Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkyttävää tuo ajattelutapa että vain LAPSI tekee perheestä perheen...

Vierailija
22.11.2007 |

mitä ovat sitten ne pitkään eläneet mies ja nainen, jotka eivät esimerkiksi voi saada lasta mutta asuvat yhdessä. Eivät mitään???

En ymmärrä tuota muuttunutta ajattelutapaa josta ip-lehdet nyt vouhkaavat

terv 3 pojan äiti

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhe on kahden tai useamman henkilön muodostama yhteisö, jossa usein vähintään kahden yksilön välillä on pitkäaikainen kiintymyssuhde.

Tavallisimmillaan perheeseen kuuluu kaksi eri sukupuolta edustavaa henkilöä sekä heidän mahdolliset jälkeläisensä eli lapset. Jos henkilöllä on lapsia, häntä kutsutaan äidiksi tai isäksi. Äiti ja isä elävät yhdessä joko avioliitossa tai avoliitossa. Vaihtoehtoisesti myös kaksi samaa sukupuolta olevaa henkilöä voi muodostaa perheen. Myös yksinhuoltaja ja lapsi (tai lapset) voivat muodostaa perheen

Vierailija
2/25 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kyllä mies ja nainen, ovat he sitten naimissa tai ei ovat pariskunta.

Katsokaa hyvät ihmiset vaikka sanakirjasta miten siellä käsitetään sana perhe!

Jos joku pariskunta haluaa tuntea itsensä perheeksi niin olkoon niin mutta perheen muodostavat vanhemmat lapsineen.

Katsopas itse yllä ollut Tilastokeskuksen linkki tai tuo Wiki-linkki. Minkäs lahkon sanakirjaa itse käytät?

Joo, olen tehnyt perhekäsitteen ympärillä tutkimustakin ja todennut sen hyvin monimuotoiseksi ja ei alkuunkaan konsensuaaliseksi käsitteeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi tullut mieleenkään puhua " perhelomasta" , tai että mennään " perheen kanssa" jonnekin siinä vaiheessa kun oli vain minä ja mieheni. Totta kai tiedän virallisen perheen määritelmän (pysyvä suhde, sama osoite), mutta kyllä monien (useimpien tämänkin keskustelun perusteella?) sanasta perhe tulee nimen omaan mieleen isä, äiti ja yksi tai useampia lapsia. Minun mielestäni meidän " perhe" oli tietyllä tavalla vajaa ennen lapsia, mutta tämä on vain minun mielpiteeni.

Vierailija
4/25 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja päivän vinkki, otsikossani ei ollut kirjoitusvirhettä vaan kirjoitin englanniksi, voi ei...että silleen...

Hitsin pimpula kun nyt ei oo mitään hyvää lahkon opaskirjaa käden lähettyvillä...hmmm...mutta kun tunnut tietävän asioista ja teet asiasta jopa tutkimusta niin ilmeisesti tiedät että niistäkin kirjoista voisi siis löytyä jopa vastaus tähän visaiseen pulmaan...Kiitti siis vinkistä...

Ja jos asiasta aletaan vääntämään rautalanka-mallia niin varmasti saat siitä sata-sivuisen tutkimuksen aikaan, että miten se perhe oikein määritellään...Onnea!

Vierailija
5/25 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin enenevissä määrin ajatellaan, että vain lapsiperhe on perhe, vaikka toisaalta samaa sukupuolta olevien parisuhteet koettiin enemmän perheeksi kuin lapsettoman heteroliitot.

Vierailija
6/25 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli perhearvot eivät ole vain vahvistumassa vaan ne ovat myös kovenemassa ja poissulkemassa

Vierailija
7/25 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Siinäpähän teet tutkimusta....

En ole tehnyt enää vuosiin.

Ja päivän vinkki, otsikossani ei ollut kirjoitusvirhettä vaan kirjoitin englanniksi, voi ei...että silleen...

Ai hitsi, olinpa pöljä.

Hitsin pimpula kun nyt ei oo mitään hyvää lahkon opaskirjaa käden lähettyvillä...hmmm...

No mistä sanakirjasta olit sen määritelmän kaivanut?

mutta kun tunnut tietävän asioista ja teet asiasta jopa tutkimusta niin ilmeisesti tiedät että niistäkin kirjoista voisi siis löytyä jopa vastaus tähän visaiseen pulmaan...Kiitti siis vinkistä...

