Sektio ja sen jälkeinen yliaikainen alatiesynnytys - jaa kokemuksesi
Ensimmäinen synnytykseni kesti pitkään ja hartaasti, pysähtyi lopuksi tyystin ja johti sektioon kun vauveli oli väärässä tarjonnassa ja huiman kokoinen. Sektiosta toivuin erinomaisesti eikä maratoonista jäänyt pahaa makua, hervoton väsymys vain.
Nyt on menossa 39+2 ja vauvelilla ei tunnu olevan mitään kiirettä maailmaan, tullut ilmiselvästi isosiskoonsa (syntyi 42+4);-).
Johtuen aiemmasta sektiosta (josta tosin on jo puoli vuosikymmentä) synnytystä ei vauhditeta tipalla eikä käynnistystäkään medikalisoida vaan toivotaan luonnon hoitavan asian. Vauvelin koko on nyt jo lähemmä 4 kiloa ja painoa karttuu ... Nyt siis kysynkin teiltä kanssasisaret:
a) onko sinulla ollut samaa tilannetta?
b) kuinka yliaikaisena sektion jälkeinen lapsesi syntyi?
c) mikä mielestäsi käynnisti synnytyksen?
d) onko jotain jonka tekisit toisin jos olisit uudestaan vastaavassa tilanteessa?
Kommenteistasi ja kokemuksistasi kovin kiitollisena,
Kommentit (3)
Eli esikoisen synntys käynnistyi 39+5 supistuksilla, sairaalassa puhkastiin kalvot, sain epiduraalin ja oksitosiini tipan auttamaan supistuksia. 17h jälkeen kohdun suu oli auki vain 4 -5 cm ja vauvan sydänäänet katosivat monesti. lääkäri määräsi kiireelliseen sektioon. Ja 15min. kuluttua vauva oli syntynyt. Ilmeisesti tarjontavirhe. Vauva myös painoi 4,3kg.
Toinen synnytys käynnistyi 41+5. Sairaalassa sain taas suht pian epiduraalin ja kalvot puhkaistii. Sain kyllä myös taas tipan voimistamaan supistuksia. Ilmeisesti synnytyksen käynnisti iltapäiväksi aamuisen yliaikaiskontrollin kovakourainen sisätutkimus.
synnytys meni kaikinpuolin hyvin ja se kesti noin 7h ensimmäisestä supistuksesta. Synnärilä oltiin noin 4h. Vauva painoi taas sen saman 4,3kg.
Nyt odotan kolmatta rv37 ja saa nähdä kuinka menee tälläkertaa.
Esikoinen(3,8kg) meni 8 pv yli ja käynnistyi vesien menolla, synnytystä yritettiin 20 tuntia mutta kun ei auennut loppuun eikä tuntunut tulevan millään, päädyttiin sektioon ja siinä selvisi kasvotarjonta. Toinen(3,5kg) raskaus käynnistyi 7 pv yliaikaisena supistuksilla, olin jo luovuttamassa mutta kätilö oli toista mieltä ja vauva syntyi normaalisti alakautta. Nyt kolmatta odotellessa mietityttää kuinka käy kun on luultavasti kasvotarjonta
Mulla ei ole vielä kokemusta mutta halusin vastata sulle siksi että olen aivan vastaavassa tilanteessa parasta aikaa.
tosin mun sektiosta on aikaa 2,5 vuotta mutta muuten lähes identtinen tilanne. synnytystä alettiin käynnistellä maanantaipäivänä ja lauantaina oltiin siinä pisteessä että aukeaminen pysähtyi 5-6 cm tarjontavirheen, ison koon tai jonkin muun takia. sektioon mentiin.
toivuin kans tosi hyvin ja synnytyspelkoisena aluksi olin aivan varma että haluan tämän toisen vauvan leikattavan ulos ilman yritystä alatiesynnytyksestä. mutta olen kuitenki päätynyt kokeilemaan josko sittenkin alatiesynnytys olisi mahdolinen.
nyt menossa rv 38+2 ja mieli kovin odottava että meneekö kuinka paljon yli... (ja pelottaa myös kuinka tällä kertaa käy, onnistuuko alakautta synnytys vai taasko mennään kiireellä sektioon)
olisin kans halukas kuulemaan muiden kokemuksia tästä aiheesta, vaikka kaipa sein on niin kovin yksilöllistä miten ne sitten menee.
sannuska