Alkuraskaus ja liikunta?
Hei vaan!
Tässä viimein lähes kahden vuoden jälkeen sain toivotun plussan testissä! :D
Aloitin kesällä aktiivisemmin liikunnan harrastuksen, ja kyselen täällä nyt, onko jostain liikuntamuodosta haittaa tulevalle vaaville? Tykästynyt oon kovasti pallojumppaan (fitball), mutta nyt mietityttää, että onko siitä pomppimisesta pallon päällä haittaa? Vai pitäisikö välttää nyt sitten kaikenlaisia hyppy-lajeja, vai mennä siten miltä tuntuu? En viitti vielä kysellä sieltäkään salilta ohjaajalta, ollaan niin alussa kuitenki menossa... Onko jollain tietoa?
Kommentit (6)
Älä missään nimessä lopeta aktiivista liikuntaharrastustasi raskauden vuoksi. Pääset raskaudessa paljon helpommalla, synnytys sujuu paremmin ja toipuminenkin on nopeampaa.
Itse harrastin aktiivisesti monipuolista liikuntaa koko raskausajan ihan pojan syntymään saakka. Pääasiassa Body Pumpia, mutta myös kaikenlaista muutakin jumppaa. Fitball tulee jossain vaiheessa vaikeaksi siinä tarvittavan tasapainon ja pallon päällä vatsallaan olemisen vuoksi, mutta ei sitä tarvitse pienen pomputtamisen vuoksi lopettaa...Monet salit järjestävät erityisiä odottavien äitien jumppia, nekin ovat ihan hyviä, tosin minusta aika " mamoja" .
Itse ihmettelen aina että missä kaikki odottavat äidit oikein ovat, lopettavatko he urheilun heti kun tulevat raskaaksi. Itse olin aina suunnilleen ainoa vatsakas normaalijumpassa.
Missään en ole törmännyt suosituksiin, jossa kehotettaisiin lopettamaan liikunta rv 28:lla...Ei siihen ole mitään syytäkään, jos raskaus sujuu normaalisti.
En tiedä onko siitä varsinaisesti vauvalle haittaa, mutta lantionpohjalihakset varmaan venyvät turhaan, mikä sitten voi aiheuttaa sinulle erinäisiä ongelmia myöhemmin.
Käyn itse jumppaamassa pari kertaa viikossa ja kysyin jo heti raskauden alkuvaiheessa (muilta salaa :) ) jumppaohjaajalta vinkkejä raskausajan liikunnasta. Hän kertoi, että liikuntaa voi jatkaa normaalisti raskausaikana, tahtia vähän keventäen. Hän korosti, että sykettä on tärkeä seurata, ettei se nouse yli 150 liikunnan aikana, eli periaatteella: pitää pystyä puhumaan puuskuttamatta. Liikuntalajeista ovat kuulemma turvallisia lähes kaikki paitsi ne, joihin liittyy äkilliset liikkeet / kaatumiset / potkut (kontakti) (esim. kamppailulajit, ratsastus, laskettelu, lautailu tms.). Raskausaikana ei kannata aloittaa mitään uutta (kovemman puoleista) lajia, johon keho ei ole tottunut. Mutta tosiaan, kuten jo täällä muutkin ovat todenneet, liikuntaa on hyvä harrastaa myös raskausaikana ja se auttaa myös pahoinvointiin - saa samalla muuta ajateltavaa. :)
t: Tipsu79 + masukki 7+6
Jos ei muuten salilla viihdy tai tykkää tavallisesta jumpasta niin suosittelen kyllä hyrdobicia (vähän kuina aerobickiä vedessä). Varsinaisia hyppyjä ei ole ja vesi pehmentää liikkeitä todella paljon.
Lajin vilpillinen puoli on siinä, että vaikka et mielestäsi rehki altaassa tai liikkeet eivät meinaa tuntua missään, yleensä seuraavana päivänä huomaa jos on jäänyt venyttely väliin. Laji on oikeasti tehokas ja kaiken hyvä lisäksi vielä halpa.
Toinen hyvä on vesijuoksu.
Ansa 29+3
Ratsastusta ei muistaakseni suositella kylläkään. Lisäksi olettaisin että samantyyppiset lajit, joissa tulee yhtä kovaa ns iskua/ hypytystä ei olisi suositeltavia.