herttamainen kohtu?
Onko kenellekään kokemusta herttamaisesta kohdusta? Ensimmäisessä raskaudessani tälläista ei ollut/huomattu. Nyt kävin pari viikkoa sitten alkuraskauden ultrassa jossa lääkäri kysyi että onko mulle sanottu aikaisemmin herttamaisesta kohdusta. En ole ikänä tällaisesta kuulluutkaan. Lääkäri väitti ettei tällä ole mitään merkitystä raskauden kulun kannalta mutta kuitenkin kun googletin asiaa tässä äskettäin niin tuli esille että sillä saattaa olla yhteyttä ennenaikaiseen synnytykseen, kohonnut keskenmenonriski ym..
Kenelläkään kokemusta?
salkkis rv 10+4 (tai jotain sinnepäin)
Kommentit (3)
Olen ihan mielenkiinnosta ajatellut kans aloittaa vastaavan keskustelun! Mutta siis toista odottelen, ei ole ollut yhtään keskenmenoa ja esikoinen syntyi 39+5.
Uskon jossain määrin enteisiin ja molemmat raskaudet ovat alkaneet sillä, että olen huomannut jonkin sydämenmuotoisen merkin kehossani, joko mustelman tai muun vastaavan. Herttamaisen kohdun olen ottanut samanlaisena rakkauden symbolina, tarkoittaen, että tämä lapsi on onnellisten tähtien alla syntyvä ja hänen elämänsä on rakkauden täyteinen! Kuulin kohdun muodosta jo ekassa raskaudessa. Kohdun korkeusmitta on mulla ollut aina keskikäyrän alapuolella, vaikka on taipumusta isoihin lapsiin. Esikoinenkin hämäsi neuvolatädin täysin, kun olikin 4,3-kiloinen, eikä alle 3,5 kuten hän veikkasi. Jotenkin tuntuu, että kohdun muoto myös auttaa olotilaa, olen voinut syödä isoja annoksia ruokaa raskauden loppuun asti, eikä vauva koskaan tullut niin ylös, että olisi potkinut kylkiluihin.
Sinänsä, jos muutaman viikon aiemmin syntyisi, niin ei tarvitsisi hänen kasvaa niin suureksi.. Vois olla ihan jees sinänsä.
nemma rv 25+
Mutta jännä ettei ekassa raskaudessa ollut mitään tuollaista.. Sain myös googlettamalla sen käsityksen että jos on kovin vahvasti herttaimainen niin lapsi ei välttämättä pääse kääntymään raivotarjontaan koska tilaa on alhaalla vähemmän (?). Mulla on kuitenkin ilmeisesti hyvin lievästi. Eikä se nyt haittaa sillä sektio tiedossa muutenkin (ilmeisesti).
Mutta kantakaamme lapsiamme sydämissämme siis! :o)
...minulle toisen lapsen odotusaikana sanoi lääkäri, että omaan sydämenmallisen :) ja vahvasti taaksepäin kallistuneen kohdun. Itselle se ei ole aiheuttanut ongelmia, paitsi jos ajattelee että keskimmäinen syntyi rv38+0 ja kolmonen rv37+0 =/
Keskenmenojakin on 5 kappaletta, mutta ne ovat johtuneet ihan toisesta syystä kuin kohdun mallista.
Mikäli asia kovasti huolettaa, niin kannattaa varmaan pyytää toisen lääkärin mielipide asiasta...
-Allu ja Pupu rv31+