Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulle jäi trauma ns. " holding otteesta" lapsena!

Vierailija
20.11.2007 |

Vaikka, ei sitä silloin sillä nimellä kutsuttu.

Äitini yritti olla hyvä ja rakentava kasvattaja, mutta koska olin hyvin voimakastahtoinen lapsi, oli äidin useinkin pidettävä väkisin sylissä jotta rauhoitun.

Minulla on kova ahtaanpaikan kammo, ja olen todella tarkka ns. " omasta reviiristäni" , en tykkää että ihmiset tuppaa kiinni. Ahdistun väkijoukoissa yms... en tykkää halailla kuin lastani ja miestäni.

Muistan vieläkin kuinka koin ahdistavana sen kun pidettiin kiinni, ihan hirveetä!

Sata kertaa mieluummin olisin ottanut jäähyt pihalla!!! viitateen toiseen ketjuun..

Oma lapseni on aika säyseä tyyppi. Välillä korotan ääntäni ja nalkutan, mutta en koskaan pidä väkisin sylissä. SE on mielestäni väkivaltaa. Ainakin mulle se oli...

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinulle olisi ollut parasta lapsena...

oikeasti vanhemmat tekevät virheitä. Koita päästä siitä yli.

ja silloin kun sinä olit lapsi ei ollut mitään holdingia... sori vaan.

Vierailija
2/12 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti se oli parempi kuin muut metodit 70-luvulla (tukistaminen, luunapit...), äitini yritti olla uudenaikainen tässä asiassa, ja joo, jo silloin!

nro. 2 sen sijaan näyttää saaneen aikamoisen tärskyn jossain vaiheessa elämää... sen verran agressiivinen hyökkäys oli taas... mutta, onhan se hyvä sitä pahaa oloa jonnekin purkaa!

Voimahalit vaan kakkoselle, ja holding-otteessa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaanottoni ÄIDILLESI!

Vierailija
4/12 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollaan lähdössä jonnekin, missä pitäisi olla tiettyyn kellonaikaan. 2 v. lapsi kieltäytyy yhteistyöstä esim. päällepukemisessa ja vaipanvaihdossa ja saa kovat raivarit. On jo kova kiire. Pitäisikö jättää lähtemättä tai myöhästyä kunnolla jos vaatteita ei saa päälle ilman että ensin pitää hetken kiinni sylissä?

2 v. lapsi saa raivarit ja alkaa hakkaamaan päätään kiviseinään.

Ulos jäähylle laittaminen ei ole vaihtoehto kaksivuotiaalle eikä silloin kun asutaan kerrostalon neljännessä kerroksessa.

Ideoita paremmasta käyttäytymismallista otetaan vastaan, kiitos!

Vierailija
5/12 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa tekstiä! Hyvä hyvä...

Ihan turhaan pahoittelet äidilleni, hänen kanssaan olen asiasta puhunut, ja meillä ei ole mitään ongelmaa siitä. Mutta, kiitos huolestumisestasi!

Vierailija
6/12 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. 70-luvulla itsekin holdattu :-)

Vierailija
7/12 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei sopinut minuun. Tosin, muistikuvani ovat vanhemmalta iältä kuin 2v... En avausta tehdessäni ajatellutkaan " taaperoikäisiä" . Kerroin vain oman kokemukseni.

Vierailija
8/12 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että minä myös olen ahdistunut väkijoukossa, en tykkää halailla muita kuin miestäni ja lastani ja tunnen ahtaanpaikankammoa jos joudun ahtaaseen tilaan.

En usko että se on seurausta mistään otteista lapsuudessa, sitä paitsi en kärsi noista mainitsemistasi ja mainitsemistani asioista kovinkaan paljoa, vaikka ne ovatkin ominaisuuksiani. Miksi kaikkien pitäisi tykätä halailla? Minäkin olen tarkka reviiristäni ja ärsyttää kassajonossa liian lähelle tunkevat ihmiset. Minä nyt vaan olen sellainen ja moni muu myös.

Sitä paitsi holding-otetta karmeampi kokemus on epäilemättä syntyminen ylipäätään. mahtaa olla kamala kokemus! Onneksi en muista siitä mitään! Tai jos " traumani" johtuvatkin siitä:)

Vierailija
9/12 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit varmaan halunnut ennemmin tukistamista ja vaikka hylkäämistä?

En usko, et varmasti olisi. Olet vain pilalle hemmoteltu ja tuo läheisyyden vieroksuminen on jotain muuta kun traumaa sylissä pidosta.

t. 5

Vierailija
10/12 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin on jo pienestä asti ahdistanut ajatus siitä, että joku pitää väkisin kiinni, hyi. Mutta tiedän, että ainakin ei-terveille lapsille tätä käytetään, ilmeisesti sitten hyvin tuloksin.

Vierailija
11/12 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jospa kuitenkaan et tuon perusteella tekisi lapsellesi kumpaakaan...

Vierailija
12/12 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluan tarkentaa että holding terapiamuotona ei ole ihan sama kuin mikä tahansa väkisin kiinnipitäminen. Siihen täytyy perehtyä jos meinaa käyttää... tärkeintä pointteja mm. että itse puhuu koko ajan lapselle ja ääneen myös itseään tasoittaakseen ettei hermostu, että kiinnipitäinen ei ole vihaista vaikka onkin napakkaa ja että sitä jatlketaan niin kauan kuin lapsi on täysin rauhoittunut. Keskenjätetty tai vihapäissään kiinnipito ei ole holdingia, se onkin varmati traumatisoivaa. Holding viedään ehdottomasti loppuun asti että lapselle jää rauhoituttuaan olo että aikuinen kantoi hänen tunteensa (raivon, hermostumisen) silloin kun hän ei niitä itse hallinnut ja siten turvallinen ja hyvä kokemus.