Synttäreiden vieraslahjat, ARGGGG!!!!
Asuinalueellamme on nyt joku ihme villitys pitää ihan mahtiluokan synttäreitä. Pöydässä on mahtavien suolaisten ja makeiden, seitsemän sorttia ja ylikin, lisäksi jonkun teeman pöytäliina, pillimukit ja lautaset (siis joku prinsessa, autoelokuva ym). Mukit, liina ja lautaset maksaa yleensä 10-25 e jo itsessään.
Tämän lisäksi jokainen vieras saa lähtiessään tarraliuskan ja karkkiaskin tai esim. saippuakuplapullon ja karkkilaatikon (yleensä siis 1- 1,5e/lapsi).
MIKSI?? Ärsyttää, kun kohta omat lapset alkaa arvostella jos ei jostain saakaan vieraslahjaa (pienet on usein ajattelemattomia). Monesti näillä synttäreillä on vielä yli 10 lasta, joten tulee tajuttoman kalliiksi. Ihanaa jos joku tykkää laittaa ja tarjota ja on rahaa hyvin, mutta mua jotenkin ärsyttää vielä vieraidenkin lahjominen.
Vieraat tuo kivan kohtuuhintaisen lahjan (ollaan vaan naapurikavereita, ei muuten perhetuttuja) ja perhe laittaa kakkua pöytään. Se olis kiva juttu näin vain. Ja lapsilla ihanat leikit yhdessä. Itsellä ei ole irrottaa joka lapsen juhliin satasta. Hassulta tuntuu.
Kommentit (13)
Ihanko oikeesti sun mielestä on 20e paljon käytettynä kattaukseen. Voi elämä. Musta ois vaan kiva laittaa omalle lapselle. Ja myös kavereille.
Saahan sitä laittaa jos haluaa. Mutta tuota vieraslahjaa en ymmärrä. Sankariahan lahjoilla muistetaan.
Mä kanssa tykkään leipoa, väkertää ja laittaa oikein kunnolla. Jotain teemaan sopivaa olen myös antanut vieraille kotiinviemisiksi. Aion kyllä jatkaakin näin, luulen ettet ole meidän kutsuvieraslistalla kuitenkaan..
En itsekään oikein ymmärrä tuota vieraslahjaa, joka annetaan lapsen poislähtiessä. Vaikka en tiedä onko se niin eri asia, että se lahja on annettu esim. onginnan tai tietovisan yhteydessä. Ja kyllä meillä jo oli lapsuudessa synttärien leikkinä ongintaa. Palkintona oli esim. laku, tarroja, karkkiaski yms.
JOSKUS synttäreistä kyllä kehittyy tietynlainen kilpavarustelutilanne äitien kesken. Pitää olla pikkuisen prameammat juhlat, enemmän tarjottavaa ja parempi ongintalahja kuin edellisissa juhlissa, ettei VAAN joku lapsi ylenkatso meidän Nico-Petterin synttäreitä.
Lapset itse eivät vielä alle kouluikäisinä osaa tuollaisia asioita arvottaa ja panna paremmuusjärjestykseen. Kouluikäiset kuitenkin jo osaavat, joten sitten se synttärien järkkääminen vasta alkaa vaativaa ollakin...
Vastalahjat ovat aika tuore tapa, mutta yleinen monin paikoin. PAKKO sitä tietenkään ei ole antaa, mutta aika monissa lastenjuhlissa onginta tms. on tärkeä ohjelmanumero.
Sinä et ap voi yksinvaltiaana määrittää, minkä hintaisia ja millaisilla tavoilla varustettuja lastenkutsuja muut järjestävät. Joten joko vedät omaa linjaasi tai sitten lähdet mukaan kilpaan...
Ongintalahjoja saa halvalla esim. Tiimarin alesta, eikä siihen oikeasti uppoa välttämättä montaa euroa. Pientä ennakkosuunnittelua se kyllä vaatii.
TAI jätä nuo lahjat ostamatta aivan rauhassa, jos haluat - pienet leikki-ikäiset tuskin niitä jäävät kaipaamaan.
meillä neljä lasta ja vanhin ekaluokalla.
tämä synttärijuttu on menettänyt jo merkityksensä mielestäni, kun kilpaillaan kellä parhaat juhlat ja vieraslahjat ja synttärilahjat. Lapselle voisi kyllä opettaa kaunimpia tapoja muistaa toista, ei tärkeä tavaranpaljous vaan muu. Itse kyllä olen laittanut aina ilolla lapseni synttärit,mutta kun nyt kouluikä niin tämä isompi ongelma. Mikään ei riitä.