???

Ja jos asiasta aletaan vääntämään rautalanka-mallia niin varmasti saat siitä sata-sivuisen tutkimuksen aikaan, että miten se perhe oikein määritellään...Onnea!

Kiitti, mutta ei tosiaan oo enää mun heiniä. Ja jos tutkimuksen tekemisestä jotain tajuaisit, niin tietäisit, että sadassa sivussa ei tuota alkuunkaan tyhjentävästi saataisi selitettyä.

Vierailija
8/25 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

oletko itse lapseton ?

Minulla on neljä lasta, mutta minulla ei ainakaan ole tarvetta luokitella toisia heidän puolestaan.

Vierailija
9/25 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Nyt ei puhuttu asumisjärjestelyistä vaan siitä onko pariskunnalla lapsia.

Toki vanhemmillasi on perhe - sen muodostavat he kaksi ja heidän lapsensa (=te). He voivat myös kuulua vanhempiensa perheeseen, jos vanhemmat ovat vielä elossa.

Perhe liittyy nimenomaan asumiseen. Vai moudostanko ex-puolisoni kanssa vielä perheen, kun on yhteinen lapsi?

Vierailija
10/25 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhe on vanhemmat/vanhempi tai huoltaja sekä lapsi(a).

Mies ja nainen, joiden lapset ovat muuttaneet kotoa ovat pariskunta, mutta toki heillä on myös perhe, joka käsittää nämä jo kotoa muuttaneet lapset. Eli jos puhutaan miehestä ja naisesta niin käyttäisin sanaa pariskunta, mutta jos puhun perheestä, tarkoitan sillä tätä pariskuntaa ja heidän aikuisia lapsiaan sekä lapsenlapsia jos niitä jo on.

Vierailija
11/25 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhe syntyy kahden aikuisen rakkaudesta ja halusta sitoutua toisiinsa, pitää toisistaan huolta ja jakaa arki yhdessä. Lapsen on hyvä tulla tällaiseen perheeseen (jos on tullakseen).

Sen sijaan huono tai epämääräinen parisuhde, johon väsätään (yleensä vain toisen osapuolen halusta) lapsi " pelastamaan" tilanne, ei automaattisesti ole mikään perhe.

Vierailija
12/25 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mies ja nainen, ovat he sitten naimissa tai ei ovat pariskunta.

Katsokaa hyvät ihmiset vaikka sanakirjasta miten siellä käsitetään sana perhe!

Jos joku pariskunta haluaa tuntea itsensä perheeksi niin olkoon niin mutta perheen muodostavat vanhemmat lapsineen.

Vierailija
13/25 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija
14/25 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsia, entä TE muut???

Vierailija
15/25 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhutaanhan homojen ja lesbojenkin kohdalla pariskunnasta eikä perheestä. Perhe käsittää isän, äidin ja lapset.

Vierailija
16/25 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheeksi sitten kun on lapsia. Eikä siinä ole mielestäni mitään loukkaavaa tai kummallista.

Vierailija
17/25 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoin parhaan ystäväni perhe on mielestäni perhe, vaikka heitä on " vain" kaksi.

Vierailija
18/25 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minunkin mielikuvissani perheeseen kuuluu lapsia ja pariskunta on pariskunta. Kyllä minun puolestani lapsettomat saavat itse kutsua itseään perheeksi jos niin tykkäävät. Minä ja monet muut olemme tottuneet puhumaan näin.

Vierailija
19/25 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hassua että esimerkiksi vanhempani eivät olisi enää perhe, kun heidän luonaan ei asu lapsia.

Eihän sitä kukaan voi oikeasti tietää, minkä takia jonkun parin luona ei ole lasta kirjoilla. Heillä voi olla vaikka kuusi lasta, jotka asuvat vakituisesti toisten vanhempiensa luona. Joka toinen viikonloppu ja lomilla heillä kirmaa kuusi lasta, mutta perhe - sitähän he eivät ole?

Vierailija
20/25 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä olen yrittänyt näissäkin keskusteluissa painottaa sitä, että mies ja nainen tekevät yhdessä perheen jo ennen lasten syntymää tai vaikka niitä lapsia ei koskaan tulisikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän