälleen. Tämä on vain yksi esimerkki, lisää löytyy satoja :) sama valikoivuus koskee myös ruokailuvälineitä, hattuja, unileluja.... Päiväkotiin lähdötkin ovat yhtä tuskaa, koska jääräpäisesti haluaisi laittaa esim. shortsit jalkaan talvella....
Aina kun hanskat menee hyvin päälle = vauhdikkaasti saisi palkaksi ihanan tarran tauluun. Eiköhän se sillä sitten tarroja keräillen.
Tarroja en ollutkaan vielä kokeillut. Kannattaa varmaan koittaa jos taistelu asiasta jatkuu. Nyt toistaiseksi pysyn aloittamallani tiellä ja jatkan huomisen samaan malliin ja odotan millon pikkurauta alkaa taipumaan :o).
Kiitos mielipiteistänne. ap
Meillä on samanlainen jäärä 4v, ollut jo pienestä. En ole enää pitkiin aikoihin vaivautunut ostamaan hänelle vaatteitakaan itsenäisesti vaan tyttö on aina mukana, sillä minun ostamissani on yleensä joku kriittinen " vika" : sauma hassusti, ei tykkää väristä, puristaa, roikkuu tms. Hän on ylenmäärin kosketusherkkä ja ymmärrän kyllä, että vaatteet vaivaavat häntä, sillä itse olin aivan samanlainen ja olen vieläkin (minua miellyttäviä käsineitä etsin 20 vuotta ja sitten löysin Sauson nahkakäsineet! Paratiisi! Napakasti sopivat, ohuet, lyhytvartiset hanskat on parasta maailmassa). Mutta kyllä se keittää kun meidän neiti on myös älyttömän lyhytpinnainen ja jos se hiha/lahje/kaulus ei mene äidin toimesta paikalleen HETINYTTÄSSÄ ja jos ongelmaa ei ymmärretä pyynnöstä " ÄititääonäääääkrääglrlääÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!!" niin tyttö saa hepulin.
Niin minua ärsytti suunnattomasti t-hihapaidan keskeneräiset hihat pitkähihaisen paidan alla. Voi, että mä sain jukurikohtauksia sen vuoksi monta. Ne ärsytti, ärsytti, ärsytti... Piti olla jo pelkästään t-paita tai pelkästään pitkähihainen. Mutta molemmat tuotti mulle tuskaa!
No, kerran taas sain jukurikohtauksen. Huusin ja kiljuin lattialla, kun se ÄRSYTTI! Mummopa ei välittänyt itkustani, huudoistani, vääntyilemistäni ja siis mistään yhtään mitään. Käveli ja toimi ihan normaalisti. Niin kuin koko kohtausta ei olisi lainkaan olemassakaan. Aikani siinä riehuttuani, varmaan tunnin (siltä musta tuntui) lopetin ja nousin ylös.
Elämä jatkui normaalina. Kukaan ei siihen kommentoinut mitenkään. Ja vähän ajan päästä itsekin kummastelin, miksi ne hihat niin ärsytti...
Nyt jo naurattaa, mutta se jäi ikuisesti mieleen, ja koen sen niin, että mummoni teki just niin kuin oikein oli. Vähän isompana vähän nolotti, mutta olin onnellinen, kun kukaan siitä ei mitään maininnut. Päätin olla iso tyttö sen jälkeen, joka ei turhista hötyile. Eikä ole mitään traumoja jäänyt....
Vinkiksi vaan, jos tuntuu, että vinkkejä kaipaat! :)
ja toivon hartaasti että joku kommentoisi :o). ap