Otapa nyt itseäsi niskasta kiinni. Kun lapset kasvavat, tulee vastaan yhtä ja toista jota ihan tosiaan kaikilla muilla on. Et kai aio kaikkea toisista perheistä sellaisenaan kopioida.
Luo omat jutut ja traditiot. Pohdi millaiset arvot teidän perheellä on. Mikä on sinusta kaunista ja viehättävää. Mihin teidän rahat riittävät. Mihin haluat laittaa rahaa. Nämä ovat valintakysymyksiä.
Tarjoamiset ym.. itse pidin juuri pojan kavereille kaverisynttärit ja jokainen sai pienen kiitoslahjan kun oli mukana synttäreillä. Itse ostin 5kpl/1 e kyniä näitä 2 pkt ja karkkikaulakorut 10kpl/1.70 eli 3.70 e meni 10 lapsen " kiitoslahjoihin" . Voihan sitä tinkiä vaikka niistä teema astioista.
Mut sama asia toki. Kamalan innostuneina ne kuitenkin pussejaan availee.
Mutta meillä päin ei ole ollut mitään kilpavarusteluja. Jotkut tarjoavat hampurilaisaterian kotonaan, toiset lihapullia ja nakkeja, jotkut aurajuustovoileipiä (oikeesti), mutta kakkua ei kukaan. Koska kas, kun kakuista ne lapset ei vaan pidä. Ainakaan pojat. Suolaista mieluummin, ja karkkia sitten makeaksi herkuksi.
ne tuli onginnasta tai " palkintoina" jostain leikkimielisestä kisailusta, kaikkien juhlissahan niitä oli.
Samoin muistan omia synttäreitäni eskari-alakouluikäisenä, kyllä niillä aina joku teema oli tyyliin viidakkojuhlat, prinsessajuhlat, naamiaiset, sirkussynttärit. Ehkä mun äiti sitten tykkäsi väkertää, ihan kuten minäkin, mutta muistan lapsuudesta kyllä että oli juhlien teemaan sopivat koristelut, kattaukset, tarjoilut jne...
Ja niin on meilläkin lasten synttäreillä ollut aina teema, ihan lastenkin toiveesta. On ollut linnanjuhlaa ja supersankarisynttäreitä, kummituskekkereitä ja merirosvojuhlia. Minusta on ollut hauska suunnitella koristelut ja tarjoilut teemaan sopiviksi. Teemahan on suorastaan helpottanut tarjoilujen keksimistä.
Kilpavarustelua naapurin äitien kanssa en tästä oikein ole saanut, mistäs minä nimittäin tiedän mitä heillä on ollut kun vien lapsen sinne ovelle, ja haen juhlien loputtua ovelta. Samoin he meille juhliin.
Ja lapset kertovat yleensä jostain ihan muusta kuin koristeluista tai tarjoiluista, ainakaan kovin yksityiskohtaisesti. Heillehän tärkeintä juhlissa on ystävät ja leikkiminen, ja niin sen pitää ollakin. Ja synttäreiltä jää mukava muisto siinä ongintapussin tms pikkulahjan muodossa.
Mä luin tuolta ulkosuomalaisten äitien ketjusta samasta aiheesta.
Briteissä se kuulosti ihan pimeeltä se touhu. Ne antaa siellä tyyliin jonkun CD:n joka muksulle vieraslahjaksi.
Ja niiden touhu jos mikä kuulosti ihan kilpavarustelulta.
Omasta mielestä vieraat saa olla tulematta jos täytyy jotain lahjuksia jaella.
Heipä hei!
Sain linkin tänne ja heti pääsin lempiaiheeseeni :)
Meillä ei ole annettu vieraslahjoja. Eikä tulla antamaan.
Meillä on kuitenkin järjestetty synttäreitten lisäksi leikkimökkikekkerit kauniina kesäpäivänä. Pikkujoulut pikkuihmisille, naamiaiset ja piirustusleiri (2 tuntia) jne. Ja tietenkin synttärit, monet. Kaikkein suosituin oli leikkimökkikekkerit, joilla kävi n. 60 vierasta. Tarjosimme keksejä ja pillimehuja ja aikuisille korppuja ja kahvia/ mehua. Tien varressa oli kyltti ja kutsuja oli lähetty lasten leikkikavereille, kummeille, sukulaisille jne.
Minä toimin järjestäjänä, koska olin ainoa kotona oleva äiti. Lasten kavereiden vanhemmat olivat töissä. Samoin sijaintimme oli sopiva. On vieläkin. Lapset olivat kavereita pikkuisena, ovat kavereita tänäänkin.